خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی گزارش می‌دهد:

نماینده آیروپکس در کنفرانس متال بولتن چه گفت؟

نماینده آیروپکس در کنفرانس متال بولتن چه گفت؟

گروه معادن >سنگ آهن - عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در واکنش به سوال یکی از شرکت کنندگان در پنل ایران در نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در خصوص آینده تحریم‌های ایران به آهنگ معروف جان لنون به نام جنگ تمام شده است (War is Over) اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی، سجاد غرقی در پنل ایران در نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در پاسخ به سوال یکی از شرکت کنندگان درباره آینده تحریم‌ها گفت: همانطور که جان لنون، خواننده معروف در یکی از آهنگ‌هایش می‌گوید "جنگ تمام شده، اگر بخواهی" من هم تاکید می‌کنم که تحریم‌های ایران به پایان رسیده است و فضا قطعا مثبت خواهد شد.

وی همچنین در بخشی از سخنرانی خود با اشاره به سابقه و تاریخچه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران (آیروپکس) و فعالیت‌های این انجمن از زمان تاسیس تاکنون به تشریح برنامه صنعت آهن و فولاد ایران تا سال 2025 (1404) پرداخت.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران تعداد معادن سنگ آهن ایران را 199 معدن و ذخایر قطعی و احتمالی سنگ آهن ایران را نیز به ترتیب 3.3 و 2.5 میلیارد تن اعلام کرد و افزود: از کل ذخیره سنگ آهن ایران حدود 75 درصد از نوع مگنتیت و 25 درصد از نوع هماتیت است. ضمن اینکه متوسط عیار سنگ آهن ایران 51 درصد و متوسط جهانی عیار سنگ آهن 42 درصد است.


به گفته غرقی متوسط عمق حفاری اکتشاف در ایران تنها حدود 20 متر بوده و مجموع حفاری‌های انجام شده در ایران بالغ بر 3.2 میلیون تن بوده است. همچنین تنها حدود 10 درصد از کل مساحت کشور مورد اکتشافات معدنی قرار گرفته است. سرمایه‌گذاری موردنیاز برای بخش اکتشاف کشور نیز که توسط انجام خواهد شد، بالغ بر 1.6 میلیارد دلار طی 4 سال آینده اعلام شده است.

او همچنین فرصت‌های پیشرو برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی را در بخش معدن ایران 4.4 میلیارد دلار اعلام کرد.

غرقی همچنین تولید سنگ آهن ایران را در سال 2015 بالغ بر 45 میلیون تن و صادرات سنگ آهن ایران را نیز معادل 13 میلیون تن اعلام کرد و گفت: این در حالیست که در سال 2014 تولید و صادرات سنگ آهن ایران به ترتیب به حدود 50 و 20 میلیون تن رسیده بود.

وی خاطرنشان کرد: در سال 2015 شرکت‌های معدنی ایران توانستند هزینه‌های تولید خود را در معادن بطور متوسط تا 25 درصد کاهش دهند که این کار از طریق انجام اموری مانند افزایش بهره‌وری در عملیات‌های استخراجی، بهینه‌سازی استفاده از نیروی کار و ... رخ داد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در ادامه با اشاره به اینکه کارخانه‌های جدید گندله‌سازی و کنسانتره‌سازی ایران از سال 2016 مدار تولید خواهند شد، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود 4 میلیون تن کنسانتره‌سازی و حدود 5 میلیون تن گندله‌سازی طی شش ماه آینده از سوی شرکت‌های مبارکه و گل گهر و همچنین ایمیدرو به بهره‌برداری برسند.

وی افزود: به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود در سال 2016 از مجموع صادرات سنگ آهن ایران 6 میلیون تن مربوط به فاین و لامپ و 5 میلیون تن مربوط به کنسانتره باشد. این در حالیست که صادرات فاین و لامپ و همچنین کنسانتره ایران در سال 2014 به ترتیب 11 و 1.8 میلیون تن بود. ضمن اینکه برآورد می‌شود روند نزولی واردات گندله ایران در سال 2016 نیز ادامه یابد و از 1.8 و 1.5 میلیون تن به ترتیب در سال‌های 2014 و 2015 به تنها 500 هزار تن در سال آینده میلادی برسد.


غرقی با اشاره به اینکه قیمت سنگ آهن تولیدی در ایران در معادن سنگان، کرمان، یزد، هرمزگان و شمال غربی ایران قابل رقابت را با قیمت سنگ آهن تولیدی ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون، واله و فورتسکیو دارند، گفت: مشکل اصلی مربوط به هزینه بالای حمل سنگ آهن ایران از معادن تا بنادر می‌شود که باعث شده مزیت رقابتی سنگ آهن ایران در مقابل غول‌های جهانی کاهش یابد.

وی مزایا و تنگناهای سنگ آهن ایران را نیز به شرح زیر تقسیم‌بندی کرد:

مزایا: ذخایر قابل قبول، هزینه تولید پایین، عیار آهن قابل قبول، بازارهای نوظهور (هند، منا) و چین، رشد صنعت فولاد داخلی

تنگناها: اکتشاف، زیرساخت و بهره‌وری، فراوری، برند و حجم فروش و شاخص، موقعیت و تکنولوژی و هزینه پول و ...

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران همچنین به جزئیات طرح جامع فولاد ایران اشاره کرد و توضیح داد: ایران طبق هدف‌گذاری انجام شده تا 1404 باید به تولید 159 میلیون تن سنگ آهن، 90 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن، 92 میلیون تن گندله، 60 میلیون تن آهن اسفنجی و چدن آهن و 55 میلیون تن فولاد خام دست پیدا کند.

برای دریافت فایل ارائه عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه اینجا و اینجا کلیک نمایید.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا