خود را برای واقعیت نفت آماده کنید

قیمت واقعی نفت خام چیست؟

قیمت واقعی نفت خام چیست؟

جاناتان تراگمن/گزارشگر

وقت آن رسیده که با واقعیت نفت خام روبه‌رو شوید.

نیازی نیست لیسانس اقتصاد انرژی داشته باشید تا نفت را در وضعیتی ببینید که نمی‌تواند در عرض یک تا دو هفته از جای خود بلند شود. در حقیقت نفت با قیمت 34دلار در ازاری هر بشکه به پایین‌ترین حد خود در یک دهه گذشته رسیده‌است و از مرز بحران نیز عبور کرده‌است.

چطور چنین چیزی اتفاق افتاده‌است؟ تا چند سال پیش هر کسی در خیابان هم به شما می‌گفت که تا سال 2030 نفت تمام خواهد شد.

به هر حال نفت یا به زیر 30دلار در ازای هر بشکه می‌رسد و یا در همین محدوده باقی خواهد ماند. اما آنچه به عنوان پرسش باقی می‌ماند این است که چه چیزی ارزش آنچه «طلای سیاه» می‌نامیم را تعیین می‌کند

امروز اکثر تحلیل‌گران معقتدند که نفت به زیر 30دلار در ازای هر بشکه خواهد رسید. اگر این مسئله تأثیری روی بازار بورس و سهام نداشت قطعاً اهمیتی نداشت اما واقعیت این است که قیمت نفت روی همه چیزی اثرگذار است.

بازار امروز به شدت از نفت آسیب پذیرفته‌است. از اواخر دسامبر بسیاری از سرمایه‌گذاران برای جبران مالیات، بخش بزرگی از سرمایه خود را از دست داده‌اند. این پدیده‌ای رایج در بازار است.

بازار نفت که در پایان سال گذشته با قیمت 60.30دلار در ازای هر بشکه بسته شد امسال 43درصد دیگر کاهش یافته‌است.

به هر حال نفت یا به زیر 30دلار در ازای هر بشکه می‌رسد و یا در همین محدوده باقی خواهد ماند. اما آنچه به عنوان پرسش باقی می‌ماند این است که چه چیزی ارزش آنچه «طلای سیاه» می‌نامیم را تعیین می‌کند.

نفت یک کالاست. هیچ کس قصد ذخیره آن را ندارد و همه سرمایه‌گذاران قصد فروش آن را دارند. از طرفی مالیات آن‌ها نیز در حال افزایش است. این یعنی طوفانی در راه است.

به هر حال بازار بورس امریکا باید خود را برای این واقعیت نفت آماده کند.

منبع: نیویورک‌پست

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا