ایمیدرو درصدد رفع جدی چالش های پیش روی بخش معدن است

ایمیدرو درصدد رفع جدی چالش های پیش روی بخش معدن است

گروه معادن - رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: این سازمان چالش های اصلی پیش روی بخش معدن را شناسایی کرده و درصدد رفع جدی آنهاست.

به گزارش ماین نیوز، مهدی کرباسیان با بیان این مطلب تصریح کرد: ایمیدرو با توجه به شرایط موجود، چالش ها و ضرورت های پیش روی بخش معدن و صنایع معدنی کشور را شامل «زیر ساخت ها»، «اکتشاف»، «حمایت از بخش خصوصی»، «تجهیزات»، «تولید»، «بازار» و «وضعیت واگذاری ها» گروه بندی و اعلام کرده است.

وی افزود: با توجه به طرح های جامع کشور برای توسعه صنایع معدنی و چالش تامین مواد اولیه طرح های توسعه ای، ایمیدرو توسعه اکتشاف را جزو مهمترین برنامه های خود دانسته و بر این اساس، بیش از 240 هزار کیلومتر مربع را وارد عملیات اکتشافی کرده که خوشبختانه تاکنون نتایج مثبتی از اکتشاف ذخایر جدید حاصل شده است.

کرباسیان توسعه بخش زیرساخت های معادن را یکی دیگر از سرفصل های ایمیدرو بر شمرد و خاطرنشان کرد: با اجرای طرح ایجاد زیربناهای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی، بخشی از نیاز معادن به جاده و برق تامین می شود که با تخصیص بودجه کافی، می توان به توسعه مطلوب رسید. در حوزه حمل و نقل نیز باید به سمتی برویم که با کاهش هزینه، قیمت تمام شده محصول کاهش یابد.

وی ادامه داد: در بخش تجهیزات معدنی همچون دامپ تراک، دستگاه های حفاری و غیره، با کمبود مواجه بوده و در این بخش، از فناوری های روز دنیا عقب هستیم که تحول در این زمینه برای توسعه رقابتی، اجتناب ناپذیر است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در بخش تولید، به موضوع کاهش قیمت تمام شده زغال سنگ و سنگ آهن اشاره کرد و گفت: در این زمینه، علاوه بر تامین نیاز داخلی در مقطع فعلی و برنامه ریزی برای آینده، باید با استفاده از راهکارهای نوین تولید و فرآوری مواد معدنی، قیمت تمام شده تولید را کاهش دهیم تا بتوان در شرایط رکود و کاهش قیمت ها در بازارهای جهانی دوام آورد.

وی افزود: در برخی مواد معدنی نظیر زنجیره تولید فولاد، دچار گسست هستیم و باید توسعه متوازن در همه بخش ها اتفاق بیفتد. در بخش تولید نیز موضوع «حق انتفاع»، «بهره مالکانه» و غیره به عنوان چالش پیش روی معدنکاران مطرح است که باید در قوانین مربوطه تجدید نظر صورت گیرد.

کرباسیان با اشاره به موضوع وضعیت واگذاری شرکت های تحت پوشش ایمیدرو، اظهار داشت: در حالی که طبق قانون، قرار بوده 70 درصد منابع حاصل از واگذاری شرکت های تحت پوشش به ایمیدرو برگردد، اما این اتفاق نیفتاد و درنتیجه ایمیدرو در اجرای طرح های ملی با کمبود بودجه مواجه شده است که امیدواریم این موضوع اجرایی شود.

وی ادامه داد: ایمیدرو «حمایت از بخش خصوصی» را یکی از وظایف اصلی خود می داند و بخشی از حمایت های خود از این بخش را از طریق صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی، به منصه ظهور می رساند. در همین زمینه، اعتبار صندوق مذکور برای ارائه خدمات دهی بهتر، افزایش یافته است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا