رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد

قاچاق صفرشدنی نیست/ کمبود انبار داریم

قاچاق صفرشدنی نیست/ کمبود انبار داریم

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با شاره به اینکه قاچاق صفرشدنی نیست، بلکه مهارشدنی است اظهار کرد: با اجرای برنامه‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 1393 قاچاق کالا نسبت به سال 1392 پنج میلیارد دلار کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، حقیقی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نشستی که صبح امروز 28 آذرماه در زمینه هم‌اندیشی مدیران ستادی و استانی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی برگزار شده بود، اظهار کرد: در مورد قاچاق کالا باید بدانیم که این موضوع یکی از موانع مهم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

به گفته وس طبق فرمایش مقام معظم رهبری در اصول مهم اجرای سیاست‌های حوزه اقتصاد مقاومتی توجه به توسعه درون‌زا و برون‌نگر است. با توجه به اینکه درون‌زا بودن به تولید داخلی برمی‌گردد و برون‌نگر بودن مربوط به بحث صادرات است. در شرایط فعلی قاچاق می‌تواند جزو موانع اصلی تولید داخلی به حساب بیاید.

او درباره میزان قاچاق انجام شده در سال 1393 اظهار کرد: برآوردهای ما نشان می‌دهند که در این سال نزدیک به 20 میلیارد دلار حجم قاچاق از مرزهای کشور بوده است که اگر بپذیریم به ازای هر میلیارد دلار 100 هزار شغل ایجاد می‌شود به این ترتیب دو میلیون شغل را از دست داده‌ایم و از سوی دیگر با توجه به اینکه قاچاق کالا می‌تواند برای افرادی که در مشاغل رسمی کار می‌کنند را دچار مشکل کند دو میلیون شغل نیز به این ترتیب از دست داده‌ایم. پس قاچاق کالا توانسته فرصت چهار میلیون شغل را در کشور از ما بگیرد.

او با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات مهم در بحث قاچاق مسائل فرهنگی است، گفت: ما در ایران تاکید می‌کنیم که باید سبک زندگی اسلامی- ایرانی داشته باشیم. وقتی قاچاق به کشورمان افزایش می‌یابد منجر به ترویج فرهنگ بیگانه می‌شود که یکی از آنها برندپرستی است.

او درخصوص مشکلاتی که قاچاق در ایران ایجاد کرده است، گفت: ما متوجه شدیم که در یکی از شهرستان‌های مرزی کشور دانش‌آموزان درس را رها کرده و به سراغ کار قاچاق می‌روند. در این زمینه باید فرهنگ‌سازی لازم صورت بگیرد و دانش‌آموزان یاد بگیرند که به سراغ مال حلال بروند.

او با بیان اینکه قاچاق کالا تاثیرات سو سیاسی امنیتی نیز دارد، گفت: در شرایط کنونی یکی از منابع تامین مالی گروهک‌های تکفیری استفاده از قاچاق است. همچنین تاثیر سو دیگری هم دارد که آثارش ناپیداست ولی به طور کلی قاچاق منشأ پول کثیف است.

حقیقی همچنین گفت: اگر به بحث قاچاق کالا به درستی رسیدگی نکنیم حل مسائل اقتصاد کشور با کندی انجام می‌شود در واقع قاچاق گره‌ای است که حرکت اقتصاد کشور را کند می‌کند. کار قاچاق کالا سخت ولی شدنی است.

او درباره تدوین برنامه‌های مشخصی برای مقابله با قاچاق کالا سخن گفت و بیان کرد: انشاءالله بتوانیم طبق این برنامه در سال اول اجرای آن مهار رشد قاچاق در کشور را تجربه کنیم و در سال‌های بعد به سمت کاهش قاچاق در حرکت باشیم.

او درباره سال 1392 توضیح داد: در سال 1392حجم قاچاق کشور 25 میلیارد دلار بوده است که از این 25 میلیارد دلار، هشت میلیارد دلار آن خروجی و 17 میلیارد دلار آن ورودی است. از این هشت میلیارد دلار نزدیک به 7.2 میلیارد دلار مربوط به قاچاق سوخت بوده که این میزان در انتهای سال 1393 به 3.2 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که حجم کل قاچاق نیز در سال 1393 به 20 میلیارد دلار کاهش یافته است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار امیدوار کرد: انشاءالله با روندی که دستگاه‌ها در پیش گرفته‌اند بتوانیم به اهداف خود در سال‌های آتی دست پیدا کنیم.

حقیقی همچنین از لزوم توجه به اقدامات پیشگیرانه سخن گفت و اظهار کرد: برنامه ما این است که 70 درصد اقدامات خود را در جهت برنامه‌های پیشگیرانه و نرم‌افزاری هدایت کنیم و 30 درصد به سمت برنامه‌های سخت‌افزاری حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه کشف یکی از اموری است که بخشی از وظایف مربوط به آن به سازمان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز محول شده است، گفت: به نظرم می‌توان به آن به عنوان یک فرصت نگاه کرد. اگرچه بسیاری از وظایف این تکلیف در زیرساخت‌های سازمان فراهم نیست، ولی باید به سمت و سویی پیش برویم که زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.

او در ادامه به اولویت‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا در زمینه انهدام شبکه و باندهای قاچاق اشاره کرده و گفت: نه اینکه حوزه‌های خود را رها کنیم ولی برخورد با باندها در اولویت‌ها قرار دارند. همچنان که توانسته‌ایم در یک ماه گذشته یک محموله 40 تن دارو را کشف کنیم.

حقیقی در بخشی از سخنانش به مشکلات مربوط به فروش کالاهای کشف شده اشاره و گفت: مشکلاتی در حوزه‌های کالاهای سلامت‌محور وجود دارد که در جهت برطرف کردن آنها در حرکتیم. همچنین باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که از نظر اسنادی زمینه سوءاستفاده فراهم نشود. در مواردی مشاهده شده که جعل اسناد سازمان صورت می‌گیرد. در این زمینه من فکر می‌کنم باید از طریق الکترونیکی کردن امور جلوی مشکلات این حوزه را بگیریم.

او به موضوع تعیین‌تکلیف کالاهای مانده در انبارها اشاره کرد و گفت: کمبود انبار داریم و در برخی انبارها بارها کالاها مانده و دپو شده‌اند و باید به این بخش توجه کنیم که انبارها خالی شود.

او در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر تعیین وضعیت ماهواره‌ها که تاکنون صداوسیما آنها را تحویل می‌گرفته است، گفت: صداوسیما به تازگی گفته بود که دیگر این کالاها را تحویل نمی‌گیرد و ما در این خصوص با وزارت دفاع هماهنگ کرده بودیم تا فشار آن به روی سازمان نیفتد ولی به تازگی صداوسیما اعلام کرده که امکان تحویل ماهواره‌ها را دارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا