رئیس اتاق بازرگانی استان همدان:

اهداف صادراتی استان همدان محقق نشده است

اهداف صادراتی استان همدان محقق نشده است

همدان – رئیس اتاق بازرگانی استان همدان بابیان اینکه آمار صادراتی گمرک همدان نشان‌دهنده آن است که به اهداف استانی نرسیده‌ایم، گفت: باید خود را به‌پای استان‌های توسعه‌یافته برسانیم.

علی‌اصغر زیردست شامگاه یکشنبه در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان همدان بابیان اینکه وضعیت اقتصادی کشور در دولت یازدهم بر هیچ‌کس پوشیده نیست، گفت: در دولت قبل وضعیت مناسبی نداشتیم اما دولت یازدهم کشور را از منجلاب نجات می دهد.

زبردست بابیان اینکه مردم باید آگاه باشند و در انتخابات پیش رو افراد مناسبی روی کار بیایند، گفت: دولت قبلی در سال ۸۴ در حالی سکان توسعه کشور را در دست گرفت که از درامدهای نفتی چیزی حدود ۹۰۰میلیارد دلار در اختیار داشت.

وی بابیان اینکه وضعیت نامناسب اقتصادی سرعت گرفت و فروش هر بشکه نفت از ۱۰۰دلار به هر بشکه ۳۱دلار در حال حاضر رسیده است، افزود: با این شرایط قطع به‌یقین امسال با کسری بودجه مواجه خواهیم شد.

زبردست با اشاره به اینکه دولت یازدهم تورم ۴۵درصد و نرخ رشد منفی ۶درصد را در شروع فعالیتش به عهده گرفت و در کاهش آن تا حدودی موفق شده است، گفت: بر اساس چشم‌انداز ۲۰ساله باید ایران در سال ۱۴۰۴ ازنظر اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در منطقه خاورمیانه اول باشد که نه‌تنها این اتفاق نیفتاد بلکه دولت گذشته نرخ رشد منفی ۶درصد را برجای گذاشت.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با تأکید بر اینکه دولت فعلی نرخ تورم را از ۴۵درصد به ۱۵درصد و نرخ رشد را از منفی ۶درصد به مثبت رساند، گفت: دولت نهم و دهم تغییرات بسیاری انجام داد که ازجمله آن‌ها ساخت مسکن مهر، اجرای سهام عدالت، طرح هدفمندی یارانه و غیره را می‌توان نام برد.

وی با اشاره به اینکه در برنامه چشم اندازه ۲۰ساله باید دولت کار را به بخش خصوصی واگذار می‌کرد که نه‌تنها این اتفاق نیفتاد بلکه باری هم بر دوش دولت اضافه شد، گفت: دولت یازدهم بحث هسته‌ای را با موفقیت به پایان رساند هرچند تصمیم اخیر کنگره امریکا بسیار ناگوار بود.

در حال حاضر فضای اقتصادی جدیدی بر کشور حاکم شده است

وی در ادامه بابیان اینکه اگر در بحث مالیات، بیمه و همکاری بانک‌ها نظارت دولت وجود نداشته باشد گرفتاری فعالان اقتصادی بیشتر خواهد شد، گفت: در حال حاضر فضای اقتصادی جدیدی بر کشور حاکم شده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان بابیان اینکه هفته پیش اتاق مشترکی با روسیه برگزار و مقرر شد مانع  از دست رفتن فرصت‌ها شویم، گفت: اگر تنها ۵درصد از واردات روسیه را هم به خود اختصاص دهیم رقم بزرگی از معاملات را کسب کرده‌ایم.

زبردست بابیان اینکه هنوز عزم لازم برای رفع مشکلات را در دولت یازدهم ندیده ایم، عنوان کرد: در فضایی که بین روسیه و ترکیه ایجادشده، ایران می‌تواند بهترین بهره‌برداری را صورت دهد.

وی گفت: رئیس‌جمهور روسیه قول داده بود که تعرفه واردات از ایران را صفر کند، که تنها برای سبزی‌ها و میوه این قول را عملی کرده و دلیلش برای اجرا نکردن در حوزه‌های دیگر عضو نبودن ایران در سازمان تجارت جهانی بوده است

زبردست به آمار صادرات از گمرک همدان اشاره و بابیان اینکه آمار گمرک همدان نشان‌دهنده آن است که به اهداف استانی نرسیده‌ایم، گفت: در سال‌های گذشته هدف‌گذاری برای صادرات استان انجام گرفت و به دست نیامد و در سال جاری نیز هدف‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری انجام‌شده که تاکنون ۹۱ میلیون دلار محقق شده و تا هدف نهایی فاصله بسیاری وجود دارد.

برای دست یافتن به توسعه پایدار راهی جز قطع ارتباط با نفت و جایگزینی صادرات محصولات تولیدی نداریم

زبردست بابیان اینکه برای دست یافتن به توسعه پایدار راهی جز قطع ارتباط با نفت و جایگزینی صادرات محصولات تولیدی نداریم، گفت: درامد نفت باید برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ تخصیص یابد.

وی در ادامه بابیان اینکه اگر بانک‌ها به بخش خصوصی کمک نکند، کاری از پیش نخواهد رفت، اظهار داشت: در سال‌های گذشته در روز تجلیل از صادرکنندگان نمونه، از مدیران دستگاه‌های همراه نیز قدردانی می‌شد اما ازاین‌پس از کارشناسان دستگاه‌ها تقدیر صورت خواهد گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان یکی از دلایل بروز مشکلات را ناآگاهی برخی از فعالان بخش خصوصی از قوانین خواند و افزود: دوره‌های آموزشی آشنایی با مسائل مالیاتی، بیمه، مسائل بانکی در نظر گرفته‌شده است.

زبردست اضافه کرد: در هشت سال اخیر ۱۲۰۰ نفر درزمینهٔ آموزش مسائل مالیاتی، بیمه و مسائل بانکی تحت آموزش قرار گرفتند و مجوز راه‌اندازی مرکز علمی و کاربردی اتاق بازرگانی اخذ و یک شعبه برای ملایر در نظر گرفته‌شده که در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز در این زمینه جذب دانشجو خواهند داشت.

وی بابیان اینکه در کارخانه‌ها و تولیدی‌ها باید بیشتر از مشاورین اقتصادی استفاده کنیم، گفت: در کنار این کار اخیرا تفاهم‌نامه‌ای درباره تجارت الکترونیک صورت گرفته که کمک‌حال تجارت و بازرگانی است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا