پیشنهادکارشناسان برای تحول در اکتشافات معدنی

هزینه اکتشاف را به پای حـــقوق دولتی بنویسید

هزینه اکتشاف را به پای حـــقوق دولتی بنویسید

گروه اكتشاف و زمين شناسي - پیشنهاد قابل قبول بودن هزینه‌های اکتشافی به‌عنوان مالیات برای فعالان معدنی به‌ویژه فعالان حوزه اکتشاف می‌تواند اتفاقی خوب تلقی شده و گامی در توسعه اکتشافات در بخش معدن کشور باشد.

به گزارش ماین نیوز، در واقع این حوزه نقش مهمی در توسعه بخش معدن ایفا می‌کند و باید بیشتر مورد توجه مسئولان و فعالان این بخش قرار بگیرد. حال این پیشنهاد می‌تواند فعالیت‌های اکتشافی را از سطح به عمق برده و انقلابی در این حوزه برپا کند. اما هزینه‌های مالیاتی بخشی از مشکلات حوزه اکتشاف است. بنابراین مسئولان باید به‌دنبال اقداماتی باشند که تمایل برای ورود به حوزه اکتشاف افزایش یابد. شاید محاسبه هزینه اکتشاف برای بخشی از حقوق دولتی در بازه زمانی مشخص اتفاقی باشد که در نهایت منجر به توسعه حوزه اکتشاف شود.

مالیات تنها مشکل نیست

بهروز برنا، معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران چندی پیش درباره قابل قبول بودن هزینه‌های اکتشافی به‌عنوان مالیات، اظهار کرد: مالیات تنها مشکل گریبانگیر حوزه اکتشاف نیست بلکه جزو موضوعات فرعی است که می‌تواند به سایر مشکلات معدنکاران اضافه شود. وی ادامه داد: با ایجاد متولی برای حوزه اکتشاف، اطلاعات پایه از طریق متولی حوزه تهیه و در اختیار فعالان بخش قرار می‌گیرد. در پی این اقدام ریسک در اکتشاف کاهش پیدا کرده و می‌تواند گامی موثر در کاهش هزینه باشد. در واقع با این اقدام ما ریسک اکتشاف را کاهش داده و بخش خصوصی را وارد ادامه کار خواهیم کرد اما درحال‌حاضر بخشی از اطلاعات پایه نیز از سوی بخش خصوصی تهیه شده و این موضوع هزینه و ریسک در اکتشاف را افزایش می‌دهد.

اکتشاف، سرمایه‌گذاری است

کورش شعبانی، نایب‌رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران و عضو کمیته اکتشاف خانه معدن ایران اظهار کرد: اکتشاف فعالیتی پژوهشی و توسعه‌ای است و باید جزو آورده متقاضی در فعالیت معدنکاری آینده مکتشف البته به شرط رسیدن به نتیجه قابل قبول و با روش‌های اصولی باشد. یک کار پژوهشی باید از معافیت‌های زیادی بابت بیمه و مالیات استفاده کند. همچنین مکتشف باید پس از هزینه مبالغی برای یک اکتشاف سیستماتیک و اصولی، هزینه‌کرد خود را یک سرمایه‌گذاری ثابت اولیه در نظر بگیرد که مثل سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها در مدت زمان مشخصی پس از بهره‌برداری سود حاصل از بهره‌برداری را کسب خواهد کرد.

شعبانی ادامه داد: بر اساس عرف دنیا باید تا حدود ۱۰درصد از ارزش ذخیره معدنی را هزینه اکتشاف کنید حال آنکه اکتشاف‌گر غیرفنی، هزینه‌های اکتشاف را هزینه‌ای بی‌بازگشت و بدون ایجاد ارزش‌افزوده تلقی می‌کند و در بسیاری موارد کیفیت اکتشاف به نازل ترین سطح از فعالیت‌های معدنی می‌رسد که این معضل بزرگی در آینده معدنکاری ایجاد می‌کند. اکتشاف هزینه‌ای یک جا است که در ابتدای راه معدنکاری است و نمود اولیه ندارد، به همین دلیل مکتشف غیرفنی، احساس می‌کند که مجبور است برای شروع کار سرمایه زیادی را پرداخت کند که به نحوی پول دور ریختن است اما آیا اینطور است؟ اکتشاف اساسی‌ترین و مهم‌ترین موضوع در بخش معدن است و باید میزان و کیفیت آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد. باید به این نکته توجه داشت که اکتشاف در معدنکاری نقش پی که در استواری ساختمان نقش اساسی دارد، را ایفا می‌کند. در نتیجه نباید اکتشاف را هزینه سر بار تلقی کرد.

به گفته نایب‌رییس نظام مهندسی معدن استان تهران، اکتشاف باید یک فعالیت پژوهشی تلقی شود که معافیت‌های بسیاری از بیمه و مالیات طبق قانون به آن تعلق می‌گیرد. شعبانی ادامه داد: اما پیشنهاد دیگری دارم، بهتر نیست هزینه‌های صرف شده در تمامی عملیات اکتشافی اصولی و بر اساس طرح اکتشاف که مورد تایید قرار می‌گیرد، پس از رسیدن به نتیجه به‌عنوان آورده معدنکار و در واقع سپرده و اندوخته او برای حقوق دولتی قابل پرداخت پس از بهره‌برداری، به شمار آید؟ در واقع هزینه‌های اکتشاف اندوخته‌ای می‌شود برای معدنکار تا پس از به نتیجه رسیدن کار و دریافت پروانه بهره‌برداری و مهلت آماده‌سازی معدن که از حقوق دولتی معاف است، برای سال‌های ابتدایی کار، از محل این اندوخته (هزینه‌های اکتشافی)، حقوق دولتی خود را پرداخت کند.

اکتشاف یک فعالیت با ریسک بسیار بالاست، پس جایزه‌ای نیز برای اکتشاف‌گر متخصص که می‌خواهد کار اصولی و سیستماتیک انجام دهد در نظر بگیریم.

اگر این اقدام انجام شود معدنکار در سال‌های اول و دوم معدنکاری خود می‌تواند کارهای تجهیز و آماده‌سازی معدن و برنامه‌ریزی برای ساخت و راه‌اندازی خط پر عیارسازی و فرآوری ماده معدنی را با انگیزه بیشتری انجام دهد. وی افزود: این کار نیز در توسعه اکتشاف بسیار مهم است و می‌تواند تمایل افراد برای حضور در این حوزه را افزایش دهد.

پیشنهادی موثر برای حوزه اکتشاف

حمید شبانی، کارشناس دفتر اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز درباره پیشنهاد مورد قبول بودن هزینه اکتشافات به عنوان مالیات، اظهار کرد: به‌طور کلی باید پذیرفت حوزه اکتشاف نیازمند بودجه است، زیرا این حوزه مهم‌ترین حوزه بخش معدن به شمار می‌آید. وی ادامه داد: البته این پیشنهاد نیز شروع بسیار خوبی برای بخش معدن به‌ویژه اکتشاف است و کمک بسیاری به آینده این بخش خواهد کرد، زیرا اکتشاف پایه و اساس فعالیت معدنی است.

به گفته شبانی، افت جهانی قیمت نفت باعث شد تا توجه مسئولان به بخش‌های غیرنفتی ازجمله بخش معدن افزایش یابد. این موضوع به نفع بخش معدن بوده و منجر به توسعه این بخش خواهد شد. این کارشناس اکتشاف افزود: هرچند هزینه‌های مالیاتی چندان چشمگیر نیست اما با توجه به اینکه این مساله برای نخستین بار پیشنهاد شده می‌تواند نوید بخش برای تصمیمات موثر دیگر باشد.

شبانی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست هزینه اکتشاف به‌عنوان اندوخته‌ای برای حقوق دولتی در مدت زمانی مشخص محاسبه شود، اظهار کرد: بدون شک این تصمیم کمک بسیاری به حوزه اکتشاف کشور می‌کند، اما نمی‌توان امروز این انتظار را داشت که مسئولان بخش معدن با آن موافقت کنند. در واقع این موضوع نیازمند صرف زمان بوده و می‌توان در سال‌های آینده و با تلاش فعالان بخش معدن آن را اجرایی کرد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا