فرماندار شاهرود:

ایجاد بندرخشک مطالبه شاهرود است/ ۳۸ واحد صنعتی نیمه تعطیل

ایجاد بندرخشک مطالبه شاهرود است/ ۳۸ واحد صنعتی نیمه تعطیل

شاهرود- فرماندار شاهرود با بیان اینکه ایجاد بندر خشک مطالبه شهرستان است، گفت: قرارگرفتن در چهار راه شمالشرق و پتانسیل های فراوان کشاورزی، معدنی، علمی و صنعتی، شاهرود را مستعد ایجاد بندر خشک کرده است.

سیدمحمدرضا هاشمی پیش از ظهر یکشنبه و در خلال برگزاری هشتمین جلسه شورای اداری شهرستان شاهرود به میزبانی سالن هلال احمر این شهرستان با حضور استاندار سمنان، در تشریح مطالبات شاهرود، بیان داشت: امروزه شهرستان با داشتن۲۶۸ واحد صنعتی، ۱۶درصد تولیدات معدنی استان، تولیدات وسیع در ۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، برداشت ۷۸ هزار تن محصول انگور، ۳۵ هزار تن زردآلو و ۲۴ هزار تن سیب درختی و صادرات آن ها به روسیه، آسیای میانه و مالزی، ۲۸ واحد سردخانه، جاده ترانزیتی دو باب کارخانه سیمان و فرودگاه فعال می تواند یکی از مکان های مناسب برای ایجاد بندر خشک در شمالشرق ایران باشد.

وی افزود: در راستای تحقق این امر، دولت این آمادگی دارد که زمین این منطقه تجاری، اقتصادی را نیز واگذار کند که در صورت تصویب می تواند کمک شایانی به توسعه صنعتی شهرستان شاهرود و استان سمنان کند.

۳۸ واحد صنعتی در شاهرود نیمه تعطیل هستند

معاون استاندار سمنان همچنین دیگر مطالبه این شهرستان را راه اندازی مجدد واحدهای غیرفعال و نیمه تعطیل از جمله کنستانتره توحید دانست و گفت: بیشتر این واحدهای صنعتی به علت بدهی در تملک بانک هستند و عدم فعالیت آن ها قطعا ضربه بزرگی به اقتصاد شهرستان و بهره برداران بخش صنعت و کشاورزی خواهد زد.

هاشمی ضمن ابراز امیدواری از رفع مشکل کارخانه کنتسانتره شاهرود، توضیح داد: متاسفانه با تعطیلی این کارخانه، انگور تولیدی کشاورزان شاهرود با قیمت های بسیار نازل توسط واسطه ها و یا با نام های سایر شهرستان ها فروخته می شود که این امر ضربه بزرگی بر پیکره اقتصادی این بهره برداران می زند.

وی ادامه داد: سیاست فعلی دولت، حفظ وضع موجود در رابطه با واحدهای صنعتی و در وهله بعد، کمک به ۳۸واحد نیمه تعطیل شهرستان شاهرود و سپس ایجاد واحدهای جدید صنعتی است که در این راه تمام سعی و توان خود را به کار گرفته ایم.

گازرسانی نیاز مردم مناطق محروم

رئیس شورای اداری شهرستان شاهرود گاز را یکی از دغدغه های روستاهای محروم دانست و گفت: در صورتی که گازرسانی به روستاهای محروم بخش طرود و خارتوران انجام شود، بسیاری از مشکلات مردم این نواحی برطرف خواهد شد و این مردم که پس از سرخه بیشترین رای را به دولت دکتر روحانی دادند، قطعا استحقاق انجام چنین مورادی را دارا هستند.

هاشمی همچنین از آب تحت عنوان دغدغه شهرستان شاهرود یاد کرد و گفت: امروزه شهرستان شاهرود با افت ذخایر و کمبود آب در بخش کشاورزی و شرب روبرو است و از ۱۷روستای استان که با تانکر آبرسانی می شوند، یازده روستا تنها در بخش بیارجمند قرار دارد که باید در این باره نیز تمهیداتی اندیشید.

وی با بیان اینکه بحران آب در تابستان گذشته شاهرود را تا مرز جیره بندی سوق داد، افزود: خوشبختانه جیره بندی در شاهرود رخ نداد اما متاسفانه کمبود آب شرب شهرستان ما را تا مرز این مقوله پیش برد لذا تکمیل پروژه های آبرسانی مانند قطری با ۹۶درصد پیشرفت فیزیکی می تواند دغدغه های تامین آب شرب در تابستان را تا حد زیادی برطرف کند.

شاهرود نیازمند توجه ویژه دولتمردان

امام جمعه شاهرود نیز در خلال این جلسه با بیان اینکه مشکلات و موارد مرتبط با شهرستان به صورت ویژه مورد عنایت قرار بگیرد، گفت: شاهرود از پتانسیل های ویژه و بالایی برخوردار است اما در دوران های اخیر به دلیل برخی مسائل، دچار رکود شده است که این امر نیازمند توجه ویژه دولتمردان خصوصا استاندار سمنان است.

حجت الاسلام محمود ترابی وجود مسئولان خدمتگزار را یکی از نعمات بزرگ خداوند برای مردم دانست و بیان داشت: استاندار سمنان به واسطه شناخت مسئولان کشوری از سوابق و اعتماد دولت یازدهم به شخص وی، می تواند موراد مورد ماطلبه و کاستی های موجود در استان را با صدایی رساتر به گوش مسئولان ارشد کشور برساند که این مهم یکی از پتانسیل های استان است.

وی افزود: دو خصلت در نزد خداوند منان بالاترین چیزهاست که یکی ایمان به خدا و دیگری نفع رساندن به خلق است که امیدواریم در این روزهای باقی مانده تا انتخابات هفتم اسفندماه و سال همدلی وهمزبانی ملت و دولت بتوانیم شاهد توسعه هرچه بیشتر استان به ویژه شهرستان شاهرود باشیم.

۲۷میلیارد تومان اعتبار آبیاری نوین استان سمنان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز در این نشست گفت: بخش اعظمی از اراضی شهرستان مانند دیگر شهرهای استان، به صورت سنتی و بدون کانالهای سیمانی آبیاری می شوند که برای اجرای سیستم های نوین آبیاری در این اراضی ۲۷میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

سیدحسن میرعماد با بیان اینکه ۲۵درصد از این اعتبارات مختص به شاهرود است، ابراز داشت: با توجه به منابع آبی موجود در استان سمنان، امکان توسعه سطح زیر کشت متاسفانه وجود ندارد لذا باید تمرکز را بر روی اصلاح روش های سنتی و همچنین تغییر الگوی کشت بگذاریم.

وی ادامه داد: علاوه بر این میزان، ۱۲میلیارد تومان برای تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی استان سمنان با سود ۱۸درصد در نظر گرفته شده است که تا کنون، ۵۰درصد آن توسط کشاورزانجذب شده و همچنین پنج میلیارد تومان اعتبارات از سوی صندوق توسعه ملی کشور به بخش کشاورزی استان تخصیص یافته که یک میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان از آن تنها به بخش بیارجمند تعلق خواهد گرفت.

۸۰درصد اراضی کشاورزی به موقع کشت شدند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در سال گذشته تنها۲۰درصد اراضی در پائیز، به موقع کشت شدند، گفت: کشت به موقع به اندازه آبیاری در میزان باردهی و راندمان محصولات به ویژه غلات نقش دارد که در سال جاری با اتمام کشت پائیزه مشخص شد که ۸۰درصد اراضی استان به موقع کشت شدند.

میرعماد با اشاره به وضعیت بسیار مطلوب کشت در سال جاری، توضیح داد: در سال جاری علاوه بر رعایت زمان بندی کشت، تمامی بذرها و کودهای مورد نیاز کشاورزان در استان سمنان نیز به موقع و به اندازه کافی توزیع شده به نحوی که هم اکنون همچنان در انبارها ارقام کود موجود است که تمامی این موارد نشانگر سال خوبی برای کشاورزی استان به ویژه در بخش غلات است.

وی درباره کارخانه کنستانتره شاهرود نیز افزود: پس از تعطیلی و تملک این کارخانه توسط بانک کشاورزی طی جلسات فراوان این مجتمع در فراخوان هایی برای سرمایه گذاری ارائه شد اما تا کنون سرمایه گذاری برای انجام این مهم پای پیش نگذاشته است لذا در صورت اعلام آمادگی از سوی سرمایه گذار، بانک کشاورزی نیز آمادگی همکاری را دارد.

سیمان بیارجمند ۲۰میلیون یورو بودجه می خواهد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان نیز در این جلسه با اشاره به وجود پتانسیل های خوب صنعتی و معدنی در شرق استان گفت: شهرستان شاهرود با داشتن ۲۶۸واحد صنعتی، ۱۶درصد از کل سرمایه گذاری استان و ۱۲درصد از کل اشتغال زایی استان را دارا است که این نشان دهنده پتانسیل خوب شاهرود است.

بهروز اسودی با بیان اینکه اتفاقات خوبی در بخش صعنت و معدن شاهرود در حال وقوع است، ابراز داشت: هم اکنون از مجموع دو هزار و ۴۶۰مورد جواز صنعتی و معدنی استان سمنان، ۳۲۲فقره یا ۱۳درصد در شهرستان رخ داده که این نشان دهنده تحولات خوبی در بخش صنعت و معدن این شهرستان است.

وی درباره سیمان بیارجمند نیز افزود: با تزریق۲۰میلیون یورو می توان کارخانه سیمان بیارجمند را دوباره احیا کرد چرا که این مجموعه هم اکنون ۶۷درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا