یک‌کارشناس‌مسکن در گفتگو با اقتصادآنلاین تحلیل‌کرد

مسکن باز هم ارزان می‌شود؟

مسکن باز هم ارزان می‌شود؟

یک کارشناس مسکن کلید خروج این بخش از رکود را کاهش بیشتر قیمت ها عنوان و تصریح کرد:ممکن است آنچه در بخش مسکن آمریکا در سال 2008 رخ داد در بخش مسکن ایران نیز رخ دهد .

محمد عدالتخواه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره رکود حاکم بر بخش مسکن، اظهارکرد:در حال حاضر در بسیاری از شهرها ساخت و ساز بیش از نیاز صورت گرفته زیرا سازندگان مطالعه لازم را درباره کشش بازار انجام دادند.
وی با بیان اینکه در گذشته هرچه ساخت و ساز صورت می گرفت بازار کشش داشت و قیمت ها بالا می رفت، تصریح کرد:اکنون شرایط تغییر کرده ، متقاضیان واقعی توان خرید مسکن ندارند و سرمایه گذارانی که برای کسب سود اقدام به  خرید واحدهای مسکونی می کردند نیز به دلیل اینکه این بخش در شرایط فعلی ارزش افزوده مناسب برایشان ندارد، در این حوزه وارد نمی شوند و سرمایه هایشان را وارد بانک ها و یا بازار ارز کرده اند.
این کارشناس مسکن در ادامه با اشاره به اینکه این دو عامل دست به دست هم داده و در نتیجه رکودی که برخی پیش بینی می کردند موقتی خواهد بود، ادامه یافته است، گفت:خبر خوب برای مصرف کننده واقعی این است که ممکن است قیمت ها باز هم پایین بیاد و همه اظهار نظرها مبنی بر اینکه قیمت مسکن به کف رسیده شایعه است.
وی با تاکید بر اینکه قیمت مسکن به کف نرسیده، ادامه داد:هزینه ساخت هر متر مربع حداکثر یک میلیون تومان است و در صورتی که ساخت و ساز بسیار لوکس صورت بگیرد هزینه به 2 میلیون تومان افزایش می یابد، بنابراین با کسر قیمت مسکن وهزینه ساخت و همچنین در نظر گرفتن سود برای مالکان باز هم جا دارد که قیمت مسکن کاهش یابد.
عدالتخواه با بیان اینکه میزان عرضه بیش از تقاضای واقعی است، تصریح کرد:بنا به آمار اعلام شده حدود یک میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که باید به این آمار میزان واحدهای نیمه کاره و یا واحدهایی که به دلیل کاهش قیمت تکمیل نشده اند را اضافه کرد.
این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه رکود صنعت ساختمان باعث بروز رکود در صنایع مرتبط و بیکاری شده است، افزود:دولت باید برای حل مشکل بیکاری به طور جدی تلاش کند اما حل مسئله اشتغال نباید به زیان خریداران مسکن باشد.
وی تاکید کرد:برای یکبار هم که شده باید بپذیریم که لازمه خروج بخش مسکن از رکود، در این دوره کاهش بیشتر قیمت ها است.
عدالتخواه همچنین به افزایش تسهیلات خرید مسکن از سوی بانک مسکن اشاره و عنوان کرد:تسهیلات مسکن با بهره بالا نمی تواند مشکل مسکن دهک های پایین را حل کند افرادی هم که در دهک های بالای جامعه قرار دارند مشکل مسکن ندارند و نیازی به این تسهیلات ندارند.
این کارشناس مسکن همچنین درباره طرح فروش اقساطی مسکن که از سوی انبوه سازان پیشنهاد شده گفت: اعلام شده که نرخ سود در این طرح حدود نرخ تورم باشد که با در نظر گرفتن نرخ 4 درصدی کارمزد در نهایت نرخ سود  به 20 درصد و میزان اقساط به سه میلیون تومان می رسد که با این شرایط نمی تواند مشکل مسکن نیازمندان واقعی را حل کند و فقط افراد را زیر بار بدهی می برد و ممکن است شاهد آن چیزی باشیم که در بحران اقتصادی در آمریکا و از بخش مسکن شروع شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا