سازمان حمایت ابلاغ کرد

افزایش 6 درصدی قیمت شیر، ماست و پنیر از اول دیماه/پاسخ اتحادیه فراورده های لبنی

افزایش 6 درصدی قیمت شیر، ماست و پنیر از اول دیماه/پاسخ اتحادیه فراورده های لبنی

تهران- ایرنا- عضو هیات مدیره سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در ابلاغیه ای اعلام کرد: همه کارخانه های لبنی موظفند از اول دیماه امسال نسبت به افزایش قیمت فرآورده های لبنی پرمصرف شیر، ماست و پنیر به میزان حداکثر 6 درصد نسبت به قیمت مصوب سال گذشته اقدام کنند.

در این ابلاغیه مصیب محمد یان شمالی آورده است: مطابق مصوبه ششم مردادماه امسال ستاد هدفمند سازی یارانه ها و مذاکرات نوزدهم آبان ماه امسال در ارتباط با قیمت فرآورده های لبنی، قرار است همه کارخانه های لبنی از اول دیماه نسبت به افزایش یک هزار ریالی ( یکصد تومانی ) قیمت خرید فعلی هرکیلو گرم شیر خام از دامداران اقدام کنند.
براساس این ابلاغیه، قیمت سایر محصولات لبنی براساس مفاد بند ' دال ' مصوبه های هجدهمین جلسه ستاد هدفمند سازی یارانه ها تابع شرایط عرضه وتقاضا بوده و با رعایت ضوابط قیمت گذاری هیات تعیین و تثبیت قیمت ها و درصدهای سود مصوب، توسط واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی صورت می گیرد.
این مقام مسئول افزوده است: چنانچه شکایتی در این ارتباط دریافت شود و افزایش غیرمتعارف صورت گیرد، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مسئول رسیدگی است.
وی تصریح کرده است: برابر مفاد این ابلاغیه، قیمت ها حداکثری تعیین شده و عرضه با قیمت پائین تر به مصرف کنندگان امری مورد تقدیر و شایسته است و چنانچه هرگونه افزایش قیمت خارج از این ابلاغیه انجام شود، اقدام قانونی می شود.
سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان این ابلاغیه را به انجمن صنایع لبنی، اتحادیه تعاونی های تولیدکننده فرآورده های لبنی و انجمن های صنفی گاوداران ارسال کرده است.

** دولت تدبیری بیاندیشد
مدیرعامل اتحادیه فرآورده های لبنی نیز در این ارتباط گفت: هیچ فردی از مزایای مصرف شیر بی اطلاع نیست و همه می دانیم اگر میزان مصرف شیر را افزایش دهیم، سلامتی جامعه تضمین می شود.
محمدرضا اسماعیلی با تاکید بر اینکه باید در این زمینه به قدرت خرید مردم نیز توجه داشته باشیم، افزود: در حال حاضر همکارانم در صنایع لبنی ضرر و زیان می دهند و این شرایط را تحمل کرده اند.
وی ادامه داد: اگر قیمت شیر خام افزایش پیدا کند، قیمت فرآورده های لبنی نیز افزایش می یابد؛ افزایش قیمت شیر نتیجه ای معکوس در میزان مصرف دارد بنابراین دولت باید در این زمینه تدبیری بیاندیشد.
سال گذشته اتحادیه مرکزی دامداران اعلام کرده بود، چنانچه همانند سال های 1391 و 1392 تامین نهاده های دامی بر عهده اتحادیه دامداران قرار گیرد، می توانند با تفاهمی مانند تفاهم نامه ای که در همان سال ها با شرکت پشتیبانی امور دام امضا شد، بازار نهاده های دامی را به گونه ای کنترل کنند که هزینه های تولید دامداران تا حد ممکن کنترل شود.
این اتحادیه یادآور شده بود: کنترل قیمت لبنیات نیاز به نظارت بر هزینه تولیدکنندگان دارد و چنانچه قیمت نهاده ها افزایش پیدا نکند، می توان مانع از افزایش قیمت شیر و لبنیات شد.
پیشتر دبیر انجمن صنایع لبنی گفته بود: برآورد میزان افزایش قیمت لبنیات در سال جاری پنج تا هفت درصد است که در صورت تأیید سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار اعمال می شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا