گزارش روز؛

افت قیمت ها در پی افت بی سابقه قیمت نفت

افت قیمت ها در پی افت بی سابقه قیمت نفت

در داد و ستدهای روز جاری بورس تهران شاخص کل متاثر از افت قیمت نمادهای بزرگ و مهم، بعد از چند ماه به کانال 61 هزار واحد بازگشت.

 

اولین روز معاملاتی بازار سرمایه در حالی با روند منفی قیمت اغلب شرکت های فعال در بورس آغاز شد که در ادامه این روند شاخص کل بورس طی ساعات پایانی معاملات با کاهش 413 واحدی به یک کانال پایین تر یعنی کانال 61 هزار واحدی سقوط کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) وبه نقل از کارگزاری مهرآفرین، در ادامه روند نزولی که طی هفته گذشته به دلیل عدم واکنش مثبت فعالان بازار سرمایه نسبت به اخبار مثبت منتشر شده در حوزه سیاسی مبنی بر بسته شدن گزارش PMD در آژانس بین المللی و نزدیک شدن به زمان رفع تحریم های بین المللی تشدید یافته بود، طی معاملات امروز در پی تداوم افت بهای جهانی نفت ،کاهش قیمت آن که طی 11 سال اخیر بی سابقه بوده و نیز اعلام تصمیم فدرال رزرو آمریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره از 0.25 درصد به 0.5 درصد ادامه یافت. به گونه ای که اغلب شرکت های فعال بازار با افت قیمتی سهام مواجه شدند.

درگروه بانکی که کلیه نمادها در قیمت های منفی مورد معامله قرار گرفت .بطوری که نماد های سمایه ، وگردش ، دی ، تجارت ، وسینا ،ونوین و وانصار بیشترین کاهش قیمت را در این گروه شامل شدند. و نماد دی با توجه به جلسه افزایش سرمایه(28 درصد از محل سود انباشته) در روز دو شنبه در پایان معاملات امروز متوقف شد.

در گروه پتروشیمی ها با توجه به پیش بینی کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ از سوی رئیس سازمان بورس و بازگشت رونق به این صنعت ، معاملات امروز این گروه بصورت متعادل و منفی انجام گردید بطوری که اکثر نماد های بزرگ این گروه با کمتر تغییری نسبت به قیمت پایانی خود بکار خود اتمام دادند.در این گروه بجز نماد شسینا، شمواد، شکبیرو پاکشو بقیه نماد ها بصورت متعادل و منفی مورد معامله قرار گرفتند بطوری که بیشترین کاهش قیمت در نماد های شفارا،شفارس،شدوص،وپترو ،شپلی و کربن اتفاق افتاد.

در گروه فرآورده های نفتی ،کک و سوخت هسته ای نمادهای گروه پالایشی با کاهش قیمت نفت ، شاهد تداوم صف های عرضه در نمادهای این گروه بودیم . به طوریکه شبندر در قیمت ۲۹۴ تومان ، شبریز در قیمت ۳۰۲ تومان ، شاوان در قیمت ۶۸۲ تومان ، شتران در قیمت ۳۳۲ تومان و شپنا در قیمت ۲۰۹ تومان ، صف فروش شدند .

در گروه ساختمانی علی رغم افزایش میزان وام مسکن به مبلغ 70 میلیون تومان همچنان شاهد فشار فروش در این گروه بودیم و اکثر نماد های این گروه بجز نماد های ثاژن و ثشرق با افت قیمت مواجه شده و بیشترین کاهش قیمت را در نماد های وساخت،ثامان،وآذر،کرمان ،ثاباد و ثباغ شاهد بودیم.

گروه قند و شکر روندی خلاف جهت بازار سرمایه را در پیش گرفتند و اغلب نمادهای این گروه با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه شدند. به گفته مدیر عامل هلدینگ مالی و تخصصی سینا نماد شرکت های قند شیروان و اصفهان پس از دو شرکتی قند قزوین و قند چهارمحال که فروخته شد در حال قیمت گذاری هستند.که پی این خبر نیز بازار واکنش مثبتی نسبت به نماد های این گروه نشان داد و نمادهای قزوین ، قشیر ، قچار و قصفها  در گروه قند و شکر با افزایش تقاضا در خرید مواجه شدند . بیشترین حجم تقاضا را کارخانجات قند قزوین با ۵ میلیون صف خرید در قیمت ۲۰۵ تومان در اختیار داشت.

درگروه خودرویی ، خلنت تنها نماد مثبت این گروه بود در حالی که کلیه نماد ها با کاهش قیمت شدید روبرو شدند از جمله نماد خودروح،ختوقاح و خمحرکهح با حدود 10 درصد کاهش قیمت بیشترین نزول قیمت را به خود اختصاص دادند و بقیه نماد ها در آستانه صف فروش قرار گرفتند.

گروه بیمه که بصورت متعادل مورد معامله قرار گرفتند نماد های بساما،وآفری،بپاس و ملت با افزایش قیمت و ودی،دانا،نوین،میهن وکوثر با کاهش قیمت روبرو شدند.

در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی با توجه به خبر سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره دستور افزایش قیمت ۶ درصدی سه فرآورده لبنی پرمصرف شامل شیر، ماست و پنیر که انتظار می رفت با این خبر در این گروه شاهد تحرک مثبت باشیم در حالی که این گونه نشد و در این گروه نیز شاهد معاملات متعادل و منفی بودیم.

درگروه فلزات اساسی و استخراج کانی های فلزی که همانند گروه های دیگر نقش بسزایی در کاهش شاخص داشت. بطوری که نمادهای فولادح،فولای،فسرب،فباهنر،ذوب و فملی در گروه فلزات و نماد های ومعادنح ،کروی،کبافق و ومعادن نیز در گروه کانی های فلزی شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

 

سایر گروه ها

 

از کارخانجات پارس الکتریک که در گزارش ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۴/۱۲/۲۹ سود هر سهم خود را با ۲۷% کاهش نسبت به گزارش ۳ ماهه ، مبلغ ۲۶۶ ریال اعلام کرده است ، در قیمت ۷۱۹ تومان با افت ۱۶% بازگشایی شد .

همچنین نماد شرکت ایران تایر که امروز با افزایش تقاضا روبرو شده بود با توجه به گفته مدیر عامل هلدینگ مالی و تخصصی سینا که شرکت ایران تایر برنامه فروش وجود دارد و قیمت گذاری انجام شده است. همچنین خریدار وجود دارد و ممکن است آگهی مزایده آن به زودی منتشر شود.

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات امروز پس از افت ۴۱۳ واحدی ، با از دست دادن کانال ۶۲ هزار واحد به رقم ۶۱۷۳۴ واحد سقوط کرد . بیش از ۸۲% از نمادهای بورسی امروز را با کاهش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات بورس به استثنای معاملات بلوکی به ۳۱۹ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۴۵ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۲۶۷ هزار میلیارد تومان رسید .

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز با ۸ واحد کاهش در رقم ۶۷۶ واحد متوقف شد . بیش از ۸۴% از نمادهای فرابورسی امروز را با کاهش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنا معاملات بلوکی به ۶۵ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۱۵ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۴۵ هزار میلیارد تومان رسید .

در پایان معاملات روز جاری، سه صنعت بانکها و موسسات اعتباری ، قند و شکر و خودرو و ساخت قطعات به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری مهرآفرین است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت
.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا