خرید و فروش "ظروف کالاهای سلامت محور برند" در ناصرخسرو

خرید و فروش

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: سازمان غذا و دارو تصمیم گرفته است که با نگاهی تازه اجازه دهد آن دسته از کالاهای سلامت‌محور که سلامت آنها از طریق آزمایش قابل تشخیص است در صورت کشف توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وارد چرخه مصرف شوند.

به گزارش نامه نیوز، دکتر رسول دیناروند در نشست هم‌اندیشی مدیران ستادی و استانی سازمان جهانی و فروش املاک تملیکی که صبح امروز 28 آذرماه در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه مبارزه با قاچاق کالا، نگاه کشورهای غربی معمولا اقتصادی و مبتنی بر حفاظت از برندها است. ولی در جهان امروز علاوه بر نگاه اقتصادی، این نگاه وجود دارد که چقدر این کالاها به ویژه در حوزه کالاهای سلامت‌محور به سلامت افراد آسیب می‌زنند. این آسیب‌ها هزینه‌های اقتصادی را هم بالا می‌برد؛ چراکه در حوزه‌ای که قاچاق کالا بالاست، هزینه‌های اقتصادی بالا رفته است.

وی همچنین افزود: ایران 0.4 تا 0.5 درصد از بازار سلامت دنیا را به خود اختصاص داده است که این میزان 10 میلیارد دلار برآورد شده است. بررسی‌های ما نشان داده است که از این میزان 50 درصد در داخل تولید شده و 50 درصد آن با واردات تامین می‌شود که از این 50 درصد نیز نزدیک 15 تا 20 درصد به کشور قاچاق می‌شود. البته در حوزه لوازم آرایشی 50 درصد بازار توسط قاچاق و در حوزه دارو پنج درصد بازار توسط قاچاق تامین می‌شود.

خرید و فروش "ظروف کالاهای سلامت محور برند" در ناصرخسرو

وی اضافه کرد: بررسی وضعیت موجود نشان می‌دهد که کالاهای قاچاق شده از طریق توزیع رسمی وارد بازار می‌شود. اکنون می‌بینیم که مثلا در خیابانی مانند ناصرخسرو علاوه بر عرضه کالاهای قانونی و غیرقانونی، کسب و کار دیگری هم رونق دارد و آن هم خریدن ظرف‌های برندهای معتبر شامپو، سس و غیره است.

او افزود: این ظروف توسط کسانی جمع‌آوری و فروخته می‌شوند که سطل‌های زباله را جست‌وجو و تخلیه می‌کنند. چنین شرایطی نشان‌دهنده این است که کالاهای تقلبی لزوما به کشور قاچاق نمی‌شوند. خیلی از آنها در ایران و با امکانات بسیار کم تهیه می‌شوند.

وی گفت: مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود ما نتوانیم با فروش کالای تقلبی مقابله کنیم این است که می‌خواهیم از روش‌های ابتدایی برای مقابله با آن استفاده کنیم؛ در حالی که فناوری در اختیار متقلبان است و نتیجه آن می‌شود که آمار قاچاق کالا از 20 میلیارد دلار عبور می‌کند.

دیناروند اضافه کرد: ما در سازمان غذا و دارو تصمیم گرفتیم از ابزارهایی استفاده کنیم که در آن مردم برای شناسایی کالای تقلبی از کالای غیرتقلبی آموزش ببینند. به این ترتیب سامانه‌ای راه‌اندازی کردیم که در آن شناسه کالا توسط مخاطبان قابل کنترل باشد.

دیناروند همچنین به برطرف کردن برخی اختلاف‌نظرها میان سازمان غذا و دارو و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: ما در ابتدا مخالف آن بودیم که هرگونه کالای سلامت‌محور که توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا توقیف شده است، وارد چرخه مصرف شود. ولی اکنون نگاه خود را تعدیل داده‌ایم و برنامه داریم تا در مورد کالاهایی که سلامت آنها با آزمایش کردن قابل تایید است، امکان ورود دوباره آنها به چرخه مصرف فرآهم شود.



بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا