ثقفی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی خبر داد:

موجودی بسیار کم قراضه مرغوب در بازار ایران

موجودی بسیار کم قراضه مرغوب در بازار ایران

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل شرکت فولاد ماهان طوبی گفت: برخلاف کاهش قیمت محصولات پایه فولاد، قیمت قراضه در بازار داخلی تغییر چندانی نکرده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی، حجت ثقفی فر در حاشیه نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در هتل آتلانتیس پالم دبی افزود: در حال حاضر میزان موجودی قراضه مرغوب در بازار ایران بسیار کم است و از سوی دیگر با توجه به عوارض گمرکی بالا و مالیات ارزش افزوده 9 درصدی امکان واردات قراضه عملا وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اداره مالیات و دارایی از ما بابت خرید قراضه فاکتور خرید مطالبه می‌کند در حالی که اصولا با توجه به سیستم جمع‌آوری قراضه ایران دریافت فاکتور خرید در این حوزه امکان‌پذیر نیست.

خبرنگار ماین نیوز با حجت ثقفی فر، مدیرعامل شرکت فولاد ماهان طوبی گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

در ابتدا درباره شرکت فولاد ماهان طوبی توضیح بفرمایید.

ما تقریبا از 4 سال گذشته فعالیت‌های مختلفی داشتیم و عمده تمرکز ما روی فراوری قراضه برای واحدهای فولادسازی است. یک مجموعه فراوری قراضه در مجاورت سایت گندله‌سازی چادرملو در اردکان با ظرفیت فراوری سالانه 300 هزار تن قراضه داریم. همچنین مجوز اسقاط خودروهای فرسوده تا سقف 20 هزار دستگاه در سال را نیز داریم.

در حال حاضر وضعیت بازار قراضه به چه شکل است؟

با توجه به شرایط بازار باید قیمت قراضه در بازار داخل پایین باشد اما متاسفانه چون دسترسی بازار ایران به قراضه خیلی محدود است و امکان واردات گسترده قراضه نیز وجود ندارد، عملا قراضه خیلی از کاهش قیمت‌های محصولات پایه فولاد مانند شمش تبعیت نکرده است. الان به نظر من بهترین موقعیت است که تولیدکنندگان فولاد به سمت جایگزین کردن آهن اسفنجی به جای قراضه باشند و البته این اتفاق در حال رخ دادن است. هرچند تبعات دیگری هم دارد. به عنوان مثال برای کارخانه‌های کوچک و کارخانه‌هایی که کوره‌های کوچک و القایی دارند، این کار اصلا به صرفه نیست. به نظر من در سال آینده تغییرات عمده‌ای در بازار نخواهیم داشت. از سوی دیگر موجودی قراضه مرغوب در بازار بسیار کم است و میزان قراضه‌های نامرغوب و درجه دو و سه موجود در بازار بیشتر است که البته چندان به کار فولادسازان بزرگ نمی‌آیند.

قیمت قراضه در حال حاضر در بازار داخل در چه وضعیتی قرار دارد؟

قیمت قراضه در بازار بستگی به کیفیت آن دارد. قراضه درجه یک و ویژه 750 تومان قیمت دارد و این قیمت برای قراضه درجه دو و سه به 400 تا 450 تومان هم می‌رسد. فعلا قراضه موردنیاز کشور از داخل تامین می‌شود. فولاد مبارکه و فولاد خوزستان نیز بخشی از قراضه موردنیازشان را از خارج تامین می‌کنند. از سوی دیگر قیمت قراضه در منطقه در سطحی نیست که با توجه به عوارض گمرکی موجود، واردات آن صرفه داشته باشد. سال قبل تلاش کردیم محموله‌ای را از کشورهای خلیج فارس وارد کنیم اما متاسفانه با عوارض گمرکی موجود و 9 درصد مالیات ارزش افزوده این کار عملا غیراقتصادی شد و بطور کلی واردات قراضه غیرقابل توجیه است.

چند شرکت در زمینه فراوری قراضه فعالیت می‌کنند؟

چندین شرکت در این حوزه فعال هستند و انجمن شرکت‌های فراوری قراضه نیز در اصفهان تشکیل شده است.

در نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در خصوص قراضه هم صحبت شد و آیا شما در حاشیه کنفرانس مذاکراتی هم با شرکت‌های مرتبط با این حوزه داشتید؟

با چند مورد از تریدرهای این محصول صحبت کردیم. منتها متاسفانه به دلیل دامپینگ بازار و وضعیتی که در بازار آهن و فولاد وجود دارد، به ویژه در سطح جهانی خیلی زمان مناسبی برای توسعه بیزینس قراضه نیست، چه صادرات از ایران که عملا به دلیل محدودیت موجودی بازار امکان‌پذیر نیست و واردات آن هم به دلیل تعرفه‌ها ممکن نیست. بیشتر هدفمان از حضور در این کنفرانس آشنایی با ماشین آلات فراوری قراضه در دنیا بود که با چند شرکت از جمله متسو و وزانی ایتالیا نیز مذاکراتی داشتیم تا اگر شرایط بازار بهتر شود و بازار فولاد رو به صعود رفت، در طرح توسعه هرچه بیشتر امکان مکانیزه شدن کارخانه را فراهم کنیم.

وضعیت کارخانه فولاد ماهان طوبی به چه شکل است و چه ظرفیت تولیدی دارد؟

تا سال قبل که وضعیت بازار خوب بود، ماهانه 10 تا 12 هزار تن خروجی قراضه فراوری شده داشتیم. حدود 70 نفر مستقیم و 25 تا 30 نفر غیرمستقیم برای ما کار می‌کردند. عمده مشتریان ما هم آهن و فولاد ارفع، زرفام، فولاد آلیاژی برای مقطعی و تعدادی از تولیدکنندگان کوچک در منطقه بوده و هستند. متاسفانه به دلیل شرایط بازار امسال خروجی کارگاه ما به ماهانه 1000 تا 1500 تن کاهش یافته است و متاسفانه مجبور شدیم نیروهای خود را به 25 نفر تقلیل بدهیم.

در پایان نقطه نظر خاصی هم دارید؟

مشکلی که همواره شرکت‌هایی فعال در حوزه کاری ما با آن مواجهند، عدم درک صحیح بازار از سوی اداره‌های ذینفع دولتی مانند اداره مالیات، بنادر و گمرک‌ها است. در این گونه سیستم‌ها کارشناسانی وجود ندارد که مشکلات بازار را درک کنند و هر ساله انجمن مجبور می‌شود، مکاتبات زیادی برای احقاق حقوق اعضایش بکند که اغلب هم بی‌نتیجه است. پیشنهاد دادم در هر یک از این دوایر دولتی کمیته‌های تخصصی برای هر حوزه فعالیت اقتصادی تشکیل شود که از کارشناسان مجرب همان حوزه نیز در این دوایر استفاده شود. تصمیم گیری در این دوایر براساس نظر کارشناسی صورت بگیرد. اینگونه تنش‌ها بین بخش دولتی و بخش خصوصی نیز کاهش می‌یابد. قراضه منبع خرید مشخصی ندارد و از سطح شهرها و معابر جمع آوری می‌شود و هیچ منبع فروش مشخصی ندارد. اینکه اداره دارایی و مالیات تاکید دارد که ما فاکتور خرید قراضه را ارائه دهیم شدنی نیست و این موضوع معضل جدی را برای ما ایجاد کرده و تبدیل به یک گره کور شده است.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا