چگونه اختلاس‌های مالی ایجاد می‌شوند؟

چگونه اختلاس‌های مالی ایجاد می‌شوند؟

مدیر کل دیوان محاسبات خراسان‌شمالی گفت: ضعف نظام کنترلی یکی از عوامل زمینه‌ساز تخلف‌های مالی و اختلاس در ادارات و سازمانهاست.

به گزارش نامه نیوز، مظفری در نخستین همایش استانی روز حسابدار با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در بروز تخلفات مالی در اداره‌ها تاثیرگذار است، افزود: تضاد میان اصول حرفه‌ای و اهداف سازمانی یکی دیگر از چالش‌ها در این حوزه است که موجب بروز تخلفات مالی می‌شود و ما هنوز نتوانسته‌ایم این موضوع را به صورت 100 درصدی پوشش دهیم.

وی ادامه داد: پرداخت به اشخاص حقیقی و حقوقی به موجب قراردادهای صوری در حالیکه فعالیت سازمانی وجود ندارد و همچنین اضافه پرداختی به اشخاص حقیقی و حقوقی، ایجاد رافت و استفاده از وجه نقد در معاملات از دیگر عوامل زمینه ساز در بروز این مشکل است.

مظفری با بیان اینکه وظیفه مهم دیوان محاسبات پاسداری از بیت المال از طریق کنترل مستمر دستگاه‌های اجرایی است، اظهار کرد: رسیدگی به حساب‌های درآمدی و دریافتی از جمله اقداماتی است که توسط این نهاد انجام می‌شود. اگر حسابداران دقیق‌تر کار کنند کار ما نیز راحت‌تر خواهد شد. حسابدار در جلوگیری از بروز فساد نقش مهمی دارد و بر این معتقد هستیم که در اولین حلقه رخ دادن فساد، خود حسابدار نقش دارد.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های نظارتی مانع نیستند بلکه فرصتی برای ایجاد فضایی سالم و شفاف هستند تا کارها با توان رقابتی بالایی انجام شود.

سید علی اکبر پرویزی، استاندار خراسان شمالی تاکید کرد: در صورت مشاهده سوء استفاده‌های مالی اداری هیچ گونه گذشتی وجود ندارد.

وی در حاشیه نخستین همایش استانی حسابدار در جمع خبرنگاران افزود: تاکنون چندین مورد تخلف نیز توسط خود استانداری به دادگستری اعلام شده است. هم اکنون تخلفات مالی وجود دارد و نمی‌گویم که به پایان رسیده اما به شدت گذشته نیست.

پرویزی تاکید کرد: سیستم مالی کشور باید شفاف باشد و این نقش مهم بر عهده ذی حسابان و حسابداران دستگاه‌های اجرایی است. ذی حسابان و حسابداران دستگاه‌های اجرایی باید دقت کنند با توجه به منابع مالی محدودی که هم اکنون در اختیار اداره‌ها و سازمان‌ها قرار دارد به درستی مدیریت شوند. سیستم‌های مالی و اداری طی دو سال گذشته رو به بهبود و سالم سازی رفته‌اند.

وی بیان کرد: اگر تعامل و همکاری بین بخشی میان دستگاه‌های نظارتی و ذی حسابان و حسابداران وجود داشته باشد، کمتر با مشکل تخلفات مالی مواجه خواهیم شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا