رئیس کمیته برنامه ششم اتاق بازرگانی ایران:

آزمون و خطا در سند چشم انداز باید پایان یابد

آزمون و خطا در سند چشم انداز باید پایان یابد

رئیس کمیته برنامه ششم اتاق بازرگانی ایران گفت: نیمی از برنامه سند چشم‌انداز ۲۰ ساله گذشته، در نیمه دوم اجرای این طرح دیگر نباید آزمون و خطا داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ابراهیم بهادرانی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اعلام این مطلب، اظهار کرد: نیمی از زمان اجرای سند چشم انداز 20 ساله نظام سپری شده است و در دهه دوم اجرای این سند دیگر نباید سعی و خطا انجام شود.

وی افزود: پیش نویس برنامه ششم توسعه و نحوه مشارکت فعالان اقتصادی در آن تدوین شده است که اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی عضو تدوین کننده برنامه پذیرفته شده است که این امر اتفاقی مهم به حساب می‌آید.

رئیس کمیته برنامه ششم اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: 10 سال از زمان تدوین چشم انداز 20 ساله گذشته است و اکنون وارد نیمه دوم آن شده‌ایم که باید ملاحظات زیادی از جمله توجه ویژه‌تر به اقتصاد فناوری محور شود و این محور در اولویت سند قرار گیرد.

بهادرانی ادامه داد: در سال 1384 که زمان آغاز سند چشم انداز 20 ساله بود حجم تولید ناخالص داخلی ایران 397 میلیارد دلار بود که در همان زمان حجم تولید ناخالص داخلی عربستان 8 درصد و ترکیه 50 درصد از ما بیشتر بود.

وی تصریح کرد: در سال 2011 تولید ناخالص داخلی ایران به 565 میلیارد دلار رسید اما به دلیل بالا رفتن نرخ ارز افت دوباره خود را شروع کرد به نحوی که در سال 2012 این رقم به 419 میلیارد دلار رسید در حالیکه در این زمان تولید ناخالص داخلی عربستان 734 میلیارد دلار و ترکیه 789 میلیارد دلار بود.

رئیس کمیته برنامه ششم اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: درسال 2014 نیز عربستان 752 میلیارد دلار و ترکیه 836 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی داشته‌اند. در شرایط فعلی ایران دیگر نباید دچار سعی و خطا شود و برنامه‌های عملیاتی برای 10 ساله دوم سند چشم انداز با دیدی باز تدوین کند.

بهادرانی اضافه کرد: اهم اهداف اقتصادی این برنامه شامل رشد اقتصادی سالانه 8 درصد، رشد اشتغالزا، رشد سرمایه‌گذاری بالای سالانه، بهبود توزیع درآمد، ارتقای بهره وری و تورم تک رقمی است.

وی ادامه داد: که الگوی برنامه ششم توسعه به نحوی باید باشد که اولویت به معدن، صنایع معدنی، آی سی تی، آی تی، بهبود فضای کسب و کار، گردشگری، تأمین منابع مالی و توانمندسازی فقرا در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول در اتاق بازرگانی در پایان از دولت خواست که اقدامات لازم برای کاهش حجم خود در اقتصاد را عملیاتی کند و این موضوع بهعنوان یکی از اهداف برنامه ششم توسعه دیده شود.

بهادرانی گفت: ممنوعیت سرمایه گذاری دولت در طرح‌های عمرانی جدید، غربالگری طرح‌های موجود نیمه کاره، تشویق ومشارکت قراردادهای عمومی و خصوصی با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در بانک صنعت و معدن در برنامه ششم دیده شده است.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا