وضعیت شکایت گازی ترکیه از ایران

وضعیت شکایت گازی ترکیه از ایران

رسیدگی دیوان داوری بین المللی به شکایت شرکت «بوتاش» ترکیه از ایران درباره گران فروشی گازی، پس از چهار سال به مرحله پایانی نزدیک شده است.

به گزارش نامه نیوز،همزمان با سفر «نجم الدین اربکان» رئیس جمهوری پیشین ترکیه به تهران در سال ١٩٩٦ میلادی، یک قرارداد گازی برای صادرات سالیانه نزدیک به ١٠ میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه امضا شد.

ترکیه در سال ٢٠١٢ میلادی پس از آنکه تهران نظر آنکارا را درباره بالا بودن قیمت نپذیرفت، به دیوان داوری بین المللی در سوییس درباره کم فروشی و گرانی قیمت گاز عرضه شده، شکایت کرد و کاهش 25 درصدی قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه را خواستار شد.

این دادگاه پارسال شکایت نخست ترکیه در مورد کم فروشی گاز ایران را رد کرد و به سود ایران رای داد.

اینک همچنان پرونده شکایت دوم ترکیه درباره گران فروشی گاز ایران، باز است و به نظر می رسد بررسی های دیوان داوری بین المللی در مرحله پایانی قرار دارد.

در همین پیوند «عزیزالله رمضانی» مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران، بیست و نهم آذرماه پیش بینی کرد «نتیجه شکایت گازی ترکیه از ایران اوایل سال 2016 میلادی تا پایان دی ماه اعلام شود».

رمضانی گفت: ترکیه قیمت بازار جهانی، خرید گاز از روسیه و بازار انرژی های غیرگاز در این کشور را جمع بندی کرده و معتقد است گاز ایران نسبت به انرژی های دیگر گران محاسبه می شود و تهران باید آن را ارزان کند.

چندی پیش، وی درباره رای دیوان داوری به ایرنا گفت: کاهش قیمت ها در بازار جهانی به سود ایران است و باعث می شود رای صادرشده از سوی دیوان داوری درباره شکایت گازی ترکیه علیه ایران، منصفانه باشد و ما را چندان دچار مشکل نکند.

به گفته او، شاید اگر یک یا دو سال پیش بود، رای شدیدی علیه ایران صادر می شد.

رمضانی از تاخیر چندین باره دیوان داوری در اعلام نتیجه گلایه کرد و افزود: آنها به دلیل تغییر شرایط بازار جهانی نفت وگاز و نوسان قیمت ها، در اعلام رای نهایی دچار سردرگمی شده اند.
مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز گفت: نمی توان رای را پیش بینی کرد اما با توجه به اینکه قیمت ها پایین آمده، شرایط به نفع ما شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا