بودجه 95 با نفت 40 دلاری بسته شود

بودجه 95 با نفت 40 دلاری بسته شود

تداوم روند کاهش قیمت نفت؛ این چیزی است که برخی کارشناسان بازار جهانی نفت آن را برای سال آینده میلادی پیش‌بینی می‌کنند.

 این روند نه تنها درآمدها و اعداد کلان بودجه سالانه ایران که سایر کشورهای نفتخیز جهان را هم دستخوش تغییر قرار می‌دهد. با در نظر داشتن تغییرات فضای اقتصادی پیش‌روی ایران پس از تحریم‌ها، برخی برآوردها از افزایش نسبی میزان فروش نفت در سال آینده حکایت دارد، اما آیا این افزایش فروش نفت می‌تواند جبران کاهش قیمت این محصول را در لیست درآمدهای سالانه کشورمان کند؟ این مسائل اهمیت تعیین عددی واقع‌بینانه برای درآمدهای نفتی کشور در لایحه بودجه سال آینده را امری اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ، به در این خصوص غلامرضا کاتب، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگویی از اعدادی می‌گوید که می‌تواند در بودجه 95 دولت نقش تعیین‌کننده در درآمد سالانه کشورداشته باشد.

روند نزولی قیمت جهانی نفت، چه اثراتی را در زمینه تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده دولت در قالب بودجه سالانه برای سال آینده به همراه خواهد داشت؟
در سال‌های اخیر نوسانات شدید بهای نفت در بازار جهانی را شاهد بودیم به‌طوری که قیمت‌ها با بی‌ثباتی چشمگیری در حد کاهش و افزایش‌های روزانه پیش‌روی معامله‌گران قرار داشت. عدم وجود ثبات در بازار جهانی نفت مساله‌یی است که در حال حاضر کشورهای عضو اوپک را به خود درگیر کرده است. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که کشورهای وابسته به درآمدهای نفتی در سال‌های آینده با معضل سقوط درآمدهای نفتی و کسری بودجه روبه‌رو شوند؛ چراکه کاهش شدید بهای نفت در سال‌های اخیر با تاثیرگذاری مستقیم بر میزان تقاضا، گمانه‌زنی‌های کشورهای این حوزه را در رابطه با شناسایی درآمدهای نفتی با مشکل مواجه کرده است.

پیش‌بینی شما از روند قیمت‌گذاری نفت در بودجه سال آینده چیست؟
آنچه امروز در بازار جهانی نفت شاهد آن هستیم فزونی عرضه بر تقاضاست که شرایط را برای کشورهای با اقتصاد نفتی پیچیده‌‌تر می‌کند. بنابراین باید محاسبات بودجه 95 به‌گونه‌یی انجام شود که در نهایت به کسری قابل ملاحظه‌یی در بودجه دولت در سال آینده ختم نشود. اقتصاد کنونی کشور نیز بر پایه درآمدهای نفتی اداره می‌شود که اصلاحات مالیاتی از سوی دولت برای جبران کاهش این درآمدهاست اما در واقعیت نمی‌توان چندان به کسب درآمدهای مالیاتی امیدوار بود؛ به همین جهت باید قیمت پیشنهادی در بودجه آتی نرخی منطقی و واقع‌بینانه باشد.

بر این اساس بودجه 95 باید با چه نرخی برای نفت بسته شود؟
با در نظر داشتن رکود فراگیر در بازار نفت جهانی و با نگاهی به اهمیت قیمت نفت در بودجه کشورهای نفتی عضو اوپک و حساسیت‌های موجود در این زمینه، قیمت نفت در بودجه 95 در کمترین حالت 40 دلار برآورد می‌شود و عملا کاهش بهای نفت کمتر از رقم پیش‌بینی شده محال به نظر می‌رسد. چراکه برای کشورهای وابسته به درآمدهای نفتی استخراج نفتی که کمتر از 40 دلار به فروش برسد توجیه منطقی ندارد. تصویب نفت 40 دلاری در بودجه و تلاش دولت برای اصلاح نظام مالیاتی کشور در سال آینده نوید بخش آن است که با پشت سر گذاشتن سد تحریم‌ها در سال جاری و قرار گرفتن در فضای باز اقتصادی شرایط مطلوبی را پیش‌رو داشته باشیم.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا