محلول غنی «خور و بیابانک» به کمک محیط زیست می آید

محلول غنی «خور و بیابانک» به کمک محیط زیست می آید

دنیای معدن - «اس اس آر400 »(SSR400) محلولی است که می¬تواند مشکلات بسیاری که گریبانگیر محیط زیست و اقلیم کشورمان است را حل کند.

به طور حتم بارها برایتان پیش آمده در جریان سفر راهتان به جاده های خاکی بیفتد و مجبور شوید برای چند دقیقه هم که شده شیشه ماشین را بالا بکشید زیرا شرایطی به وجود می آید که تنفس برایتان مضر و دشوار خواهد بود و یا در فصل زمستان با جاده های یخ زده ای مواجه شدید که خطر تصادف و عدم تعادل را دو چندان کند؛ حال اینکه ساکنان آن منطقه و کشاورزان تا چه حد درگیر اینگونه مشکلات می شوند جای خود دارد.
مجتمع پتاس خور و بیابانک از واحدهای زیر مجموعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران(وابسته به ایمیدرو)، آمادگی عرضه محصولی را دارد  که به راحتی این مشکل را رفع می¬کند؛ محلول تثبیت کننده خاک و ضدیخ جاده های یخ زده و برفی با نام «اس اس آر400 » (SSR400) از طبیعت کویری خور و بیابانک حاصل می شود ، به گونه ای که در استخرهای تبخیر خورشیدی محلولی غنی از کلسیم کلراید و منیزیم کلراید به دست می آید که بسیار با ارزش و پرکاربرد است.
مزایای زیست محیطی محلول
استفاده از این محلول مزایای بسیاری دارد که از مهمترین آنها  می توان به مهار گرد و غبار و ریزگردها ،کاهش بیماری های تنفسی، افزایش دید وکاهش تصادفات ،کاهش هزینه تعمیر و نگهداری جاده و وسایل نقلیه (به طوری که مانع از ایجاد دست انداز و خسارت به زیرساخت جاده ها می شود)،حل مشکلات ساکنان اطراف جاده ها ،افزایش مرغوبیت محصولات کشاورزی،کاهش هزینه آبپاشی برای جلوگیری از گرد و غبار ،ایجاد سطح محکم و یکنواخت جاده ها ، ذوب برف و یخ با کمترین هزینه پاشش ، مناسب،کارایی در دماهای بسیار پایین و اشاره کرد. نکته کلیدی این محلول سازگاری با محیط زیست است که امروزه شاخصی ارزشمند در ایجاد زیرساخت ها در نقاط مختلف با اقلیم متفاوت است.
شاید به نظر برسد این محلول به طبیعت و محصولات کشاورزی آسیب می رساند اما به صراحت می توان گفت که پراکنده شدن این محلول(طبق دستورالعمل استفاده) در طبیعت برای خاک ، آبهای زیرزمینی و موجودات زنده نه تنها مضر نیست بلکه ترکیبت سازنده آن ازجمله وجود پتاسیم کلراید و کلسیم نیترات موجب تقویت خاک می¬شود.
از ویژگی های منحصر به فرد این محلول این است که به هر میزان که نیاز باشد رقیق می شود و اگر در مناطقی نیاز به استفاده از محلول غلیظ نباشد ، با توجه به شرایط جوی و محیطی می توان از نسبت های رقیق شده محلول استفاده کرد. همچنین امکان تولید این ماده به صورت جامد نیزوجود دارد.
محلول تایید شده
مسولین سازمان جنگل¬ها و سازمان محیط زیست پس از  بازدید کارشناسی و تایید این محلول، اعلام کردند: با توجه به خاصیت جذب رطوبت و ضد یخ بودن این ماده و تجربه موفق کشورهای کانادا و امریکا می توان از این محلول به منظور تثبیت جاده های خاکی، سایت های عمرانی و مقابله با یخ زدگی جاده ها در زمستان استفاده کرد . از طرفی در مکاتبه با استانداری سیستان و بلوچستان پیشنهاد شده تا در صورت امکان از آن در پروژه ها استفاده شود.
تجربه موفق برای کشاورزی
از جمله تجربه های موفق به کارگیری این محلول ، می توان به جاده های شهرستان خور و بیابانک اشاره کرد . در یکی از جاده ها که از کنار مزارع زعفران عبور می کند و مسیر عبور گردشگران است. گرد و غبار ناشی از تردد وسایل نقلیه باعث شده بود که کیفیت زعفران این منطقه پایین بیاید و موجب نارضایتی کشاورزان شود اما با استفاده از این محلول که به صورت روکش به روی سطح جاده خاکی مورد استفاده قرار گرفت ، مشکل گرد و غبار این منطقه و کشاورزان مرتفع شد .
از دیگر موارد مورد استفاده می توان به طرح ایجاد زیربناهای لازم در معادن بزرگ مناطق معدنی ،اجرای طرح یخ زدایی در جاده معدنی انگوران ،اجرای طرح تثبیت خاک در معادن کرمان، زرند، سنگ آهن جلال آباد، طلای موته، مجتمع سنگ آهن میشدوان، معدن خواف نگین یک، معدن سنگان، سنگ آهن مرکزی رباط، ذوب آهن جنوب شرق ایرانیان یزد، فسفات اسفوردی، شرکت طوس مسیر مشهد، بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری و... اشاره کرد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا