رییس پژوهشکده انرژی و محیط زیست وزارت نیرو خبر داد

تولید آب و برق از دود نیروگاه‌ها

تولید آب و برق از دود نیروگاه‌ها

نیروگاههای حرارتی راندمانی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد دارند؛ اگر از حرارت بازیافتی این نیروگاهها برای تولید بیشتر برق و یا آب شیرین استفاده کنیم، راندمان آن به شدت افزایش می یابد و حتی قابلیت افزایش راندمان تا ۸۰ درصد هم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مجید عمید‌پور در حاشیه جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موافقت‌نامه ای بین وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی منعقد شده تا بتوانیم از حرارت و دود خروجی نیروگاههای حرارتی و ژنراتورهای برق نیروگاههای کوچک و تولید پراکنده استفاده کنیم.

وی افزود: متناسب با نوع نیروگاههای حرارتی، راندمان این نیروگاه‌ها بین 30 تا 40 درصد است اما اگر از حرارت بازیافتی این نیروگاهها برای تولید بیشتر برق و یا آب شیرین استفاده کنیم، راندمان آن به شدت افزایش می یابد و حتی قابلیت افزایش راندمان تا 80 درصد هم وجود دارد.

رییس پژوهشکده انرژی و محیط زیست وزارت نیرو با بیان "چنانچه بخواهیم از حرارت نیروگاه‌ها به ویژه در بخش‌های روستایی استفاده کنیم نیازمند انعقاد این موافقت‌نامه بودیم"، گفت: هدف ما این است که دود خروجی نیروگاه‌های حرارتی به راحتی از بین نرود و بتوانیم از این طریق راندمان نیروگاه‌ها را ارتقاء دهیم.

وی ادامه داد: در این موافقت‌نامه به دنبال این هستیم که از این دود خروجی برای تولید آب شیرین و تولید جلبک که خود منبع انرژی است استفاده کنیم.

عمیدپور خاطرنشان کرد: استفاده از این سیستم در انرژی تجدید‌پذیر و تولید آب شیرین جزو برنامه‌های آتی ما در این حوزه است که امیدواریم در گام‌های بعدی بتوانیم آن را توسعه دهیم.

وی افزود: از طریق موتورهای تولید برق که در کشور وجود دارد این کار را انجام می‌دهیم که هزینه آن نیز بسته به سایز موتور متفاوت است.

رییس پژوهشکده انرژی و محیط زیست وزارت نیرو هزینه این کار را به‌طور میانگین حدود 100 میلیون تومان تخمین زد و گفت: این هزینه از طریق صندوق توسعه پژوهش در حوزه برق و کمک‌های جهاد کشاورزی تامین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این معاونت ریاست جمهوری در بخش توسعه روستایی آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در این زمینه اعلام کرده است.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا