سنگ آهن قرباني سياست‌هاي غلط گذشته

سنگ آهن قرباني سياست‌هاي غلط گذشته پايگاه خبري معدن نيوز- يک عضو انجمن فولاد اظهار کرد: درحال‌حاضر کشور به صادرات کنسانتره مي‌پردازد در حالي که به واردات گندله اقدام مي‌کند که اين موضوع به دليل بي‌تدبيري و سياست‌هاي غلط سال‌هاي گذشته بود که سرمايه‌گذاران حلقه‌هاي توليد سنگ اهن را از ورود به توليد گندله باز مي‌داشت.
 بهادر احراميان در گفت‌وگو با پايگاه خبري معدن نيوز، با اشاره به اينکه در سال‌هاي گذشته سنگ آهن دانه بندي مشمول عوارض صادراتي نبود، افزود: سياست‌هاي غلط در تدوين عوارض گمرکي منجر شده بود که در سال‌هاي گذشته صادر‌کننده سنگ آهن خام، عوارضي نپردازد در حالي که گندله و کنسانتره مشمول عوارض بودند آن هم به گونه‌اي که محصولي که فراوري بيشتري روي آن انجام شده بود بايد براي صادرات عوارض بيشتري پرداخت مي‌کرد که همين امر در نهايت منجر شد سرمايه‌گذاران به توليد گندله اقدام نکنند.
او با تاکيد بر اينکه کشور در توليد گندله با محدوديت مواجه است، تصريح کرد: سياست غلط صادراتي در بخش محصولات معدني توازن توليد را برهم زده است. حال در چنين شرايطي بايد در جهت ترميم آن اقدام کرد به گونه‌اي که بيشترين عوارض صادرات مشمول سنگ اهن دانه بندي شود. البته پيش‌بيني مي‌شود ايران در 2 سال آينده با مازاد سنگ اهن مواجه شود زيرا قيمت اين محصول به دليل رکود جهاني پايدار خواهد ماند و اين موضوع سرمايه گذاراي در اين بخش را نيز تحت تاثير قرار خواهد داد.
اين عضو انجمن فولاد با بيان اينکه اعمال مشوق‌هاي صادراتي راه نجات توليد است، افزود: دولت با اجراي برنامه‌هاي تشويقي براي توليد‌کنندگان حلقه‌هاي پايين دستي سنگ آهن مي‌تواند خلا توليد را تاحدودي از بين ببرد، گرچه بخشي از اين رکود در اين محصول از 2 سال گذشته و پس از اقدام توليدکنندگان برزيل با عرضه بيش از نياز بازارهاي جهاني رخ داد.


بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا