معاون وزیر کشاورزی عنوان کرد

سهم 32.5 درصدی کشاورزی در فضای کسب‌وکار

سهم 32.5 درصدی کشاورزی در فضای کسب‌وکار

معاون وزیر جهاد کشاورزی از بهبود چهار میلیارد دلاری تراز تجاری بخش کشاورزی طی دو سال اخیر خبر داد و گفت: سهم بخش کشاورزی در فضای کسب‌وکار کشور حدود 32.5 درصد است در حالی که متوسط سهم بخش کشاورزی از تسهیلات بانکی که طی سال‌های اخیر بهبود پیدا کرده، به 8.5 درصد می‌رسید.

به گزارش خبرنگار ایسنا، عبدالمهدی بخشنده امروز - شنبه - در نشست معاونین و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی با معاون اول رییس جمهور اظهار کرد: میزان واردات محصولات کشاورزی که در دولت هشتم به حدود سالانه شش میلیون تن کاهش یافته بود، در پایان دولت گذشته (سال 1391) به 22 میلیون تن افزایش یافت و ارزش میزان واردات که در سال پایانی دولت هشتم به حدود سه میلیارد دلار رسیده بود در سال 1392 به 14 میلیارد دلار افزایش یافت.

وی افزود: تراز تجاری بخش کشاورزی و صنایع غذایی یکی از شاخص‌های مهم در این بخش است که در سال پایانی دولت هشتم به منفی 1.1 میلیارد دلار رسیده بود، اما در پایان سال 1391 به منفی 9.2 میلیارد دلار افزایش یافت که البته در سال 1392 به منفی هشت میلیارد دلارو در سال گذشته به منفی 5.5 میلیارد دلار رسید.

معاون وزیر کشاورزی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود تراز تجاری بخش کشاورزی و صنایع غذایی در پایان امسال به منفی چهار میلیارد دلار بهبود پیدا کند، گفت: بهبود چهار میلیارد دلاری تراز تجاری بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم در این بخش است، چرا که در شرایطی که سرانه واردات از حدود 45 دلار در سال 1384 به 175 دلار (چهار برابر) در پایان دولت گذشته رسیده بود، میزان واردات هفت ماهه امسال به حدود 5.1 میلیارد دلار و میزان صادرات در این بازه زمانی به حدود سه میلیارد دلار رسیده است که نوید تراز تجاری مناسبی را در پایان امسال می‌دهد.

بخشنده ادامه داد: متوسط رشد بخش کشاورزی به قیمت ثابت سال 1383 در برنامه سوم سالانه چهار درصد بود که در برنامه چهارم به صورت متوسط سالانه به 1.9 درصد رسید و کاهش یافت. البته در برنامه پنجم و تا پایان سال 1393 متوسط آن چهار درصد و امسال در نیمه نخست 5.7 درصد برآورد شده است که در تلاشیم تا این میزان رشد را کنترل کنیم و ارتقاء دهیم.

وی در خصوص شاخص‌های اقتصاد کلان بخش کشاورزی گفت: مجموع تولیدات بخش کشاورزی از سال 1392 و به آغاز به کار دولت یازدهم 96 میلیون تن بود که در سال گذشته به 103 میلیون تن و در سال جاری به 110 میلیون تن افزایش یافت این در حالی است که سال گذشته به صورت متوسط 18 درصد از میزان بارش‌ها کمتر شد و مطابق گزارش وزارت نیرو نیز مصرف آب در بخش کشاورزی نیز در پی کاهش بارش‌ها کمتر شد.

معاون وزیر کشاورزی با اشاره به ارزش 40 میلیارد دلاری تولیدات سالانه بخش کشاورزی اظهار کرد: سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی 9.5 درصد است در حالی که براساس گزارش اخیر بانک مرکزی ارزش افزوده کسب‌وکار کشاورزی از تولید ناخالص ملی 23.1 درصد و سهم این بخش در فضای کسب‌وکار 32.5 درصد برآورد می‌شود.

بخشنده با اشاره به سهم دو تا چهار درصدی بخش کشاورزی از اعتبارات دولتی در دولت گذشته گفت: مجموع استفاده بخش کشاورزی از تسهیلات بانکی به صورت متوسط سالیانه هفت درصد بوده است که در چهار سال اخیر به 8.5 درصد افزایش یافته و سهم بخش کشاورزی از صندوق توسعه ملی حدود سه میلیارد دلار در چهار سال اخیر بوده که امسال هم تاکنون 650 میلیارد تومان از این صندوق به بخش کشاورزی اختصاص داده شده است.

معاون وزیر کشاورزی با اشاره به سهم 19 درصدی بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال و سهم قابل توجه آن در صادرات غیرنفتی اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی کشور و هدف‌گذاری برای افزایش بهره‌وری و توسعه عمودی به جای توسعه افقی، سرمایه‌گذاری مناسب در زیرساخت‌ها و تزریق دانش تکنولوژی به بخش کشاورزی اجتناب‌ناپذیر است و باید تراز انرژی و کالری مردم افزایش یابد، چرا که این تراز در پایان دولت هشتم حدود 81 درصد بود که در پایان دولت گذشته به 55 درصد کاهش یافت و هم‌اکنون به 60 درصد رسیده است و امیدواریم تا پایان برنامه ششم بتوانیم آن را به 80 درصد برسانیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا