ساینا محصول جدید سایپا رونمایی می‌شود

ساینا محصول جدید سایپا رونمایی می‌شود

معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا از انعقاد قرار‌داد ایجاد سایت تولید محصولات این شرکت در کشور الجزایر خبر داد.

معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا از انعقاد قرار‌داد ایجاد سایت تولید محصولات این شرکت در کشور الجزایر خبر داد.

محسن جوان در نشست خبری اظهار کرد: هفته گذشته در سفر معاون اول رییس جمهوری به الجزایر قرار‌داد ایجاد خط تولید در این کشور به امضاء رسید.

وی با بیان این‌که شرکت سایپا الجری با سرمایه‌گذاری 75 درصدی طرف الجزایری تاسیس شده است، خاطر نشان کرد: سایپا نیز در قبال سهم 25 درصدی خود به انتقال دانش فنی و تجهیزات به این کشور خواهد پرداخت.

معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: سایت تولیدی در کشور الجزایر در زمینی به مساحت 20 هکتار ایجاد و ظرفیت اسمی خط تولید در فاز اول 20 هزار دستگاه خواهد بود که تا پایان سال 2016 و تا ابتدای 2017 به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: میزان سرمایه‌گذاری در فاز اول پروژه 20 میلیون دلار است که 75 درصد آن از طرف الجزایر و 25 درصد نیز از سوی سایپا در قالب انتقال دانش فنی و تجهیزات تامین خواهد شد.

معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا با بیان این‌که در فاز اول پروژه محصولات سایپا 132، سایپا 111، تیبا و تیبا هاچ بک در الجزایر تولید خواهد شد، تصریح کرد: به موازات ایجاد خطوط تولید زنجیره تامین قطعات نیز در الجزایر ایجاد خواهد شد به عنوان مثال در فاز اول قطعاتی همچون رادیاتور، صندلی، فنر و باتری در الجزایر داخلی‌سازی خواهد شد.

جوان ادامه داد: به زودی محصول جدید ساینا در کشور رونمایی خواهد شد که علاوه بر آن توافق شده پس از توزیع این محصول در ایران، تولید آن در کشور الجزایر نیز در ابتدای سال 2017 آغاز شود.

معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا درباره‌ی قیمت عرضه این محصولات در کشور الجزایر اظهار کرد: سطح قیمتی در نظر گرفته شده برای محصولات تولیدی در الجزایر بین 6500 تا 8000 دلار پیش‌بینی شده است که البته محصولات تولیدی الجزایر فاقد برخی آپشن‌های محصول تولیدی در ایران خواهد بود.

وی قیمت عرضه پراید در کشور عراق را 8200 دلار عنوان و اظهار کرد: پراید عرضه شده در عراق فاقد آپشن‌هایی چون ای بی اس، ایربک بوده و همچنین موتور آن یورو 2 و بدون هزینه‌هایی چون بیمه شخص ثالث و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده است، بنابراین هزینه تمام شده یک دستگاه پراید صادراتی برای سایپا حدود پنج میلیون تومان ارزان‌تر از پراید عرضه شده در داخل کشور است به گونه‌ای که برای هر دستگاه پراید صادراتی حدود 5500 دلار نصیب سایپا می‌شود.

جوان با بیان این‌که تمام سایت‌های خارجی سایپا به جز کشور سوریه که درگیر جنگ داخلی شده است دارای توجیه اقتصادی است، خاطر نشان کرد: کشور الجزایر دارای دومین بازار بزرگ خودروی قاره آفریقا بعد از کشور آفریقای جنوبی است، بنابراین بسته به میزان کشش تقاضا در این کشور عرضه محصولات افزایش خواهد یافت.

معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا درباره‌ی میزان طلب خودروسازان داخلی از کشور ونزوئلا بابت خودروهای تولیدی در این کشور اظهار کرد: سایت تولیدی در ونزوئلا با سرمایه‌گذاری 64 درصدی طرف ونزوئلایی و 36 درصدی ایران خودرو و سایپا شکل گرفته و تاکنون 22 هزار دستگاه انواع محصولات این دو شرکت در آن کشور تولید شده است.

وی با بیان این‌که به دلیل مشکلات تحریم و نقل و انتقال پول تولید در ونزوئلا متوقف شده است، خاطر نشان کرد: سقف اعتبار ونزوئلا بابت خودروهای تولیدی پر شده است به همین دلیل ارسال قطعات متوقف شده تا طلب‌مان را از این کشور که در بانک مرکزی ایران تامین اعتبار شده به ایران منتقل کنیم تا تولید مجددا آغاز شود.

جوان افزود: از مجموع 100 میلیون دلار خودروی تولیدی ما در ونزوئلا، مبلغ 70 میلیون دلار آن وصول شده و 30 میلیون دلار در بانک مرکزی ونزوئلاست که فرآیندهای دولتی در این کشور برای انتقال پول در جریان است.

معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیرات اجرایی شدن برجام بر صادرات خودروسازان ایرانی اظهار کرد: در مذاکرات صورت گرفته در چند سال گذشته با شرکت‌های خارجی همواره آنها منتظر حل تحریم‌ها برای آغاز همکاری‌ها بودند.

وی با بیان این‌که برجام باعث می شود تحریم‌های بانکی لغو و نقل و انتقال مالی صورت گیرد، خاطر نشان کرد: به همین دلیل پیش‌بینی می‌کنیم از این به بعد وضعیت صادرات بهبود یابد.

معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: هم‌اکنون تیمی از سوی سایپا در کشور سودان در حال مذاکره برای تولید محصولات در آن کشور است. در سه سال اخیر نیز مطالعاتی برای آغاز فعالیت‌ها در کشور نیجریه داشته‌ایم. البته برای تولید در آذربایجان نیز مطالعاتی صورت گرفته است با این حال کاهش قیمت نفت باعث کاهش توان مالی این کشور و افت فروش خودرو در آذربایجان شده است با این حال مذاکراتی با یک بانک روسی و بخش خصوصی آذربایجان در جریان است تا خط تولید سایپا در این کشور ایجاد شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا