در گفتگو با مهر عنوان شد؛

اعتراض رسمی فعالان اقتصادی به مصوبه کنگره آمریکا

اعتراض رسمی فعالان اقتصادی به مصوبه کنگره آمریکا

رئیس پارلمان بخش خصوصی از آغاز نامه‌نگاری با اتاق‌های بازرگانی دنیا به منظور اعتراض به مصوبه اخیر کنگره آمریکا در سفر به ایران خبرداد و گفت: وقفه‌ای در اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری ایجاد نخواهد شد.

محسن جلال‌پور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مصوبه اخیر کنگره آمریکا مبنی بر محدودیت صدور ویزای ورود به این کشور برای متقاضیانی که به ایران سفر می‌کنند، گفت: مصوبه کنگره آمریکا، جریانی بر خلاف تجارت آزاد و رقابتی در دنیا است و البته جای نگرانی هم برای ایران ندارد، این در شرایطی است که تمام اقداماتی که ایران در دوران پساتحریم و بعد از بیانیه لوزان انجام داده است، بر این پایه بوده که ارتباطات اقتصادی خود را با دنیا گسترش دهد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به سفر اخیر هیات ایرانی به الجزایر، افزود: ایران حتی اگر بتواند تنها با کشورهای آفریقایی ارتباطات تجاری خود را گسترش دهد، حجم عظیمی از تجارت را با دنیا خواهد داشت، این در حالی است که در دوران تحریم، به دلیل قطع روابط بانکی و ارتباطات مالی، کار تجارت ایران با کشورهای آفریقایی با محدودیت مواجه شده است در حالی که به نظر می‌رسد بعد از گشایش‌های بانکی و رفع کامل تحریم‌ها، این روابط می‌تواند در حد مناسبی برقرار شود.

وی تصریح کرد: ایران به دنبال دو اقدام اساسی در عرصه تجارت با دنیا است؛ اول آنکه وقتی قرار است دنیا به سمتی برود که در آن تجارت آزاد و رقابتی برقرار شود، معنایی ندارد که یک کشور از دور برای سایرین تصمیم گیری کرده و تعیین تکلیف کند، چراکه زمینه‌های تجارت ایران با دنیا تعریف شده است و اگر قرار باشد که کشوری بر علیه این مصوبه بدهد، در واقع اقدامی غیرعادلانه انجام داده است، ضمن اینکه صدور مصوبه از سوی کنگره یک کشور، جایگاه والایی به لحاظ حقوقی برای دنیا ندارد در حالی که اگر این مصوبه از سوی سازمان ملل متحد صادر می‌شد، همه دنیا را مکلف و موظف به اجرایش می‌کرد، همانطور که در سال‌های گذشته تحریم‌های سازمان ملل بیشترین تاثیر را در تجارت ایران داشت.

به گفته جلال پور، یک کشور در عرصه بین‌المللی نباید کار را برای سایران سخت کند، ضمن اینکه یک کشور نمی تواند برای سایرین تعیین تکلیف کند و به افراد بگوید که به کدام کشور سفر کنند و به کدام کشور سفر نکنند، و این اقدامی غیرقابل قبول است.

وی اظهار داشت: هم اکنون فعالان اقتصادی در اعتراض به این تصمیم کنگره آمریکا، کمپینی تشکیل داده‌اند که به تمامی کشورهای دنیا این مطلب را منتقل کنند که ایران کشوری کاملا آزاد و مستقل است و از دنیا نیز درخواست می‌کند که در شرایط مساوی با سایر کشورها، با ایران تعامل کند، چراکه این اقدام کنگره، اقدامی غیرمنصفانه در رفت و آمد افراد در دنیا تلقی می شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی خاطرنشان کرد: به موازات تشکیل این کمپین، نامه‌نگاری هایی با سازمان جهانی تجارت و اتاق بازرگانی بین‌الملل صورت گرفته تا به این اقدام غیرقانونی اعتراض شود، ضمن اینکه به دنبال این نامه‌نگاری‌ها، رایزنی‌هایی نیز با اتاق‌های بازرگانی سایر کشورها نیز صورت گرفته است.  

جلال پور گفت: کشورهای فراوانی وجود دارند که ایران هم اکنون با آنها تجارت و مراودات اقتصادی دارد، ضمن اینکه اتاق بازرگانی ایران هم به صورت مساوی و عادلانه و با دید مثبت، رایزنی‌هایی در سطوح مختلف با هیات‌های اعزامی از کشورهای دنیا به ایران داشته، این در شرایطی است که ۳۰ درصد از هیات‌هایی که به ایران آمده‌اند، ارتباطی به کشورهای ۱+۵ نداشتند ولی به دلیل محدودیت‌ها نمی‌توانستند با ایران کار کنند.

وی اظهار داشت: بعد از برداشته شدن تحریم‌ها نیز اگر لازم باشد با کشورهایی غیر از ۳۸ کشوری که مشمول مصوبه کنگره آمریکا قرار می‌گیرند و کشورهای ۱+۵، وارد مراودات تجاری می‌شویم، همانطور که سفر به الجزایر نشان داد زمینه های همکاری مناسبی در حوزه های مختلف از جمله نفت و گاز، صدور خدمات فنی و مهندسی و انبوه سازی مسکن با آفریقا وجود دارد، ضمن اینکه می توان ارتباطات اقتصادی را با کشورهای آسیایی، آفریقایی، CIS  و بلوک شرق توسعه بیشتری داد، چراکه اقدام اخیر کنگره آمریکا مخالف شئوناتی است که در یک قانون عادلانه و منصفانه برای تجارت با دنیا وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: در هفته پیش رو هیات‌هایی را در ایران خواهیم داشت و وزرایی نیز از کشورهای دنیا برای مذاکره اقتصادی به ایران خواهند آمد، ضمن اینکه ما نیز در حال تنظیم برنامه هایی برای اعزام هیات‌های تجاری به کشورهای دنیا از جمله اندونزی هستیم.

جلال پور گفت: رئیس جمهور ایران در سال ۲۰۱۶ به فرانسه و ایتالیا سفر خواهد کرد و به نظر هم نمی‌رسد که تجارت ایران با دنیا تحت تاثیر این مصوبه کنگره آمریکا قرار بگیرد، ضمن اینکه سفر رئیس جمهور تحت تاثیر این مصوبه نخواهد بود. در نهایت ما می خواهیم به دنیا بگوییم که نباید با بی عدالتی، بی انصافی و تصمیمات خودخواهانه و منحصر به فرد، مانع تجارت آزاد و منصفانه در دنیا شویم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا