پیشنهادهای بخش خصوصی به دولت در بسته اقتصادی چه خواهد بود؟

۳ راهکار برای خروج بازار فولاد از رکود

۳ راهکار برای خروج بازار فولاد از رکود

گروه صنایع معدنی >فولاد - برای خروج صنعت فولاد از رکود قرار است بسته‌ای طراحی شود که هنوز جزئیات آن مشخص نیست اما برخی از کارشناسان فولاد بر این عقیده‌اند که اگر مکانیسم اجرایی این بسته به درستی انجام شود، این طرح می‌تواند تاثیر بسزایی در خروج صنعت فولاد از رکود داشته باشد.

به گزارش ماین نیوز، از سوی دیگر بسیاری ازکارشناسان و تولیدکنندگان فولاد بر این اعتقادند که نیاز است در بخش فولاد کشورکه یکی از مهم‌ترین صنایع کشور به شمار می‌آید مانند خودرو وام‌هایی پرداخت شود تا به‌این وسیله صنعت فولاد هم از رکود خارج شود. اما در شرایطی که بازار فولاد با رکود دست و پنجه نرم می‌کند آیا ارائه چنین راهکاری می‌تواند در شرایط بازار فولاد تاثیر مثبتی بگذارد؟

مبادله کالا با کالا موجب رونق فولاد

محمدرضا بنی‌اسدی، مدیرعامل فولاد کاوه جنوب در این باره می‌گوید: مشکلی که درحال‌حاضر در فولاد ایران وجود دارد این است که محصول به اندازه کافی در کشور موجود است اما نقدینگی در دست مصرف‌کنندگان اندک است و بسیاری توان خرید ندارند به همین دلیل لازم است با طرح‌های گوناگون این نقدینگی یا وام در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

وی می‌افزاید: درحال‌حاضر توقعی که فولادی‌های دارند این است که بانک‌ها محصولات فولادی را به صورت تضمینی یا به صورت وام در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند زیرا نقش بانک در این پروژه‌ها بسیار بااهمیت است. اگر محصولات فولادی به این شیوه به فروش برسد افرادی که در شرایط کنونی نقدینگی کافی ندارند می‌توانند از تضمین‌ها و وام‌ها استفاده کرده و محصولات مورد نظر را از کارخانه‌های تولیدکننده خریداری کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: در این صورت دیگر محصولات فولادی در انبارها دپو نشده و مصرف‌کننده واقعی کالاهای مورد نظر را خریداری کرده و فروشندگان هم نقدینگی لازم را به‌دست می‌آورند و هیچ کدام از طرف‌های معامله متضرر نمی‌شوند. مدیرعامل فولاد کاوه جنوب عنوان می‌کند: کشور تا ۲سال آینده در شرایط رکودی خواهد بود بنابراین نمی‌توان دست روی دست گذاشت و شاهد سخت‌تر شدن شرایط بود بلکه باید با استفاده از راهکارهایی که امکان عملیاتی شدن دارند اوضاع را تغییر داده و صنعت فولاد را به روال گذشته خود بازگرداند.

بنی‌اسدی می‌افزاید: مبادله کالا به کالا با ضمانت بانک می‌تواند تحرکی در بازار فولاد ایران ایجاد کند تا از این مرحله عبور کرده و اوضاع را بهبود ببخشیم. وی تاکید می‌کند: در عمل همه‌چیز مانند یک زنجیره به یکدیگر وصل هستند و تا زمانی که رکود باشد نمی‌توان انتظار چندانی از کارخانه‌های تولیدی داشت چراکه در این شرایط تولید نکردن هم به ضرر تولیدکنندگان تمام می‌شود.

وام تاثیری در رکود ندارد

رییس واحد بهبود فرآیندهای فولاد خوزستان می‌گوید: با توجه به اینکه رکود فولاد مسئله‌ای جهانی است و به رکود در ایران مربوط نمی‌شود به نظر می‌رسد در شرایط کنونی حتی پرداخت وام به بخش فولاد هم نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. محمدرضا ایزدیان می‌افزاید: با توجه به اینکه خودروسازی جزو صنایع پایین‌دستی به شمار می‌آید و وام‌هایی که به خودروسازان پرداخت شده نتوانسته آنها را از رکود خارج کند بنابراین نمی‌توان توقع داشته باشیم فولاد که جزو صنایع میانی یا بالادستی تلقی می‌شود با این روش از رکود خارج شود. وی تاکید می‌کند: البته نمی‌توان منکر این شد که هیچ تاثیری ندارد؛ شاید بتوان امید داشت که تکانی در بازار فولاد ایران ایجاد شود اما نمی‌توان امیدوار بود که به طور کامل چشمگیر یا تاثیرگذار باشد.

خروج مسکن از رکود موثر است

مشاور مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران می‌گوید: شکل‌های متفاوت پرداخت را برای صنایع مختلف به‌ویژه فولاد را می‌توان در نظر گرفت و نباید تنها بحث خرید و مصرف مستقیم در میان باشد بلکه می‌توان از روش‌های گوناگونی استفاده کرد. برزو صالحی می‌افزاید: انبوه‌سازان واسطه‌هایی هستند بین فروشندگان مصالح ساختمانی و استفاده‌کنندگان آنها که باید بیشتر نقش آنها در خروج بازار فولاد جدی گرفته شود. اگر قرار است تسهیلاتی داده شود باید به انبوه‌سازان دارای مجوز داده شود و آنها با تولیدکنندگان محصولات مختلفی مانند میلگرد، تیرآهن، سیمان، آجر و تمام تولیدکنندگان محصولاتی که به ساختمان مربوط است قرارداد بسته و ارقام مشخص شود و سپس فاکتورها در اختیار بانک‌ها قرار گیرد و تسهیلات مورد نیاز به انبوه‌سازان پرداخت شود.

وی خاطرنشان می‌کند: برای ساخت خانه‌های ویلایی هم می‌توان این مسئله را اصلاح کرد تا خود شخص تسهیلات را از بانک گرفته و با مصالح فروشان ارتباط بگیرد. به گفته صالحی، این یکی از راه‌حل‌های مهم خروج از رکود در صنعت فولاد کشوراست اما نه با این سودی که برای وام‌های خودروسازی در نظر گرفته شد زیرا اگر بهره وام‌ها بالا باشد تاثیر گذار نخواهد بود. خرید مسکن یکی از نیازهای اساسی افراد است و کالای تجملی هم به شمار نمی‌آید. مشاور مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران بیان می‌کند: دولت با توجه به ضرورت وجود واحد مسکونی برای مردم باید نسبت به سود و شرایط وام مسکن و زمان مشارکت حساس باشد چراکه اگر وضعیت مسکن از حالت رکود خارج شده و ساخت‌وساز رونق بگیرد بسیاری از بخش‌های تولیدی کشور از رونق نسبی برخوردار خواهند شد.

صالحی می‌افزاید: از موارد دیگری که می‌تواند به خروج رکود کمک کند این است که بانک‌ها سود وام‌های مسکن را کاهش دهند تا مردم برای خرید مسکن ترغیب شوند زیرا با سود ۱۸ تا ۲۰ درصد برای مردم نمی‌توان انگیزه خرید ایجاد کرد. به گفته وی، همچنین هزینه‌های شهرداری و پایان کار هم اگر کاهش پیدا کند می‌تواند در این روند تاثیرگذار باشد زیرا تمام این موارد در گران شدن مسکن و قیمت‌های تمام شده آن تاثیرگذار خواهد بود و با کاهش آنها می‌توان در بخش مسکن تکانی ایجاد کرد. وی اظهار می‌کند: رونق بازار مسکن می‌تواند در صنایع بسیار زیادی تاثیرگذار باشد آهن، آلومینیوم، سیمان، آجر، معادن ماسه، آسفالت، ایزوگام، و... همه و همه وابستگی شدیدی به بخش مسکن دارند بنابراین با رونق مسکن می‌توان حوزه‌های دیگر را هم رونق بخشید.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا