معاون وزیر کشاورزی اعلام کرد

کاهش 10 برابری مصرف آب در کشاورزی گلخانه‌ای

کاهش 10 برابری مصرف آب در کشاورزی گلخانه‌ای

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مصرف آب برای تولید محصولات کشاورزی در فضای بسته و گلخانه ها تا 10 برابر نسبت به فضای باز کاهش پیدا می کند اما علی رغم وجود تقاضا از سوی بخش خصوصی و پتانسیل برای توسعه بیش از 3000 هکتاری گلخانه ها در کشور این مساله در پیخ و خم تامین اعتبار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد علی طهماسبی امروز - شنبه - در نشست معاونین و مدیران ارشد وزارت کشاورزی گفت: بازسازی حدود 900 هزار هکتار از باغات کشور که جزو اراضی حاصلخیز محسوب می شوند در دستور کار قرار دارد و مورد حمایت نیز قرار گرفته است. همچنین تولید گیاهان دارویی در اراضی شیب دار در مناطقی که بالای 400 میلی متر بارندگی دارند مورد بررسی قرار گرفته و در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد:‌ با توجه به مساله آب و کارآیی آن در تولید محصولات کشاورزی اساس کار ما این است که تولید سبزی و صیفی که آب زیادی مصرف می کند به فضای بسته و گلخانه منتقل شود چرا که به عنوان مثال هر کیلوگرم گوجه فرنگی که در فضای باز حدود 400 لیتر آب مصرف می کند در گلخانه حدود 30 تا 40 لیتر مصرف آب دارد و می توان حتی میزان مصرف آب برای تولید این محصول را نیز از این مقدار کمتر کرد.

طهماسبی تصریح کرد: علی رغم استقبال مناسب از احداث گلخانه و وجود تقاضا برای توسعه حدود 3000 هکتاری، مشکل تامین اعتبار و منابع وجود دارد.

وی گفت: برای احداث هر هکتار گلخانه حدود 400 میلیون تا دو میلیارد تومان هزینه نیاز است که در مناطق مختلف بسته به نوع تجهیزات و منطقه مورد نظر متفاوت است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا