کاتوزیان در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی خبر داد:

برنامه آهن و فولاد ارفع برای رسیدن به ظرفیت یک میلیون تنی

برنامه آهن و فولاد ارفع برای رسیدن به ظرفیت یک میلیون تنی

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیر فروش شرکت آهن و فولاد ارفع گفت: با توجه به رهنمودهای هیات مدیره شرکت تلاش داریم ظرفیت تولید شرکت را به بالای یک میلیون تن برسانیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی، افشین کاتوزیان در حاشیه نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در هتل آتلانتیس پالم دبی اظهار کرد: اگر در بازار فعلی شرکت‌های بزرگتر فولادی بتوانند با تقسیم‌بندی منطقه‌ای و اقلیمی، مقادیری محصول را به بازار عرضه کنند، شرکت‌های کوچک ضربه نمی‌خورند و در نتیجه شاهد موج بیکاری و از دست رفتن منابع انسانی ارزشمند حوزه فولاد نخواهیم بود.

وی در عین حال گفت: با وجود رکود فعلی، ایران همچنان دارای جایگاه قوی در بازار فولاد منطقه است و بسیاری از شرکت‌ها به دنبال کار با ایران هستند.

خبرنگار ماین نیوز با افشین کاتوزیان، مدیر فروش شرکت آهن و فولاد ارفع گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

در ابتدا ارزیابی خود را از نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه بفرمایید.

ابتدا باید از زحمات مجموعه ماین نیوز تشکر کنم در انعکاس اخبار صنعت فولاد بسیار به روز و فعالانه عمل می‌کند. با تمام محدودیت‌ها ارج و عزت ایران را لحاظ می‌کنید و این باعث می‌شود پرچم مقدس کشورمان حتی در این سمینارها با وجود شما در احتزاز قرار بگیرد. در ادامه باید بگویم که این گونه سمینارها و گردهمایی‌های که در آن فعالان حرفه‌ای صنعت فولاد و صنایع مرتبط با آن حضور دارند، محلی برای آشنایی بیشتر و تبادل اطلاعات است. نقاط ضعف و قوت صنعت یکدیگر را می‌شناسیم و جایگاه خودمان را در مقایسه با دیگران می‌سنجیم. اطلاعاتی را درباره آینده بازار و عملکرد خودمان بدست می‌آوریم. در شرایط کنونی حضور پررنگ چینی‌ها در بازار و تولید مازاد آنها سایر کشورها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. از سوی دیگر در زمینه مساله سوخت و مسائل انرژی، کشورهای صاحب سبک و صاحب تکنولوژی سعی می‌کنند قیمت خود را کاهش دهند. این وظیفه ایران و کشورهای مشابه را در زمینه به روز بودن بیشتر می‌کند. ما هم اکنون با تحریم مواجهیم و بازاریابی برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است و در همین حال رکود در کل صنعت فولاد در ایران به دلیل مسائل خاص اقتصادی که داریم، بیشتر هم احساس می‌شود. با تمام این شرایط، ایران همواره جایگاه خاص و نگاه‌های خاصی را به خودش دارد و خیلی از شرکت‌ها سعی شان به مبادله با ایران است اما به دلیل مشکلات انتقال پول، در این زمینه هنوز ضعیف هستیم.

درباره فروش آهن و فولاد ارفع و همچنین توسعه‌های این کارخانه توضیح بفرمایید.

شرکت آهن و فولاد ارفع تقریبا از سال 90 و 91 وارد مدار تولید آهن اسفنجی شد. در 21 خرداد 92 توانستیم شمش ارفع را به بازار عرضه کنیم. هم اکنون انواع شمش‌های معمولی برای تولید میلگرد و شمش‌های خاص برای صنایع آلیاژی را می‌توانیم در کارخانه ارفع تولید و وارد بازار کنیم. ظرفیت کارخانه 800 هزار تن در سال است. با توجه به رهنمودهای هیات مدیره شرکت سعی داریم ظرفیت تولید را به بالای یک میلیون تن در سال برسانیم. در جریانات و قیمت گذاری‌های اخیر صنایع فولادی بالای 1.5 میلیون تن، دارای توجیه اقتصادی هستند. در زمینه فروش نیز الویت ما تامین نیاز بازار داخلی است و نیم نگاهی هم به صادرات داریم. یکی از دلایل حضور ما در کنفرانس هم بررسی وضعیت صادرات بوده است.

نظر شما در خصوص تعرفه‌های واردات فولاد چیست؟

طبیعی است که انجمن‌های صنفی جمع‌بندی‌های خودشان را از موقعیت بازار به اطلاع مراجع ذیصلاح می‌رسانند. وحدت رویه و همگرایی بین فولادسازان در شرایط کنونی بسیار مهم است. اگر در این بازار شرکت‌های بزرگتر بتوانند با تقسیم‌بندی منطقه‌ای و اقلیمی، مقادیری محصول را به بازار عرضه کنند، شرکت‌های کوچک ضربه نمی‌خورند. باید مراقب بیکاری باشیم چرا که منابع انسانی، سرمایه‌های این کشور هستند. این نیروها باید فعال باشند. دسترسی به این مهم در شرایط فعلی اقتصادی، احتیاج به استراتژی برنامه‌ریزی شده دارد.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا