براساس انعقاد موافقت‌نامه وزارت نیرو و جهاد کشاورزی

راندمان نیروگاه‌های حرارتی تا 80درصد افزایش می‌یابد

راندمان نیروگاه‌های حرارتی تا 80درصد افزایش می‌یابد

رییس پژوهشکده انرژی و محیط زیست وزارت نیرو از انعقاد موافقت‌نامه بین وزارت نیرو و جهاد کشاورزی با هدف ارتقاء راندمان نیروگاه‌های حرارتی تا 80 درصد خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مجید عمید‌پوردر حاشیه مراسم جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو در جمع خبرنگاران با اشاره به سیاست‌هایی که وزارت نیرو در جهت تولید برق پراکنده دارد، اظهار کرد: هدف ما این است که سیستم‌های تولید برق پراکنده و نیروگاه‌های کوچک با راندمان بالا را توسعه دهیم.

وی در خصوص میزان راندمان نیروگاه‌های حرارتی عادی گفت: متناسب با نوع نیروگاه حرارتی راندمان این نیروگاه‌ها 30 تا 40 درصد است و چنانچه بخواهیم از حرارت نیروگاه‌ها به ویژه در بخش‌های روستایی استفاده کنیم نیازمند انعقاد این موافقت‌نامه بودیم.

رییس پژوهشکده انرژی و محیط زیست وزارت نیرو ادامه داد: هدف ما این است که دود خروجی نیروگاه‌های حرارتی به راحتی از بین نرود و بتوانیم از این طریق راندمان نیروگاه‌ها را ارتقاء دهیم.

عمیدپور با بیان این‌که هدف ما استفاده از این حرارت تنها برای مسائل گرمایشی نبوده است، اظهار کرد: در این موافقت‌نامه به دنبال این هستیم که از این دود خروجی برای تولید آب شیرین و تولید جلبک که خود منبع انرژی است استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که اجازه نمی‌دهیم تا زمانی که از کربن به‌طور حداکثری استفاده نشود گفت: این مساله باعث می‌شود که راندمان تولید برق و حرارت در سیستم افزایش یابد.

رییس پژوهشکده انرژی و محیط زیست وزارت نیرو با بیان این‌که در حوزه ارتقاء تولید آب شیرین در مناطقی که نیاز به این آب دارند می‌توان از این سیستم استفاده کرد، اضافه کرد: استفاده از این سیستم در انرژی تجدید‌پذیر و تولید آب شیرین جزو برنامه‌های آتی ما در این حوزه است که امیدواریم در گام‌های بعدی بتوانیم آن را توسعه دهیم.

عمیدپور در خصوص روش انجام این کار اظهار کرد: از طریق موتورهای تولید برق که در کشور وجود دارد این کار را انجام می‌دهیم که هزینه آن نیز بسته به سایز موتور متفاوت است.

وی با بیان این‌که به‌طور میانگین انجام این کار حدود 100 میلیون تومان هزینه دارد، ادامه داد: این هزینه از طریق صندوق توسعه پژوهش در حوزه برق و کمک‌های جهاد کشاورزی تامین می‌شود.

رییس پژوهشکده انرژی و محیط زیست وزارت نیرو افزود: علاوه بر این معاونت ریاست جمهوری در بخش توسعه روستایی آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در این زمینه اعلام کرده است که امیدواریم بتوانیم از این طریق راندمان حوزه برق را افزایش دهیم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا