ابویی مهریزی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی خبر داد:

بهره‌برداری از خط اول فولاد بافق در بهمن ۹۴

بهره‌برداری از خط اول فولاد بافق در بهمن ۹۴

گروه صنایع معدنی >فولاد - عضو هیات مدیره مجتمع معدني صنعت آهن و فولاد بافق بر احداث واحد گندله‌سازی 5 میلیون تنی این مجتمع در آینده تاکید کرد و گفت: برنامه ما این است که ظرف دو سال آینده به تولید 3 میلیون تن فولاد در مجتمع دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی، سیدعلی محمد ابویی مهریزی در حاشیه نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در هتل آتلانتیس پالم دبی اظهار کرد: متاسفانه در گذشته با گزارش‌های غیرکارشناسی پیشرفت پروژه ما را نسبت به پروژه‌های مشابه در بخش خصولتی پایین‌تر نشان دادند و همین باعث شد تا به مشکلاتی برخورد کنیم.

وی افزود: دولت باید دخالت خود را در حوزه سنگ آهن و فولاد به حداقل برساند و در این صورت این صنایع پیشرفت واقعی را تجربه خواهند کرد.

خبرنگار ماین نیوز با سیدعلی محمد ابویی مهریزی، عضو هیات مدیره مجتمع معدني صنعت آهن و فولاد بافق گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در این کنفرانس توانستیم از دید یک ایرانی، خودمان را در بازار جهانی محک بزنیم و جایگاه خودمان را هم از نظر تولید و هم تجارت و هم نحوه رقابت در دنیا بسنجیم. احساس می‌کنم با توجه به بحث برداشته شدن تحریم‌ها دلیلی ندارد وقتی کنفرانسی به نام خاورمیانه برگزار می‌شود، زبان فارسی به عنوان یکی از زبان‌های اصلی کنفرانس و یا حداقل ترجمه به فارسی در کنفرانس وجود نداشته باشد. شاخص قیمت گذاری موسسه متال بولتن با تلاش بخش خصوصی در سال 1385 مورد تائید گمرک ایران قرار گرفت و به همین دلیل متال بولتن به نوعی این دین را به ما دارد که زبان فارسی را در کنفرانس خاورمیانه خود بگنجاند. از سوی دیگر فکر می‌کنم، مسئولان خارج از حوزه فولاد و سیاست‌گذاران به ویژه در وزارت صنعت، معدن و تجارت باید گزارش‌های این کنفرانس را مطالعه کنند تا به یک دید جهانی دست پیدا کنند و در سیاست‌های خود به جای بنگاهی، ملی عمل کنند. کنفرانس نشان داد که دولت باید به بخش خصوصی اجازه فعالیت بیشتری بدهد. به اعتقاد من کاهش قیمت یک چالش نیست، بلکه حتی یک فرصت است. به نظر من ما نباید با چین از طریق دیوار تعرفه مقابله کنیم، بلکه می‌توانیم با تدابیر دیگری در این زمینه موفق عمل کنیم. من فکر می‌کنم بازارهایی مانند ترکیه و کره جنوبی باید از ما بترسند نه اینکه ما از آنها بترسیم. به نظرم ما خودمان را دامپینگ کرده‌ایم نه آنها ما را. اگر کمی مدیریت صحیح وارد کشور بسیاری از مشکلات فعلی در حوزه معدن و فولاد حل خواهند شد.

درباره آخرین وضعیت مجتمع معدني صنعت آهن و فولاد بافق توضیح بفرمایید.

فولاد بافق در بدو قرارداد که سال 90 آن را گرفتیم با این قول که قرار بود دولت حامی ما باشد، در قرارداد ظرفیت 3 میلیون تن پیش بینی شده بود و وزیر صنایع وقت پروژه‌های دولتی را به عنوان الویت به بخش خصوصی واگذار کرد که در همین راستا نیز پروژه گندله‌سازی بافق به ما واگذار شد. قرارداد مطلوبی را هم با اتوتک بستیم. کارهای مهندسی این پروژه آغاز و پرداخت‌ها انجام شده است. متاسفانه با گزارش‌های غیرکارشناسی پیشرفت پروژه ما را پایین نشان دادند و در عوض میزان پیشرفت پروژه گروه‌های خصولتی دیگر را بالاتر نشان دادند. این در حالیست که در مورد شرکت‌های خصولتی پس از یک سال مشخص شد، با یک شرکت ثالت جدید در حال بستن توافق‌نامه هستند. با همه این مشکلات، برای اینکه ما به مردم بافق و دولت نشان دهیم که در حال کار هستیم، خط اول نورد مجتمع را در بهمن ماه راه‌اندازی می‌کنیم. تست سرد را نیز پشت سر گذاشتیم. البته مشکلاتی در زمینه تامین گاز داریم. متاسفانه در زمینه زیرساخت‌ها عملا کمک خاصی به ما نشده است. بعد از راه‌اندازی خط نورد به سراغ احداث گندله‌سازی 5 میلیون تنی نیز خواهیم رفت. طبق ظرفیتی که در قرارداد ما موجود است باید بتوانیم به ظرفیت تولید 3 میلیون تن فولاد در مجتمع بافق دست پیدا کنیم که در ادامه برنامه احداث گندله‌سازی 5 میلیون تنی را نیز خواهیم داشت که با تضمین تامین خوراک مواد اولیه و تامین منابع ارزی بوده است. بطور کلی قرار است پروژه ما ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری برسد. باید بگویم که بخش خصوصی صنعت فولاد کشور بخشی پویاست و تصمیم‌گیری آن مستقل از دولت است. استنباط من درباره فولاد بافق این است که به گفته یکی از معاونان وزیر، مقاومت بخش دولت در مقابل بخش خصوصی در این پروژه وجود دارد، وگرنه این پروژه باید زودتر راه‌اندازی می‌شود. جالب است بدانید که در سال 90 اموال این پروژه را به ما فروختند اما هنوز این اموال را به ما نداده‌اند و این در حالیست که ما حکم دادگاه را هم در این زمینه داریم و دادگاه ما را محق دانسته است.

به نظر شما آیا تولید 55 میلیون تن فولاد تا 1404 امکان پذیر است؟

کشور ما از نظر سنگ آهن کشور غنی است. از سوی دیگر مغز بخش صنعت، بخش تجارت است. اگر بخش صنعت و تجارت کشور را به بخش خصوصی واگذار کنیم، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد. هدف تولید 55 میلیون تن فولاد دیدگاه دوری برای ایران نیست، به شرط اینکه بخش خصوصی وارد شود. هرجا دولت وارد شد ضررهای سنگینی به کشور وارد شد و صنعت به صورت گلخانه‌ای رشد کرد.

دلیل طولانی بودن مدت زمان اجرای پروژه‌های فولادی در ایران چیست؟

ما قرار بود در پروژه 6 میلیون تنی فولاد قطر مشارکت کنیم که بعدا این پروژه ظرف 18 ماه راه‌اندازی شد. وقتی برای یک مجوز ساده بین 3 تا 6 ماه در ادارات دولتی می‌چرخیم و در نهایت هم ممکن است به نتیجه نرسیم، طبیعی است که مدت زمان اجرای پروژه‌های فولادی در کشور افزایش می‌یابد. نظام بروکراسی و فساد اداری دلیل تاخیر در اجرای پروژه‌ها هستند. مسئولی که کارش امضای مجوزها است، احساس نمی‌کند که پروژه‌ها ملی هستند.

در حاشیه کنفرانس مذاکراتی هم داشتید؟

با شرکت دانیلی مذاکرات داشتم. به ویژه در زمینه پروژه‌های کاهش مصرف انرژی و افزایش راندما صحبت کردیم.

وضعیت زیرساخت‌ها در کشور هم بسیار مشکل دارد.

خوشبختانه غول منفی که از ایران در جهان درست کرده بودند، در حال از بین رفتن است. تعامل رفتاری ما با دنیا شروع شده است اما از نظر اقتصادی هنوز این تعامل شروع نشده است. وظیفه دولت تنها ایجاد زیرساخت‌هاست اما متاسفانه در همین زمینه نیز شاهد این هستیم که دولت این وظیفه خود را به ترتیبی به دنبال آن است که به دوش بخش خصوصی و بنگاه‌ها بیندازد.

وضعیت سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

باید قبول کنیم سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی باید فراگیر باشد. سندیکا بعد از اینکه فعالیت صنعتی من زیاد شد و از ریاست آن کنار رفتم، پتانسیل‌هایی مانند مجله مستقل، نمایشگاه و همایش‌های بین‌المللی را که داشت از دست داد. عده ای از اعضا درخواست بازگشت اقتدار به سندیکا را کردند و این اتفاق در حال رخ دادن است. آخرین خبری که دارم این است که رئیس هیات مدیره سندیکا که خودش هیچ فعالیت مستقلی نداشت، کنار رفته و آقای عدنان به سمت مدیرعامل و رئیس هیات مدیره سندیکا منصوب شده است تا یک ماه آینده مجمع فوق‌العاده سندیکا تشکیل شود و تغییرات پویایی در آن ایجاد شود و از حالت رکود خارج شود.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا