کنگره آمریکا ممنوعیت صادرات نفت این کشور را لغو کرد

کنگره آمریکا ممنوعیت صادرات نفت این کشور را لغو کرد

پس از موافقت رهبران کنگره آمریکا با آزادسازی صادرات نفت، کنگره آمریکا نیز به لغو ممنوعیت 40 ساله صادرات نفت این کشور رای مثبت داد.

به گزارش ایسنا به نقل رویترز، کنگره آمریکا در یک تغییر 180 درجه‌ای سیاست انرژی از سوی جمهوری‌خواهان و در راستای یک توافق دوحزبی که امتیازات بی‌سابقه‌ای را در زمینه مالیات برای انرژی‌های بادی و خورشیدی در نظر می‌گیرد، به لغو منع 40 ساله صادرات نفت این کشور رای مثبت داد.

سنای آمریکا با 65 رای موافق در مقابل 33 رای مخالف لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا را تصویب و معافیت مالیاتی برای تقویت توسعه انرژی‌های تجدیدشدنی را در راستای بودجه یک تریلیون و 800 میلیارد دلاری دولت و لایحه معافیت مالیاتی که باراک اوباما فوراً آن را امضا کرد، تصویب کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز مصوبه‌ای دارای مفاد انرژی را پیشتر با 316 رای موافق در مقابل 113 رای مخالف تصویب کرده بود. این توافق بر سر انرژی در گفت‌وگوهای پشت درهای بسته بین سران کنگره آمریکا طی دو هفته حاصل شد.

لیزا مورکفسکی، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آلاسکا و هیدی هیتکامپ، سناتور دموکرات داکوتای شمالی و مارتین هاینریش دیگر سناتور دموکرات از ایالت نیومکزیکو بیش از یک سال برای رسیدن به این توافق وقت صرف کردند. دموکرات‌هایی که از این توافق حمایت کرده‌اند تاکید دارند که مفاد آن که حامی انرژی‌های تجدیدپذیر است برای مبارزه با تغییرات جوی جهانی مهم هستند.

هاینریش در مصاحبه‌ای گفت: این بزرگترین توافق برای پرداختن به تغییرات اقلیمی است که ما شاهد آن هستیم.

وی افزود: دموکرات‌ها حتی اگر هر دو بخش سنا و مجلس نمایندگان را در کنگره در اختیار داشتن (که اکنون در اختیار جمهوری‌خواهان است) نمی‌توانستند به توافقی بهتر از این دست پیدا کنند. بسیاری از جمهوری‌خواهان مخالف پیشنهادات دموکرات‌ها درباره پرداختن به موضوع تغییرات جوی بوده‌اند. کنگره به دلیل نگرانی درباره وابستگی آمریکا به واردات نفت پس از تحریم نفتی اعراب در اوایل دهه 1970 میلادی که باعث افزایش شدید قیمت بنزین و تورم سرسام‌آور در آمریکا شد صادرات نفت خام آمریکا را ممنوع کرد.

اعضای عربی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از تصمیم آمریکا برای پشتیبانی از ارتش رژیم صهیونیستی در جریان جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1973 این تحریم را اعمال کردند. شرکت‌های حفاری نفت در آمریکا گفته‌اند که این لغو ممنوعیت امنیت نفتی آمریکا را افزایش خواهد داد و به متحدان واشنگتن در اروپا و آسیا یک منبع جایگزین نفت خام جدا از اوپک و روسیه می‌دهد. این مصوبه به نفع شرکت‌های نفتی همچون اکسون موبیل، کونوکو فیلیپس و شورون است. مخالفان لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا می‌گویند این اقدام به محیط زیست لطمه می‌زند و می‌تواند به افزایش موارد خروج قطارهای حامل نفت خام از ریل منجر شود.

با توجه به اشباع عرضه جهانی نفت خام لغو این ممنوعیت انتظار نمی‌رود که به افزایش قابل توجه صادرات نفت این کشور برای چندین یا حتی چند سال منجر شود اما می‌تواند باعث افزایش انعطاف‌پذیری شود که تولیدکنندگان نفت خام آرزوی آن را داشتند. شرکت‌های حفاری نفت گفتند تداوم منع صادرات نفت آمریکا باعث لطمه زدن به توسعه تولید نفت شیل از سال 2008 به ویژه در داکوتای شمالی و تگزاس شود که قیمت‌های نفت خام در آمریکا را از بیش از 100 دلار در هر بشکه به کمتر از 40 دلار رسانده است.

رایان لنس، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل کونوکو فیلیپس در بیانیه‌ای اعلام کرد: لغو این ممنوعیت به ویژه در برهه‌ای که صنعت ما در حال تجربه یک دوره ناپیداری و بی‌ثباتی شدید است حائز اهمیت می‌باشد.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و برخی دیگر از نمایندگان دموکرات درخصوص صدور مجوز صادرات نفت آمریکا ابراز نگرانی کرده و می‌گویند این اقدام به پالایشگاه‌های مستقل از طریق افزایش قیمت داخلی نفت خام به سمت قیمت‌های بین‌المللی لطمه خواهد زد.

تام اومالی، رئیس اجرایی پالایشگاه PBF انرژی گفت: لغو این ماموریت دست‌کم به تعطیلی یک پالایشگاه در سواحل شرقی منجر خواهد شد و پالایشگاه‌های این شرکت در نیوجرسی و دلاور کمتر در معرض خطر بسته شدن هستند.

اومالی خاطرنشان کرد: این یک اقدام احمقانه است. زمانی که شما این ممنوعیت را بردارید بازگرداندن آن دشوار خواهد بود. دموکرات‌های سنا یک سری حمایت برای پالایش‌های مستقل کسب کرده و به آنها اجازه دادند که هزینه‌های حمل‌ونقل بنزین و دیگر سوخت‌های تولیدی خود را نپردازند.

پلوسی خاطرنشان کرد: دموکرات‌ها پیروزمندانه به خاطر اهداف زیست‌محیطی از بحث صادرات نفت کنار کشیدند.

وی افزود: مضرات زیست‌محیطی صادرات نفت به وسیله مفاد این مصوبه 10 برابر خواهد شد.

جرج بیکر، رئیس گروه موسوم به تولیدکنندگان برای صادرات نفت خام آمریکا که سال گذشته برای اعمال فشار بر روی قانون‌گذاران به برداشتن این ممنوعیت تشکیل شد، گفت: اکنون که ما زمین بازی را مسطح کرده‌ایم آمریکا سرانجام این فرصت را دارد که پتانسیل کامل کشور به عنوان یک ابرقدرت جهانی انرژی را محقق کند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا