عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرد

واردات خودروهای آلاینده/دستگاه‌های نظارتی وارد عمل شوند

واردات خودروهای آلاینده/دستگاه‌های نظارتی وارد عمل شوند

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در حوزه واردات خودرو فساد وجود دارد که از نمونه‌های آن واردات خودرو با استانداردهای آلایندگی پایین‌تر از استاندارد اجباری کشور است.

امرالله امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در رابطه با ورود خودروهای خارجی با استاندارد آلایندگی یورو 3 به کشور برخلاف قوانین مربوطه مبنی بر اجباری بودن استاندارد آلایندگی یورو 5، اظهار کرد: وزارت صنعت، سازمان استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست مسوول نظارت بر استانداردهای خودروهای داخلی و وارداتی هستند.

وی با بیان اینکه وقتی استاندارد آلایندگی اجباری خودروهای وارداتی یورو 5 تعیین شده، این استاندارد باید اجرا شود، خاطرنشان کرد: با این حال واردکنندگان با جان مردم بازی می‌کنند و خودروهایی با استاندارد آلایندگی پایین‌تر وارد می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد:‌ این نشان دهنده وجود فساد در فرایند واردات خودرو به کشور است گو اینکه در روند واردات خودرو به کشور تخلفات دیگری نیز صورت می‌گیرد.

وی افزود: بنابراین وزارت صنعت، سازمان استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست باید با تشدید نظارتها، قوانین را اجرایی کرده و اجازه ندهند سودجویان با جان مردم بازی کنند.

امینی با بیان اینکه استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی نیز یورو 4 تعیین شده است، تصریح کرد: البته خودروهای داخلی نیز آلایندگی دارند و مشخص نیست تا چه حد قانون موجود در زمینه استاندارد آلایندگی را رعایت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، پیش از این یک کارشناس صنعت خودرو از ابهام در قانونی بودن واردات برخی خودروهای وارداتی خبر داده بود.

همچنین نتایج تست آلایندگی صورت گرفته از سوی یک شرکت بازرسی روی یک دستگاه خودروی کره‌ای مدل 2015، نشان می‌دهد که این خودرو حتی استاندارد آلایندگی یورو 4 را هم پاس نمی‌کند و استاندارد آلایندگی آن یورو 3 است، در حالی‌که طبق قانون، استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی باید یورو 5 باشد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا