کانال‌شکنی در بازار سهام

کانال‌شکنی در بازار سهام
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

سنگین‌ترین ریزش بورس در یک فصل
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت 413 واحدی (7/ 0 درصدی) در 61 هزار و 734 واحد متوقف شد. این بیشترین افت بورس از 29 شهریور است و شاخص برای اولین بار از 22 مهر وارد کانال 61 هزار واحدی شده است. در میان 37 صنعت بورسی، تنها 3 گروه با رشد همراه بودند. نمادهای «شپنا» و «شبندر» از گروه فرآورده‌های نفتی و «فملی» از گروه فلزات اساسی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. قرار داشتن قیمت نفت اوپک در کمترین مقادیر 11 سال اخیر در کنار نوسان قیمت فلزات اساسی نزدیک به قیمت‌های زمان بحران جهانی، عوامل فشار بر بورس کالامحور تهران هستند. با اینکه چشم‌انداز عملی شدن برجام با تسهیل روابط تجاری و امکان دسترسی به منابع مالی، خوش‌بینی‌هایی را نسبت به بورس به وجود آورده است، اما فشار کالایی بر خوش‌بینی‌ها چیره شده است. 

بازار ارز

افت دلار در بازار کم حجم
دیروز هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی به قیمت 3640 تومان معامله شد. رسیدن قیمت نفت اوپک به کف 11 ساله، با چشم‌انداز کاهش سمت عرضه، افزایش نرخ دلار را از هفته گذشته رقم زد. اما در روزهای اخیر شاهد برخورد ماموران انتظامی با سفته‌بازان دلار بودیم که کاهش حجم معاملات را در روز گذشته به همراه داشت. علاوه بر این، برخی صرافی‌ها اقدام به افزایش عرضه کرده‌اند که برآیند این دو عامل افت اندک نرخ دلار را به همراه داشت. همچنان تداوم افت قیمت نفت را شاهد هستیم؛ همچنین تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره با تقویت شاخص دلار و افت ارزش ارزهای منطقه و احتمال تقاضای آربیتراژی، می‌تواند رشد نرخ ارز را به دنبال داشته باشد. اما تاکید مجدد رئیس بانک مرکزی به سیاست تک نرخی کردن ارز، فضای احتیاطی را میان معامله‌گران تقویت کرده است.

بازار سکه

حرکت سکه به سمت ارزش ذاتی
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 3 هزار تومانی به قیمت 916 هزار تومان معامله شد. در آخرین روز هفته گذشته، مشخص شدن نتیجه نشست فدرال رزرو، معامله‌گران سکه را از حالت احتیاطی خارج کرد. از آنجا که افزایش 25 /0 واحد درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در بازار اونس پیش‌خور شده بود؛ انتشار صورتجلسه این نشست، مانع از ایجاد شوک در بازار طلای جهانی شد و اونس افت هفتگی 75/0 درصدی را تجربه کرد. با اینکه نرخ دلار کاهش اندکی را تجربه کرد، خوش‌بینی میان معامله‌گران سکه مانع از افت قیمت سکه شد و قیمت بازاری سکه به ارزش ذاتی خود نزدیک شد. در این روزها، احتمال نوسان شدید و به ویژه کاهشی در بازارهای ارز و طلای جهانی پایین است. همچنین اتمام ماه‌های محرم و صفر، می‌تواند با رشد تقاضا، از قیمت سکه حمایت کند. 

بازار طلای جهانی

سیگنال شاخص دلار به اونس 
اونس طلای جهانی با افت هفتگی 75 /0 درصدی مواجه شد. انتشار صورتجلسه نشست دو روزه فدرال رزرو حاکی از افزایش نرخ بهره به میزان 25/ 0 واحد درصدی بود. از آنجا که این میزان افزایش نرخ بهره پیش از این در بازار اونس پیش خور شده بود، قیمت اونس با شوک شدیدی مواجه نشد. در صورتجلسه این نشست بر افزایش «تدریجی» نرخ بهره تاکید شده که مشخص شدن جزئیات آن می‌تواند بر اونس اثرگذار باشد. برخی تحلیل‌ها نشان می‌دهد به دلیل اینکه سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اروپا و بانک ژاپن کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است، شاخص دلار چندان تقویت نخواهد شد؛ در نتیجه نوسان شدید اونس را دور از انتظار می‌دانند. اما آمار اقتصادی مهم آمریکا این هفته شامل بازبینی تولید ناخالص داخلی سه ماهه سوم، آمار مسکن و هزینه مصرف‌کننده می‌تواند بر شاخص دلار و در نتیجه اونس تاثیرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

افت منطقی «تسه»ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت 3/ 2 درصدی به قیمت 73 هزار و 163 تومان معامله شدند. با توجه به رابطه مستقیم قیمت «تسه»ها و نرخ سود وام، بازگشت قیمت اوراق دور از انتظار نبود. افزایش سقف وام به 60 میلیون تومان، باعث تقویت قدرت خرید متقاضیان مسکن شده است. علاوه بر آن قیمت‌های کنونی مسکن نیز به دلیل رکود دو ساله بازار مسکن، جذابیت خرید را برای معامله‌گران به همراه داشته است. اما نرخ واقعی سود وام کنونی مسکن، 7/ 22 درصد محاسبه شده است که در مقایسه با چشم‌انداز تک رقمی شدن نرخ تورم می‌تواند از رغبت خریداران به استفاده از وام در مقایسه با وام‌های جایگزین بکاهد. اما همچنان نیاز خفته به مسکن، با افزایش سقف وام مسکن می‌تواند به تقاضای بالقوه تبدیل شود و از قیمت «تسه»ها حمایت کند. 

بازار نفت

فشار مازاد عرضه بر نفت
به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 3 درصدی به قیمت 55/ 34 دلار معامله شد. در شرایط تداوم نگرانی‌ها از مازاد عرضه، افزایش 17 موردی تعداد دکل‌های نفتی آمریکا پس از 4 هفته کاهش، پیش از آن گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا از افزایش 8/ 4 میلیون بشکه‌ای موجودی نفت آمریکا و موجودی پایانه کوشینگ به دلیل کاهش تقاضا، عوامل فشار بر قیمت نفت هستند. دورنمای افزایش صادرات نفت ایران با رفع تحریم‌ها با تصمیم اوپک به حفظ سهم بازار، بر تشدید مازاد عرضه تاکید دارد. وزیر انرژی روسیه نیز اعلام کرده است که برای مقابله با افت قیمت‌ها قصد کاهش تولید خود را ندارد. تنها عامل خوش‌بینی به گفته مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای نفت است که به دلیل کاهش قیمت‌های نفت اتفاق افتاده که در صورت تداوم می‌تواند شوک سمت عرضه ایجاد کند. 


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا