آغاز رسیدگی به تخلفات معادن شن و ماسه حریم تهران

آغاز رسیدگی به تخلفات معادن شن و ماسه حریم تهران

دنیای معدن -حامد فوقانی:این روزها گودال های عمیق ۷۰ تا ۱۳۰متری معادن شن و ماسه جنوب غرب تهران زیر ذره بین مسئولان قرار گرفته تا امیدها برای تعطیلی این واحدهای آلاینده در آینده ای نزدیک دوباره زنده شود.

در همین راستا مدیرکل محیط زیست استان تهران به همراه یک تیم کارشناسی از سازمان حفاظت محیط زیست به منطقه18 آمدند و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت 4معدن 400هکتاری شن و ماسه قرار گرفتند. محمدهادی حیدرزاده قبل از آنکه به بالای گودال عمیق 2معدن فعال برود، ابتدا به بررسی اجمالی پرونده مربوط به کل معادن پرداخت. پس از آن، حیدرزاده، وحید نوروزی، شهردار منطقه18 و چند کارشناس به محدوده اطراف معادن شن و ماسه در خیابان شهید مهتدی رفتند.

ورود به معدن تعطیل شده خلیج فارس بهترین مسیر برای نشان دادن فاجعه بخشی از گودال های موجود بود. در این محل حیدرزاده از دلایل ادامه فعالیت 2معدن با وجود داشتن حکم تعطیلی طبق بند20 ماده55 قانون شهرداری پرسید و اینطور از سوی رئیس ساماندهی مشاغل شهرداری منطقه پاسخ شنید: «پس از 3سال رایزنی های صورت گرفته براساس مواد قانونی موجود، آلایندگی این معادن توسط شورای شهر تهران محرز اعلام و دستور توقف عملیات آنها صادر شد. معادن اما با سرپیچی از این دستور، فعالیت خود را ادامه دادند.

پس از این به خاطر مشکلات حاد موجود، قضیه را از طریق استانداری و فرمانداری پیگیری کردیم.» امیرحسین علیزاده سپس به فرصت 3ماهه فرمانداری برای توقف فعالیت معادن شن و ماسه در جنوب غرب تهران اشاره کرد.این فرصت در 26خرداد امسال تعیین شد اما نه تنها 3ماه بعد یعنی 26شهریور ماه هیچ اتفاقی برای معادن فعال نیفتاد بلکه حالا با گذشت 3ماه از آن تاریخ، همچنان مدیریت شهری و سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می کنند که در این کار دست تنها هستند. در واقع اشاره آنها به تشکیل نشدن شورای تأمین در فرمانداری و همچنین پای کار نیامدن اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران برای پلمب معادن مذکور به خاطر نداشتن مجوز معدنی است. به این نکته هم دیروز حیدرزاده اشاره کرد و گفت: «اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مسئولیت واگذاری مجوز برای فعالیت معادن را به عهده دارد. با این حساب این سؤال پیش می آید که چرا این نهاد با وجود مجوز ندادن به معادن مذکور، اقدامات لازم را برای پلمب آنها انجام نمی دهد؟»

طبق آنچه اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرده، معادن منطقه18 برای ادامه فعالیت معدنی، تا آذرماه سال90 فرصت داشته اند و از آن به بعد مجوزی را دریافت نکرده اند. این در حالی است که اسناد، تصاویر و آمار نشان می دهد 4معدن جنوب غرب تهران طی سال های اخیر به برداشت بی رویه از کف زمین مشغول بوده و گودال عمیقی را ایجاد کرده اند.

همه معادن تهران باید تا یک هفته تعطیل باشند

روز گذشته تیم بازدیدکننده به داخل کارگاه معدنی که این روزها بیشترین انتقادها نسبت به آن به خاطر ادامه فعالیتش وجود دارد نیز رفت. فعال بودن دستگاه های تولید شن و ماسه و همچنین تردد کامیون ها در این محل واکنش مدیرکل محیط زیست استان تهران را به همراه داشت. حیدرزاده از اینکه کارگاه ها و خودروهای سنگین در این روزها که آلودگی هوای تهران در شرایط ناسالم است، فعال هستند، شدیدا دلخور شد. وی با اشاره به اینکه طی اطلاعیه ای معادن شن و ماسه شهر تهران طی هفته جاری باید تعطیل باشند، همانجا دستور داد که حکم توقف عملیات معدن مورد اشاره فورا صادر شود؛ اگرچه در این زمان مالک معدن فرا رسید و مدعی شد که اطلاعیه ای را دریافت نکرده است. خردمندان همچنین خواستار همکاری بیشتر دستگاه های مربوطه برای تعیین تکلیف نهایی معدن شد.

از رانش زمین تا خطر سیلاب

از دیگر بحث های دیروز، همجواری معادن با بافت مسکونی و مدارس پیرامون آنها بود. مسئله ای که به خاطر باد غالب غرب به شرق تهران سلامت اهالی محله خلیج فارس را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. مسئله دیگر نیز خطر رانش زمین در کناره های دیوارهای نازک گودال ها بود که طبق گزارش سازمان مدیریت بحران شهر تهران مورد تأیید قرار گرفته است. همچنین احتمال وقوع فاجعه در پی جاری شدن سیلاب در رودخانه کن، مطرح شد.

بازیافت به جای حفر گودال

مدیرکل محیط زیست استان تهران در گفت وگوی اختصاصی با همشهری از پلمب یک واحد معدن آلاینده در شهر قدس نیز خبر داد. محمدهادی حیدرزاده در پی انتشار گزارش دیروز همشهری درباره معادن عظیم شن و ماسه در حریم غرب شهر تهران گفت: براساس طرح جهادی پایش یک واحد متخلف معدنی روز گذشته در این بخش تعطیل شد. وی همچنین اعلام کرد که سایر معادن حریم تهران به خاطر گردوغباری که به شهر وارد می کنند طی ماه آینده به طور جد پایش می شوند و درصورت هرگونه تخلف زیست محیطی تعطیل خواهند شد. حیدرزاده این مورد که معادن به جای بازیافت نخاله به سمت برداشت از منابع طبیعی روی آورده اند را تأیید کرد و افزود: وزارت صنعت و معدن باید پیگیر موضوع بازیافت نخاله و بازگشت آن به چرخه ساخت وساز باشد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا