نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران: سرمایه خارجی با پوشش نوسان نرخ ارز به ایران می آید

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران: سرمایه خارجی با پوشش نوسان نرخ ارز به ایران می آید

تهران- ایرنا- نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: سرمایه های خارجی بدون پوشش نوسان نرخ ارز به ایران نمی آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، «علاء میرمحمدصادقی» افزود: لازمه اجرا و پایداری اقتصاد مقاومتی، تشکیل بازارهای نوین مالی برای ثبات بازارهای پولی پرریسک و جذب سرمایه گذاری های خارجی است که در این زمینه راه اندازی بازار مشتقه ارزی می تواند راهگشا باشد.
وی درباره راه اندازی بازار مشتقه ارز در کشور گفت: باید در این برهه زمانی، تمام توان و ظرفیت ها را به کار گرفت تا سرمایه گذار بیشتری به کشور جذب شود و بخشی از مشکل سال های گذشته را با استفاده از ابزارهای تازه مالی همچون بازار مشتقه ارز جبران کرد.
میرمحمدصادقی اضافه کرد: در اقتصاد کشوری که قیمت ارز یکسان نیست و سازوکار شفافی نیز برای کشف این نرخ وجود ندارد، چطور می توان انتظار داشت سرمایه گذاران خارجی وارد کشور شوند؟
به گفته او، «با توجه به شرایط کنونی اقتصادی، ایجاد یک بازار متمرکز با نام بورس مشتقه ارز این امکان را به این سرمایه گذاران می دهد که با اطمینان از شفافیت و پوشش نوسان ارزی با خیال آسوده تری به برنامه ریزی و سرمایه گذاری بپردازند».
میرمحمد صادقی تاکید کرد «تک نرخی شدن ارز پیش از آغاز فعالیت بازار مشتقه ارزی، می تواند به توسعه و رونق هر چه بیشتر این بازار کمک کند».
وی امیدواری کرد راه اندازی بازار مشتقه ارز از سوی بانک مرکزی و بورس، در شفاف سازی و تخصیص بهینه آن موثر باشد.
وی گفت: اکنون درآمدهای ارزی ما نسبت به سال های گذشته کاهش پیدا کرده و به یک چهارم رسیده است که می توان برای جبران بخشی از این درآمدها از ابزارهای مالی برای جذب سرمایه گذاری ها و حتی خروج از رکود اقتصادی کشور بهره برد.
سوم آذرماه شورای عالی بورس با راه اندازی «بورس ارز» موافقت کرد.
رئیس کل بانک مرکزی نهم آذرماه هدف از ایجاد بورس نقدی ارز را ایجاد تعادل در بازار ارز و پوشش ریسک معاملات ارزی دانست و گفت: ابتدا باید بازار نقدی ارز وجود داشته باشد تا پس از آن، بازار مشتقات ارزی براساس نرخ یکسان ارز راه بیفتد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا