مدیر عامل بورس کالای ایران مطرح کرد؛

بورس کالا آماده نقش آفرینی بین المللی در دوران پساتحریم

بورس کالا آماده نقش آفرینی بین المللی در دوران پساتحریم

بورس کالای ایران با توجه به کارکردهای خود آماده ورود به دوران پسا تحریم است و امروز بورس کالا، ویترین فضای واقعی اقتصاد کشور است .

 

 

بورس کالای ایران با توجه به کارکردهای خود آماده ورود به دوران پسا تحریم است و امروز بورس کالا، ویترین فضای واقعی اقتصاد کشور است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از شانا، مدیرعامل بورس کالای ایران با تاکید بر نقش مهم این بورس در دوران پساتحریم گفت: پس از برجام و تحقق آن و آزادسازی مراوده های تجاری با اقتصادهای بزرگ دنیا، بازارهای مالی در ایران همانند بورس کالا مهمترین بخشهایی هستند که به دلیل ساختار نظام مند خود محل توجه سرمایه گذاران و فعالان بازارهای مالی بین المللی قرار می گیرند زیرا امکان ارتباط با تک تک تولیدکنندگان برای سرمایه گذاران خارجی وجود ندارد.

حامد سلطانی نژاد با  اشاره به لزوم آمادگی برای ورورد به دوران پسا تحریم  همسو با  هدفگذاریهای انجام شده برای تحقق اقتصاد مقاومتی افزود: در سیاستهای اقتصاد مقاومتی و بسته خروج از رکود در خصوص عرضه کالاهای بادوام، شفاف سازی اقتصادی و همچنین کشف قیمت واقعی محصولات در بورس کالا با استفاده از مکانیزم عرضه و تقاضا تاکید شده است.

 مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: با زیرساخت فراهم شده در بورس کالای ایران در خصوص معامله انواع کالاهای مهم و اساسی در کشور، کل تقاضا در برابر کل عرضه قرار گرفته و با استفاده از زیرساختهای قانونی و نرم افزاری، چند کارکرد اساسی از جمله کشف قیمت عادلانه و شفافیت در این بورس تحقق یافته است.

وی با اشاره به انتظارهای فعالان بازار در خصوص تامین مالی از طریق بازارهای مالی گفت: بورس کالا به عنوان یک بازار مالی و با استفاده از زیر ساختهای مالی موجود در این بورس با استفاده از معاملات سلف و سلف موازی در تامین مالی تولیدکنندگان نقش مهمی را بر عهده گرفته است .

تحقق اقتصاد مقاومتی در بورس کالا

وی با بیان این که یکی از کارکردهای اساسی بورس کالا فراهم کردن ارتباط میان بخش واقعی اقتصاد و بخش مالی اقتصاد است، گفت: فراهم کردن زمینه ارتباط میان بخش واقعی اقتصاد و بخش مالی اقتصاد تنها در صورتی محقق می شود که همه کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم که نوسان قیمت آنها در کل زندگی مردم اثرگذار است در یک مکانیسم با نظارت آگاهانه و بیطرف همانند بورس کالا عرضه شود. زیرا بورس کالا، ویترین فضای واقعی اقتصاد کشور است و از اطلاعات آماری این بورس می توان به عنوان مثال به کمبود عرضه یک کالا پی برد و نسبت به اتخاذ سیاست اقتصادی و یا وضع تعرفه از سوی سیاستگذار اقدام کرد.

مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار کرد: بازارهای مالی زمانی می توانند منابع مالی ارزانقیمت را در اختیار تولیدکننده قرار دهند که از منابع مالی بین المللی استفاده کنند و سرمایه گذاران خارجی نیز که منابع مالی بین المللی را در اختیار دارند، برای این کار به دنبال ساختار و بازار مطمئنی هستند که بورس کالا از جمله آنها به شمار می رود.

سلطانی نژاد تاکید کرد: در آینده نزدیک امکان حضور فعالان بین المللی در بورس کالا و همچنین زمینه سازی حضور فعالان بازار مالی ایران در بازارهای بین المللی از طریق بورس کالا فراهم می شود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا