اقدام جدید و اصلاحی ملی پالایش و پخش برای پالایشگاه ها

اقدام جدید و اصلاحی ملی پالایش و پخش برای پالایشگاه ها

شرکت ملی پالایش و پخش در جریان اجرای برنامه اصلاحی میانگین خوراک و تولیدات فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌ها، ۶ میلیون لیتر از تولید تکلیفی بنزین را کاهش داده و به جای واژه بنزین یورو۴ از لفظ "بنزین اصلاحی" استفاده می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، تسنیم گزارش داده برخی از پالایشگاه ها به بالا بودن قیمت اکتان‌افزا در مقابل تهاتر و یا فروش نفتا و نفت کوره تولیدی آنها توسط شرکت ملی پالایش و پخش با قیمت پایین -که منجر به مشکلاتی برای شرکت‌های پالایشی در بورس و حجم تولیدات آنها شده بود - اعتراض داشتند.

علاوه بر این اعتراض‌ها، مشکلات سخت افزاری، نرم افزاری و مدیریتی در پالایشگاه‌های کشور، شرکت ملی پالایش و پخش را بر آن داشت تا برای توجیه افزایش واردات و جبران کسری تولید بنزین، برنامه تولید فرآورده‌های نفتی را در 6 ماهه دوم با انجام تغییراتی مصوب کند. در برنامه اصلاحی این شرکت، تولید بنزین از روزانه 66 به 60 میلیون لیتر کاهش یافته است.

نکته دیگر این برنامه این است که در توضیحات آمده:بنزین موتور اکتان 87 شامل بنزین پایه (منهای پلتفرمیت تولیدی مازاد، بنزین اصلاح شده، بنزین موتور اکتان 95 و بنزین موتور 100LL) و MTBE مصرفی و پلاتفرمیت دریافتی و اکتان‌افزا معادل بنزین سوپر 95 است.

این بند دوباره تأیید می‌کندکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برخلاف مصوبه 10 اردیبهشت 93 هیئت دولت مبنی بر استفاده از دریافت محصولات پتروشیمی برای تولید بنزین، برای جبران کاهش تولید بنزین مجدد در حال استفاده از ریفرمیت پتروشیمی است.

بر همین اساس شرکت ملی پالایش و پخش طی قراردادی با پتروشیمی بندر امام روزانه دو میلیون لیتر بنزین تولید شده در این واحد پتروشیمی را دریافت می‌کند. اخیراً نیز پتروشیمی بندر امام برای تأمین بنزین مورد نظر طی نامه‌ای از این شرکت خواسته است تا حجم نفتای تحویلی به این واحد پتروشیمی را از 16 هزار بشکه به 21 هزار بشکه افزایش دهد.علاوه بر این شرکت ملی پالایش و پخش روزانه حدود یک تا 1.5 میلیون لیتر ریفرمیت پتروشیمی به عنوان اکتان افزا دریافت می‌کند.

نکته قابل توجه دیگر که تنها مربوط به این برنامه نمی‌شود بلکه در کلیه اسناد شرکت ملی پالایش و پخش مشاهده می‌شود، این است که نامی از بنزین یورو 4 نیست.در واقع بنزین تولیدی پالایشگاه‌هایی مانند امام خمینی(که) شازند، اصفهان و تبریز را - که اعلام شده است بنزین یورو4 تولید می‌کنند- با نام "بنزین اصلاحی" ثبت می‌شود.

برخی معتقدند شرکت ملی پالایش و پخش برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات نظارتی، از عنوان خودساخته "بنزین اصلاحی" استفاده شده است؛ چرا که این بنزین فاقد استاندارد‌های مورد نظر است.

شاهرخ خسروانی؛ قائم مقام شرکت ملی پالایش‌وپخش آبان 93 در پاسخ به این سؤال که چرا بنزین یورو4، بنزین اصلاحی نامیده می‌شود گفته بود: اصلاً اینطور نیست؛ ما از لفظ بنزین یورو4 استفاده می کنیم. زمانی که از این لفظ استفاده می شد هدف این بود که به دلیل تازگی تولید بنزین یورو4، این موضوع در ذهن کارکنان عملیاتی ثبت شود اما اکنون بعد از گذشت دو سه ماه، این موضوع یک امر عادی شده است و از لفظ بنزین استفاده می شود. . البته همین موضوع موجب شد از آقای شیرازی زاده؛ مدیرعامل پالایشگاه شازند خواسته شود که به آزمایشگاه این پالایشگاه دستور دهد که دوباره از لفظ بنزین یورو4 استفاده کند.

علی‌رغم این توضیحات،‌با گذشت 1.5 از این موضوع همچنان بنزین یورو4 با نام بنزین اصلاحی در اسناد شرکت ملی پالایش و پخش به ثبت می‌رسد؛ این نامگذاری در واقع این شائبه را به وجود می‌آورد که آیا در کشور بنزینی مطابق با استانداردهای یورو4 تولید می‌‌شود؟

البته مشکلات فنی و مدیریتی بزرگترین پالایشگاه تولیدکننده بنزین یورو 4 در دو سال گذشته که منجر به تغییر مدیر شرکت پالایشی امام خمینی(ره) شازند شده بود نیز این شائبه را تقویت می‌کند.

تنوع بنزین‌ها در برنامه تولیدی شرکت ملی پالایش و پخش در حالیست که هیچ نهاد نظارتی و به ویژه سازمان ملی استاندارد اراده‌ای مبنی بر بررسی استانداردهای بنزین‌های"پایه"، "اصلاحی" و با "وارداتی" از خود نشان نداده است. قطعاً تیره شدن آسمان کلانشهرها در این روز‌ها نتیجه سکوت غیر مسئولانه نهادهای نظارتی در مقابل کیفیت بنزین عرضه شده در کشور است.

 

 

 

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا