واکنش به دلار 2997 تومانی در بودجه؛

نرخ ارز در بودجه ارزان تعیین شد؟

نرخ ارز در بودجه ارزان تعیین شد؟

یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در سال 95، نرخ دلار در بازار آزاد به چهار هزار تومان خواهد رسید، گفت:با نفت 40 دلاری و ارز حدود 2997 تومانی بودجه محقق نمی شود.

وحید شقاقی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره نرخ ارز که در بودجه سال آینده 2997 تومان تعیین شده است، اظهار کرد: برآورد من این است که دولت نرخ ارز را پایین تعیین کرده و اصول این بود که نرخ ارز در بودجه سال 95 بیش از سه هزار تومان در نظر گرفته شود.
وی در ادامه افزود:پیش بینی مسوولان دولیت از قیمت نفت حدود 40 تا 50 دلار بوده و با لغو تحریم ها که میزان فروش نفت به 1.5 تا 1.8 میلیون بشکه افزایش می یابد باید قیمت دلار 3 هزار و 200 تا 3 هزار و 300 تومان تعیین می شد.
این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه بازار تمایل به افزایش نرخ ارز دارد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد نرخ دلار در سال 95 به چهار هزار تومان برسد.
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه قیمت نفت رو به کاهش است و اکنون به حدود 30 دلار رسیده، اضافه کرد: رکود اقتصاد چین، ژاپن و همچنین تمایل به استفاده از سایر انواع انرژی ها به ویژه انرژی های تجدید پذیر موجب شده که پیش بینی شود که قیمت نفت باز هم کاهش یابد که البته این در شرایطی است که اوضاع عراق و سوریه ناآرم است و با برقراری ثبات در این کشورها و عرضه بیشتر نفت قیمت باز هم کاهش خواهد یافت.
شقاقی با بیان اینکه هر چه قیمت نفت پایین‌تر بیاید مشکل دولت در تامین منابع بیشتر خواهد شد، گفت: از سوی دیگر کنگره آمریکا قانون لغو روادید را تصویب کرده و اگر چه وزیر خارجه آمریکا در نامه ای به وزیر خارجه کشورمان اطمینان داده که دولت آمریکا با استفاده از همه ابزارهای در اختیار اجازه نخواهد داد که قانون جدید آمریکا درباره ویزا هیچ مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد کند اما به هرحال این  قانون تصویب شده و دولت آمریکا در سال آینده تغییر خواهد کرد و این قانون پا بر جا خواهد بود.
وی همچنین به دعوای عربستان با ایران و کاهش قیمت نفت اشاره و خاطرنشان کرد: عربستان 700 میلیارد دلار کنار گذاشته و تصمیم به قمار گرفته تا ایران را زمین بزند.
این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه کل منابع بلوکه شده ایران که در سال آینده آزاد می شود حداکثر چهار میلیارد دلار است، اضافه کرد: با در نظر گرفتن همه عوامل می بینم که دولت با محدودیت تامین منابع روبه رو است و به نظر نمی رسد با نفت 40 دلار و ارز حدود 3 هزار تومان بودجه محقق شود.
شقاقی با بیان اینکه شنیده می‌شود دولت میزان درآمدهای مالیاتی را در سال آینده 95 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است، افزود: میزان درآمدهای مالیاتی در بودجه 94 ، 87 هزار میلیارد تومان تعیین شده بود و به نظر می‌رسد تحقق 95 هزار میلیارد تومان در سال آینده امری دشوار باشد.
 عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه سال آینده سال سختی برای اقتصاد ایران خواهد بود، گفت:باید توجه کرد که هر گونه افزایش نرخ رسمی ارز بار تورمی دارد و با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی دولت کنترل تورم است این رقم را برای دلار در بودجه تعیین کرده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا