پوتین حمایت‌های خود از بشار اسد را بیشتر کرد

مسابقه طناب‌کشی ابرقدرت‌ها در سوریه

مسابقه طناب‌کشی ابرقدرت‌ها در سوریه

اما گراهام هریسون/گزارشگر

ولادیمیر پوتین یک روز پس از امضای برنامه خاتمه جنگ سوریه در سازمان ملل، هشدار داده‌است که روسیه حملات هوایی خود را برای دخالت در این جنگ تشدید خواهد کرد.

بر اساس برنامه صلحی که آماده شده‌است نیاز به دو سال زمان وجود دارد تا به وسیله انتخابات دولت جدیدی روی کار بیاید. به نظر می‌رسد امریکا و روسیه برای نخستین بار در مورد آینده سوریه به نقطه مشترکی دست یافته‌اند، این در حالی است که هزینه این نتیجه‌گیری از دست رفتن جان 250هزار نفر و آواره شدن میلیون‌ها نفر بود؛ میلیون‌ها نفری که اکنون باعث ایجاد بحران پناهندگی شده‌اند.

کمتر از 24ساعت بعد از توافق صلح در سوریه، پوتین اظهار کرده‌است که فرمانده‌های جنگی‌اش حاضرند به کمک خلبان‌های سوریه بروند

اکنون پرسش اصلی در مورد آینده بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه و ماجراهای دیگر است. اینکه رهبران سوریه چه موقع و چگونه اقدام خواهند کرد و به این بحران خاتمه خواهند داد.

امریکا اصرار دارد که اسد از ریاست‌جمهوری سوریه کناره‌گیری کند، این در حالی است که روسیه حمایت‌های خود را از بشار اسد دو برابر کرده‌است. نیرو و تسلیحات جنگی بسیاری از روسیه به سوریه فرستاده شده‌است.

پیتر فورد سفیر پیشین بریتانیا در سوریه به بی‌بی‌سی گفته‌است: «دو سوم جمعیت سوریه او را کنترل می‌کنند. او شکست نخورده‌است. تمامی اقلیت از او حمایت کامل دارند. سنی‌های سکیولار نیز با او هستند.» از نظر او روسیه هیچ‌گاه با برکناری اسد موافقت نخواهد کرد.

کمتر از 24ساعت بعد از توافق صلح در سوریه، پوتین اظهار کرده‌است که فرمانده‌های جنگی‌اش حاضرند به کمک خلبان‌های سوریه بروند.

او تصریح کرده‌است که نیروهای ارتشی بسیاری با توان بالا دارد و در صورت نیاز از آن‌ها استفاده خواهد کرد.

اکنون سران تمامی کشورهای به صورت متفق‌القول قصد دارند داعش را به نابودی بکشانند. حمله‌های به داعش نیز محل بحث بوده‌آست. بسیاری از منتقدان معتقدند که بسیاری از افراد معمولی به جای داعش در این حملات کشته شده‌اند. به هر حال در داخل خاک سوریه نیز هنوز در مورد ریاست اسد چالش‌ها و اختلافاتی وجود دارد.

در این بین ایران نیز وعده داده‌است که از حملات روسیه حمایت خواهد کرد تا در نهایت جنگ داخلی به پایان برسد. به این ترتیب سیاست‌های تهران، مسکو و دمشق در یک مسیر مشترک دنبال می‌شود.

به هر حال هنوز قرار است در زمینه جلساتی بین وزرای کشورهای مختلف برگزار شود. هر چند اکثر آن‌ها مخالف هستند اما باز هم باید منتظر نتیجه نهایی بود.

منبع: گاردین

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا