دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مختومه شدن PMD:

تابستان قیمت‌ تولیدات داخلی کاهش می‌یابد

تابستان قیمت‌ تولیدات داخلی کاهش می‌یابد

دبیر خانه صنعت و معدن ایران گفت:‌ با توجه به لغو تحریم‌ها از ماه آینده، از تابستان سال آینده به دلیل افزایش بهره‌وری و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی، تثبیت و کاهش قیمت‌ها را خواهیم داشت، کیفیت اقتصاد بهتر می‌شود و هزینه‌های اضافی نیز به شدت کاهش می‌یابد اما عده‌ای در پی منافع شخصی، نمی‌خواهند تحریم‌ها لغو شود و بذر ناامیدی می‌پاشند.

محمدرضا مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به لغو تحریم‌های اقتصادی که ماه آینده اجرا می‌شود، به مهم‌ترین مواردی که در اقتصاد ایران تاثیر می‌گذارد اشاره و اظهار کرد: مورد اول اینکه بعد از هشت سال دولت قبلی، آمدن دولت جدید برخی موارد را برای کشور به ارمغان آورد و اصلی‌ترین آن نیز ایجاد انضباط مالی در کشور بود.

وی با بیان اینکه امکاناتی که اکنون در اختیار دولت است بسیار کم است، ادامه داد: بدهی دولت گذشته، طرح‌های نیمه‌تمام، مسکن مهر و مطالباتی که وصول نشده بود و از سوی دیگر اختلافاتی که در دوره گذشته در کشور به وجود آمده بود و در تاریخ ایران بی سابقه‌ بود، مشکلات زیادی را برای کشور به وجود آورد.

دبیرخانه صنعت و معدن ایران همچنین با اشاره به کلید خوردن پروژه ایران‌هراسی در سال‌های گذشته اظهار کرد: این پروژه آسیب زیادی به اقتصاد کشور زد و نقش ایران در جامعه اقتصادی جهان را پایین آورد، از سوی دیگر آمریکا نیز به شدت به تمام دنیا فشار می‌آورد که با ایران معامله‌ای نداشته باشند.

به گفته مرتضوی، با توجه به این اتفاقات رغبت کارهای اقتصادی و تفکر درباره موضوعات اقتصادی بسیار کاهش یافت و هیات‌هایی که در حال حاضر به ایران می‌آیند گویی که ایران دوباره کشف شده است.

وی با بیان اینکه در این مدت لابی اعراب در اختیار صهیونیست‌ها بود، گفت: اعراب پول زیادی خرج می‌کردند تا بتوانند به قدرت برسند و تمام این پول‌ها نیز در جیب صهیونیست‌ها می‌رفت.

دبیر خانه صنعت و معدن ایران افزود: حتی متحدین ما مثل چین و روسیه نیز گاها در دام این پروژه می‌افتادند.

مرتضوی با بیان اینکه با توجه به عمق مشکلات ایجاد شده عده‌ای حل مشکلات به وجود آمده ایران با دنیا را غیرممکن می‌دانستند، اظهار کرد: اخیرا نیز آمریکا سد بزرگی ایجاد کرده که بعید است که اروپایی‌ها زیر بار آن بروند.

وی با بیان اینکه ایران در سال‌های آتی باید در زمینه‌های مختلف و مهمی سرمایه‌گذاری کند، ادامه داد: قطعا در سال‌های آینده هزینه زیادی برای خرید هواپیما خواهد شد و از سوی دیگر بازسازی نیروگاه‌های برق کشور یکی از مهم‌ترین اهداف باید باشد تا بتوانیم به صادرکننده بزرگ برق در منطقه تبدیل شویم.

دبیر خانه صنعت و معدن ایران با تاکید بر سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز نیز اظهار کرد: در عین حال باید در کشور به راهسازی بپردازیم، اما در این راه تعداد کشورهایی که این امکانات را بتوانند در اختیار ما قرار دهند، بسیار کم است و این یک معضل شده است.

به گفته مرتضوی، بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که در صورتی که ایران به طور کامل وارد اقتصاد جهانی شود، باعث برداشته شدن دیوار اروپای شرقی خواهد شد، چراکه منابع گازی ایران پتانسیل بزرگی برای صادرات دارد و این در صورتی است که سرمایه‌گذاری مناسبی در آن انجام شود.

وی با اشاره به باز شدن سوئیفت پس از لغو تحریم‌ها، گفت: در حال حاضر نقل و انتقال‌های مالی برای کشور بسیار پرهزینه است و هزینه‌های خرید کالا را بسیار بالا می‌برد و به جرات می‌گویم که به همین دلیل عده‌ای نمی‌خواهند تحریم‌ها برداشته شود.

دبیر خانه صنعت و معدن ایران ادامه داد: در چهار سال اخیر که فساد و تعداد دلالان زیاد شد هر کالایی با 20 درصد بالای قیمت جهانی وارد ایران می‌شد و این در حالی بود که کنترلی روی کیفیت‌ها انجام نمی‌شد!

مرتضوی با بیان اینکه فروش نفت با قیمت کمتری انجام می‌شد و در عین حال این پول از طریق قاچاقچی‌ها و واسطه‌ها به کشور می‌رسید، گفت: به این ترتیب 20 تا 25 درصد از درآمد کشور صرف واسطه‌هایی می‌شد که این بازی را از بین ببرند که با برداشته شدن تحریم‌ها 25 درصد به کیفیت درآمدهای ایران افزوده می‌شود.

وی با اشاره به واردات کالاهای نامرغوب به کشور به دلیل محدودیت در واردات، تصریح کرد: بخش بزرگی از پروژه‌های صنعتی استارت می‌خورد و تا 95 درصد پیش می‌رفت، اما برای پنج درصد پایانی کار که نیاز به چند مدل ماشین آلات حساس بود با سختی‌های فراوانی روبه‌رو می‌شدیم و با پیگیری‌ها مشخص می‌شد که اطلاعات از داخل خود ایران به کشورهای مقابل داده می‌شده است.

دبیر خانه صنعت و معدن ایران با بیان اینکه کاهش امید به سرمایه‌گذاری در کشور نرخ سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: برگرداندن اعتماد عمومی به سرمایه‌گذاری کار بسیار دشواری است، اما ما در خرداد آینده(1395) شاهد عادی شدن وضع اقتصاد ایران خواهیم بود و رکود و ایستایی ایجاد شده وضع بهتری پیدا می‌کند.

مرتضوی تاکید کرد که از تابستان سال آینده به دلیل افزایش بهره‌وری و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی، تثبیت و کاهش قیمت‌ها را خواهیم داشت، کیفیت اقتصاد بهتر می‌شود و هزینه‌های اضافی به شدت کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه عده‌ای در پی منافع شخصی در فضای مجازی بذر ناامیدی می‌پاشند، گفت: نباید تحت تاثیر این فضا قرار گرفت و قطعا به زودی تلاطم، رشوه‌خواری و رانت خواری علاج می‌شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا