تسنیم گزارش می‌دهد

داستان موش و گربه اقتصاد و آزادسازی قیمت‌ها

داستان موش و گربه اقتصاد و آزادسازی قیمت‌ها

دو سال پس از تاکید بر ضرورت تمام شدن داستان موش و گربه اقتصاد کلان خُرد و کلان و انتقاد از مداخله‌گری دولت در بازار حمل‌ونقل، وزیر راه و شهرسازی گفت: سعی دارم آزادسازی را در تمام حوزه‌های حمل‌و‌نقل به منصه ظهور برسانم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هنوز چند روزی از ورود عباس آخوندی به ساختمان دادمان نگذشته بود که وی در نشست اعضای تشکل های حرفه‌ای حوزه حمل‌ونقل خواستار آزادسازی قیمت‌ها در بخش حمل‌ونقل شد.

آخوندی با تاکید براین‌که پیش از خصوصی‌سازی باید نوعی بازنگری در نقش دولت در بخش حمل و نقل صورت بگیرد،گفته بود: وزارت راه و شهرسازی به سمت حذف کامل مداخله‌گری خود در بازار حمل و نقل حرکت خواهد کرد.

وی با بیان این‌که وظایف دولت باید در دو مقوله تنظیم مقررات و تنظیم زیرساخت‌ها خلاصه شود، افزود: دولت و وزارت راه و شهرسازی باید از مجموعه امور اجرایی مربوط به بخش حمل و نقل جاد‌ه‌ای ، ریلی ، هوایی و دریایی خارج شود ، استراتژی و رویکرد ما خروج از مداخله گری در تمام انواع حمل و نقل خواهد بود.

وی ادامه داد: در بخش حمل و نقل ریلی تمام لکوموتیو‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شوند و عملیات وزارت راه و شهرسازی در این بخش به صفر برسد. عین همین کار و آزاد سازی باید در سایر بخش‌های حمل و نقل نیز صورت بگیرد. البته منظور ما از نقش دولت در تنظیم مقررات مداخله در قیمت‌گذاری‌ها نیست چراکه معتقدم ما باید در برنامه‌ای زمانبندی شده به سمت آزاد سازی قیمت‌ها پیش برویم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: به نظر می‌رسد همه مداخلات دولت در بخش حمل و نقل تاکنون به ضرر مصرف کنندگان تمام شده است چراکه در بخش ریلی خدمات ارائه شده محدود است ، در بخش جاده‌ای خدمات‌دهی ، جان مسافران و امنیت ناوگان در معرض خطر قرار گرفته است و این موضوع در بخش‌های دریایی و هو.ایی نیز وجود دارد.

آخوندی با اشاره به بدهکاری ایرلاین‌ها بابت نپرداختن پول سوخت به بهانه محدود شدن قیمت‌ها از سوی دولت و پایین آمدن درآمدها ، تصریح کرد: فارغ از درست یا غلط بودن تعبیر ایرلاین‌ها ، ما باید با خروج از بحث قیمت گذاری برای همیشه به موضوعاتی مانند این پایان دهیم.

وی در بخشی از اظهاراتش بر پایان دادن به داستان موش و گربه اقتصاد کلان و خُرد در کشور تاکید کرد.

به گزارش تسنیم، کمی بیش از دو سال از تاکید وزیر راه و شهرسازی بر پایان دادن به بحث قیمت‌گذاری توسط دولت و موش و گربه اقتصادی می‌گذرد، عباس آخوندی دیروز و امروز در برنامه‌های متخلف بر آزادسازی قیمت‌ها در حوزه تحت مدیریت خود تاکید کرد.

وی دیروز در واکنش به غیرقانونی اعلام شدن افزایش قیمت بلیت قطار توسط سازمان حمایت به شدت از این سازمان انتقاد کرد و گفت:  سازمان‌های قیمت‌گذاری مانند سازمان حمایت که فقط پُز حمایت از مصرف کنندگان را می‌دهند باید منحل شوند. برای توسعه کشور باید مسلمان شویم و باید این کارها را نکنیم؛ کدام مسلمان دست در جیب یکی دیگر می‌کند؟

وی با بیان "واقعیت‌های اقتصاد ایران را می‌دانیم و می‌خواهیم بجنگیم و ایران را آباد کنیم" افزود: همه می‌دانیم که شرایط بنگاه‌داری در ایران با چوب حراج زدن به 100 میلیارد دلار سرمایه بنگاه‌های دلار بحرانی شده است.وی ادامه داد: حتماً توسعه حمل و نقل ریلی ایران با هزاران گرفتاری مواجه می‌شود اما چیزی که می‌تواند گره‌ها را دانه دانه باز کند عزم و ایمان ماست و من هیچ‌گاه در این موضوع یک لحظه تردید نکرده‌ام.

وی یادآور شد: خاطرتان هست که امام خمینی(ره) به گوباچف نامه زد که نظام کمونیستی به تاریخ پیوست، اما عده‌ای هنوز در این مملکت دنبال این هستند که با تعالیم سوسالیسم دوباره به سیستم‌های قیمت گذاری برگردند. این بساطی که حضرات راه انداخته‌اند غیر از تعالیم حضرت مارکس است. برخی دست در جیب خلق‌الله می‌کنند و پز حمایت از مردم را می‌دهند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان "از برنامه اول توسعه تا الآن بحث می‌شود که برای توسعه کشور نظام قیمت گذاری را جمع کنیم تا توسعه در کشور راه بیفتد" یادآور شد: این نظام قیمت گذاری آموزه سوسیالیستی و مارکسیستی است، 25 سال است که در برنامه‌های اول، دوم و... می‌گویند این داستان را جمع کنید، اما این داستان هنوز جان‌سختی می‌کند و مانع توسعه است، اگر به‌دنبال حمایت مصرف کننده هستیم حمایت از مصرف کننده از طریق افزایش کیفیت، افزایش عرضه و... است نه اینکه حضرات بیایند قیمت گذاری کنند.

آخوندی با طرح این پرسش "سازمان حمایت در کجای این مملکت توانسته از حقوق مصرف کننده حمایت کند؟" ابراز کرد: امیدوارم همکاران من در برنامه ششم توسعه این شهامت را داشته باشند که پیشنهاد انحلال سازمان‌های قیمت‌گذار از جمله سازمان حمایت مصرف کنندگان را بدهند و نمایندگان مجلس نیز این همت را داشته باشند تا بساط این دستگاه‌ها که مانع توسعه هستند در این کشور جمع شود.

وی با اظهار اینکه عده‌ای با تعالیم سوسیالیستی و مارکسیستی آمده‌اند سنگ مصرف کننده را به سینه می‌زنند، گفت: کدام مصرف کننده، شما کی از این طریق توانسته‌اید از مصرف کننده حمایت کنید؟اینها از تعالیم حضرت مارکس است، باید مسلمان شویم و باید این کارها را نکنیم؛ کدام مسلمان دست در جیب یکی دیگر می‌کند؟

وزیر راه و شهرسازی ساعتی پیش در مراسم بهره‌برداری از ناوگان ریلی مسافری جدید با بیان این‌که آزادسازی بازار اصلی‌ترین بحث برای بهبود محیط سرمایه‌گذاری است گفت: در واقع چیزی که از حقوق مردم صیانت می‌کند دخالت بروکراتیک دولتی نیست، بلکه ایجاد رقابت در فضایی آزاد است.

 آخوندی با بیان این‌که سیاست‌ها در بخش توسعه ریلی به تدریج اجرایی و امروز شاهد این بودیم که در ابعاد مختلف از صنعت ریلی حمایت‌ها آغاز شده است، افزود: حق انتخاب برای مردم دو مزیت دارد که یکی تحقق حقوق طبیعی مردم برای انتخاب و دیگری رقابتی کردن صنعت است. این مسئله باعث حفظ حقوق مصرف‌کننده نیز می‌شود. در واقع چیزی که از حقوق مردم صیانت می‌کند دخالت بروکراتیک دولتی نیست بلکه ایجاد رقابت در فضایی آزاد است.عضو کابینه دولت تدبیر و امید یادآور شد: برای کاهش قیمت و ارایه خدمات بهتر بازار رقابتی آزاد ما را به توفیق می‌رساند و از این طریق منافع مصرف‌کننده نیز تامین می‌شود.

وی با اشاره به ماده 12 قانون رفع موانع تولید اظهار کرد: طبق این قانون بخشی که برای صرفه جویی در مصرف سوخت سرمایه‌گذاری کرده است تسهیلاتی در جهت صرفه جویی خود دریافت می‌کند و در واقع بخشی از درآمد صرفه‌جویی سوخت به خود سرمایه‌گذار برمی‌گردد که مقدمات اجرایی این ماده قانون با هماهنگی وزارت نفت و شورای اقتصاد از سوی شرکت راه‌آهن در حال نهایی شدن است.

وی یادآور شد: اصلی‌ترین بحث برای بهبود محیط سرمایه‌گذاری٬ آزادسازی بازار و پس از آن دستیابی به توسعه است. وقتی سخن از آزادسازی بازار می‌کنیم به این معناست که میزان مداخله دولت باید روز به روز کاهش پیدا کند و فضا برای ثبات بازار و تغییر ساختار مهیا شود و سرمایه‌گذار مطمئن باشد که در جای مطمئنی سرمایه‌گذاری می‌کند.

آخوندی تاکید کرد: مداخله و دستور از سوی دولت سرکوب سرمایه‌گذار و کاهش کیفیت و نهایتا زیان مصرف کننده را در پی دارد. من از روز نخستی که مسئولیت را در بخش حمل و نقل قبول کردم سعی داشتم مقدمات این بازار آزاد را فراهم کنم و سعی دارم آزادسازی را در تمام حوزه‌های حمل و نقل به منصه ظهور برسانم.

به گزارش تسنیم، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما 9 آذرماه امسال بدون آن‌که مقدمات آن در کشور فراهم باشد با چراغ سبز سازمان هواپیمایی کشوری آغاز شد، پس از آن نرخ بلیت قطار بین 8 تا 15 درصد گران شد . این‌گونه به نظر می‌رسد که وزیر راه و شهرسازی به شدت به دنبال پایان دادن به "داستان موش و گربه اقتصاد کلان و خُرد" و آغاز آزادسازی قیمت‌ها به هر قیمتی در حوزه راه و شهرسازی است. احتمالا در سایر بخش‌های زیر مجموعه این وزارتخانه از جمله حمل‌ونقل جاده‌ای نیز باید منتظر افزایش قیمت‌ها در آینده‌ای نزدیک بود.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا