معاون سازمان شیلات به ایسنا خبر داد

آزادی 5 شناور ربوده شده در سومالی/ کشته شدن 2 صیاد ایرانی

آزادی 5 شناور ربوده شده در سومالی/ کشته شدن 2 صیاد ایرانی

معاون سازمان شیلات از آزادی پنج شناور ربوده شده در سواحل سومالی خبر داد و گفت: دو شناور ربوده شده دیگر نیز باقی مانده‌اند که دستگاه‌های متولی امنیتی و انتظامی در تلاش برای آزادی آنها هستند؛ البته در درگیری صیادان با دزدان و گروگان‌گیران سواحل سومالی، دو ایرانی نیز کشته و تعدادی مجروح شدند.

علی‌اصغر مجاهدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای ارتقای ضریب ایمنی صیادان بویژه در آب‌های آزاد، مناطق حساس و پرخطر را بارها به آن‌ها اعلام کردیم که برای صیادی به این منطقه نروند و البته با هماهنگی‌های صورت گرفته با دستگاه‌های نظامی و انتظامی مانند نیروی دریایی سپاه پاسداران،‌ شناورهای صیادی می‌توانند از نیروهای نظامی برای تأمین امنیت خود کمک بگیرند.

وی افزود: البته در شناورها و کشتی‌های صنعتی با توجه به امکانات و پتانسیلی که برای استقرار نیروهای نظامی دارند شرایط استقرار بهتری وجود دارد اما به صورت کلی این اجازه وجود دارد و همه شناورها اعم از صنعتی و غیرصنعتی، کوچک یا بزرگ می‌توانند برای تأمین امنیت خود از نیروی نظامی استفاده کنند.

معاون بنادر صیادی و ماهیگیری سازمان شیلات با بیان اینکه استفاده از نیروی نظامی با درخواست و تقاضای خود صیادان انجام می‌شود،‌ ادامه داد: تاکنون هفت شناور ایرانی ربوده شده‌اند که پنج شناور آزاده شده و دو شناور دیگر باقی مانده است که آزادی آنها از سوی دستگاه‌های نظامی و امنیتی در حال پیگیری است؛ البته این شناورها که در اقیانوس هند در حوالی مرز سومالی به علت نقص فنی به حوزه استحفاظی این کشور وارد شده بودند مورد سرقت گروه خودمختاری از این کشور قرار گرفته‌اند.

وی گفت: سومالی مدت‌هاست که استقلال مناسبی ندارد و چند تکه شده است، چراکه گروهی خودمختاری خود را اعلام کرده‌اند و تقریبا ارتباط گرفتن با آن‌ها غیرممکن است اما دستگاه‌های نظامی، امنیتی و حتی سیستم دیپلماسی کشور در تلاش است که دیگر صیادان و شناورهای ربوده شده را آزاد کند، گرچه در درگیری‌های صیادان با گروگان‌گیران سومالی، دو ایرانی نیز کشته شدند که به ایران بازگشتند.

معرفی صیادان خارجی متخلف به دادگاه

مجاهدی اظهار کرد: البته تعدادی از کشتی‌های ایرانی نیز در سواحل دیگر کشورها مانند قطر، امارات، عربستان و ... توقیف شده‌اند که عمدتا این نوع برخوردها از طریق سیستم دیپلماسی و تعاملی که با کشورها وجود دارد حل و فصل می‌شود و تنها صیادان متخلف جریمه می‌شوند، گرچه در یک مورد از توقیف صیادان و شناورهای ایرانی در سواحل عربستان با مشکل مواجه شدیم که در حال پیگیری آن هستیم.

مجاهدی گفت: طی سال‌های گذشته تاکنون تعداد زیادی از صیادان خارجی نیز در مرزهای آبی ایران توقیف شده‌اند که از کشورهای مختلفی بوده‌اند و سازمان شیلات موظف است به کمک نیروی انتظامی و نظامی مانند نیروی دریایی، آن‌ها را توقیف و به دادگاه معرفی کند. اما از آنجاکه حاکمیت کشورها عمدتا راضی به انجام چنین تخلفاتی نیستند و صیادان خود مرتکب چنین تخلفاتی می‌شوند با تعامل دو سویه با دولت‌ها این مسائل حل و فصل می‌شود و متخلفان جریمه می‌شوند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا