گزارش روز؛

ادامه واکنش بازار به کاهش قیمت نفت

ادامه واکنش بازار به کاهش قیمت نفت

طبق پیش بینی، بازار امروز هم متاثر از کاهش قیمت نفت و لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا و نبود هیچ چشم انداز مثبتی از افزایش قیمت آن در آینده ای نزدیک، به مانند دیروز افت قیمتی را تجربه کرد به طوری که با وجود معاملاتی متعادل در اوایل بازار، اما در ادامه داد و ستد ها و با فشار عرضه ها شاهد افت قیمت ها در اکثر نمادهای بازار بودیم.

 

طبق پیش بینی، بازار امروز هم متاثر از کاهش قیمت نفت و لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا و نبود هیچ چشم انداز مثبتی از افزایش قیمت آن در آینده ای نزدیک، به مانند دیروز افت قیمتی را تجربه کرد به طوری که با وجود معاملاتی متعادل در اوایل بازار، اما در ادامه داد و ستد ها و با فشار عرضه ها شاهد افت قیمت ها در اکثر نمادهای بازار بودیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری آبان، سخنگوی کمیسیون برنامه مجلس گفت: در بودجه سال آینده باید قیمت نفت پایین‌تر از نرخ بازار بسته شود. اکنون کشور روسیه بودجه خود را براساس نفت 50 دلاری بسته است اما اعتقاد داریم این نرخ زیاد بوده و باید حدود 40 دلار باشد. وی در ادامه عنوان کرد بعید است قیمت نفت به زیر 30 دلار برسد(فارس).

در گروه بانکی اکثر نمادها بعد از شروعی متعادل، در ادامه بازار افت قیمتی را تجربه کردند و در محدوده های منفی معامله شدند به طوری که نمادهای وگردش و ونوین به صف فروش رسیدند. پست بانک مطابق دیروز در جو منفی گروه نیز معاملاتی مثبت را پشت سر گذاشت. قابل ذکر است که در انتهای بازار با جمع آوری صف های فروش در اکثر نمادها، معاملات این گروه نیز اندکی با افزایش تقاضا مواجه شده و از قرمزی آنها کاسته شد. بیمه ای ها نیز بر مدار منفی قرار داشتند و در آستانه صف فروش نیز قرار گرفتند که البته در اواسط بازار، بیمه البرز به صف فروش رسید و در انتهای بازار نیز صف آن جمع آوری گشت.

در گروه خودرویی و قطعه سازها اکثر نمادها معاملاتی منفی را سپری کردند به طوری که نماد خودرو بارها در آستانه صف فروش قرار گرفت و با حمایت حقوقی به صف فروش نرسید. نماد خپارس هم با حجم معاملاتی 25 میلیونی در محدوده منفی 4 به کار خود پایان داد و نماد خزامیا هم که در اواسط بازار به صف فروش رسیده بود در دقایق پایانی بازار صف آن جمع شد. نماد خلنت همچون دیروز در جو منفی بازار امروز نیز صف خرید را تجربه کرد و تا پایان بازار نیز صف خرید خود را حفظ کرد. نکته قابل تامل مقاومت نماد تازه وارد خدیزل در راستای حمایت حقوقی ها در میان جو بسیار منفی گروه بود که نهایتا با یک درصد منفی به کار خود پایان داد. در گروه لیزینگی هم نمادهای ولغدر، وایران و ولیز با صف فروش بسته شدند و نماد ولبهمن هم در حمایت سهامدار عمده خود با افت قیمتی یک درصدی به کار خود پایان داد.

گروه پالایشگاهی هم با کاهش قیمت نفت به مانند دیروز ریزش قیمتی را تجربه کرد به طوری که تمامی نمادهای گروه با صف فروش بسته شدند. البته در اواخر بازار صف فروش نماد شبندر جمع آوری شد اما مجددا برای آن صف فروش تشکیل شد.

با روند نزولی قیمت نفت و لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا به نظر باید منتظر کاهش قیمت آن حتی در قیمتهای زیر 30 دلار هم باشیم که در این شرایط شرکت های پالایشگاهی چشم انداز خوبی نخواهند داشت.

گروه محصولات شیمیایی هم، هم جهت با بازار و از همان ابتدای بازار در محدوده های منفی مورد معامله قرار گرفتند که نماد وپترو به صف فروش هم رسید اما در میان نمادهای قرمز پوش این گروه، رنگ سبز شپلی و شمواد جلب توجه می کرد. نماد شپلی هم که بابت خبر افزایش سرمایه سنگین در راستای خروج از قانون 141 تجارت مدت هاست مورد توجه نوسان گیرها شده است امروز هم با رشد تقاضا مواجه شده و به صف خرید رسید و تا انتهای بازار هم صف آن پا برجا ماند. پتروشیمی مارون هم که دیروز خیر حادثه آن در واحد پلی اتیلن منتشر شده بود امروز متعادل و حتی مثبت به کار خود پایان داد. در گروه فلزات اساسی تا اواسط بازار اکثر نمادهای گروه معاملاتی منفی را تجربه کردند که با گذشت زمان داد و ستد ها افت قیمتی بیشتری را تجربه کردند و با صف فروش بسته شدند. اما در این بین ذوب آهن معاملاتی متعادل را سپری کرد. از نکات قابل تامل می توان به صف خرید شدن فملی در اواخر بازار اشاره کرد به طوری که این نماد تا دقایقی قبل از آن صف فروش را تجربه می کرد. نماد فخوز هم به همین ترتیب در اواخر بازار با جمع آوری صف فروش آن در محدوده های مثبت 3 به کار خود پایان داد که مجموعه این عوامل به ابهامات بازار سرمایه می افزاید.

گروه دارویی و آی تی افت قیمتی کمتری را نسبت به گروه های دیگر تجربه کردند که البته گروه دارویی با معاملات منفی تری همراه بود به طوری که نمادهای دکوثر، دامین، دزهراوی و شتهران با صف فروش بسته شدند.

گروه مواد غذایی معاملاتی متعادل و منفی را گذراندند به طوری که خبر افزایش نرخ برخی محصولات لبنی تاثیری بر روند معاملاتی آنها نگذاشته است و حتی نماد غشان به صف فروش نیز رسید.

گروه حمل و نقلی نیز هم جهت با بازار بر مدار منفی قرار داشت که البته فشار فروش کمتری را نسبت به بقیه بازار تحمل کرده است. نماد حکشتی در اوایل بازار حداکثر افت قیمتی را تجربه کرد و به صف فروش رسید و تا انتهای بازار نیز آن را حفظ کرد. نماد حسینا و حتاید هم معاملاتی متعادل را سپری کردند.  گروه ساختمانی نیز به مانند مابقی گروه های بازار معاملاتی منفی را سپری کردند به طوری که نمادهای وساخت و ثاباد از فشار فروش بیشتری برخوردار بودند . نماد ثنوسا نیز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بدون تقسیم سود نقدی، در بازه منفی 4 بازگشایی شد و در محدوده منفی 8 درصد به صف فروش رسید.

و اما گروه پر نوسان قندی که امروز معاملات انها چندین بار در محدوده های مثبت و منفی جابجا شدند. در اوایل بازار گروه قندی بر خلاف روند بازار به صف خرید رسیدند اما در ادامه صف آنها عرضه شد و حتی در بازه های منفی نیز قرار گرفتند. با شدت گرفتن افت قیمتی در اکثر نمادها در میانه های بازار، گروه قندی مجددا با افزایش تقاضا مواجه شده و به صف خرید رسید که در ادامه با عرضه مجدد صف آن در محدوده های منفی قرار گرفتند و با افت قیمتی به کار خود پایان دادند.

 در پایان معاملات امروز، شاخص کل متاثر از معاملات منفی نمادهای شپنا، شبندر و حکشتی با افت (232) واحدی به ارتفاع 61،501 واحدی رسید و برای فردا نیز با توجه به روند معاملاتی امروز و جمع آوری صف های فروش در برخی از نمادها در اواخر ساعت معاملاتی ، بازاری منفی البته با شدتی کمتر را نظاره گر خواهیم بود. 
 
پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا