بررسی روند سودسازی شرکت بهمن دیزل

بررسی روند سودسازی  شرکت بهمن دیزل

حاشیه سود خالص خدیزل در این سال ها با افزایش مواجه بوده است و طبق انتظارات این روند ادامه خواهد داشت. نسبت جاری شرکت هم مطلوب می باشد و ریسک عدم بازپرداخت بدهی شرکت را تهدید نخواهد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت خدیزل از زیرمجموعه های  گروه بهمن فردا در بازار فرابورس انجام می شود.این شرکت 1 میلیارد سهمی سود سال مالی 94 خود را 694 ریال اعلام کرده است.

 میرحکیم حسینی مدیرعامل بهمن دیزل  گفت: به رغم وجود شرایط نامناسب صنعت خودرو و اقتصاد، این شرکت جزء شرکت های موفق در تولید و فروش کامیونت های 5.2 تنی، 6 و 8  و 18 تنی و حتی مینی بوس بوده و شریک خارجی ما در چارچوب قوانین و قرارداد نهایت همکاری را انجام داده است.

وی افزود: به طوریکه طی سال های اخیر و با وجود تحریم ها، طرح های توسعه ای شرکت تعطیل نشده و علاوه بر بروز رسانی محصولات کنونی، مراحل دریافت نمونه و طی آزمایش و استاندارد چند محصول جدید مانند کامیون 26 تن ، کشنده ISUZU و اتوبوس در حال انجام است تا در سال آینده و سال های آتی تولید شوند.

 

معرفی بهمن دیزل

شرکت بهمن دیزل با هدف تولید کامیون های سبک و نیمه سنگین و سنگین و مینی بوس و به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور در اول خرداد ماه سال 1382 به صورت پروژه زیر نظر گروه بهمن آغاز به کار نمود و در آذر ماه سال 1382 تولید آزمایشی کامیونت 6 تن را تحت لیسانس شرکت ISUZU  ژاپن آغاز نمود. این مرکز درسال 1382 با سرمایه اولیه یک میلیارد ریال به عنوان شرکت بهمن دیزل به ثبت رسید.
بهمن دیزل با هدف توسعه فضای تولید و بهینه نمودن خطوط تولید جهت افزایش و تنوع تولید محصولات در دی ماه سال 1385 به شهرک صنعتی البرز انتقال یافت.
در حال حاضر می توان اذعان داشت این شرکت با تکیه بر چشم انداز فوق به عنوان تنها تولید کننده کامیون های سبک با برند ژاپنی و با کیفیت ترین خودروی تولید شده در داخل کشور موفق به اختصاص بیش از 65 درصد سهم تولید کامیونت در سال 1393 گردیده است.
یکی از اهداف شرکت بهمن دیزل ورود به بازارهای جهانی بوده است که در سال 1387 با آغاز صادرات به کشور عراق به ارزش 5.5 میلیون دلار توانست به این مهم دست یابد و در حال حاضر قصد دارد با توسعه صادرات، بازار کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان را در دست گیرد.
مهمترین تامین کنندگان شرکت بهمن دیزل شرکت عصر بهمن به عنوان پل ارتباطی تامین قطعات CKD از مهمترین شریک تجاری شرکت بهمن دیزل یعنی شرکت ایسوزو ژاپن و مرکز توسعه ساخت مرکز بهمن موتور جهت تامین قطعات داخلی می باشد.

فعالیت اصلی شرکت

•    تولید و مونتاژ انواع خودرو و وسایط نقلیه موتوری و دیزلی سبک و سنگین و انواع کامیون، اتوبوس، مینی بوس و کامیونت و تریلر به منظور نوسازی ناوگان حمل ونقل داخلی کشور
•    اقدام به مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی
•    ارائه خدمات فنی و مهندسی نظیر ساخت ماشین آلات صنعتی و ساخت قطعات مورد نیاز صنایع مختلف و توزیع آنها
•    مشاوره در زمینه امور صنعتی، بازرگانی و مدیریتی
•    انجام فعالیت های بازرگانی داخلی ، واردات و صادرات کالاها و توزیع آنها در راستای فعالیت اصلی شرکت
•    طبق آخرین پروانه بهره برداری، ظرفیت کارخانه معادل 40،000 دستگاه مونتاژ کامیونت و مینی بوس و 2،000 دستگاه مونتاژ کامیون سنگین و کشنده چند منظوره در سه شیفت می باشد.

تعداد کارکنان شرکت

 

 سرمایه شرکت

سرمایه شرکت در حال حاضر به مبلغ 1،000 میلیارد ریال می باشد که طی چند مرحله افزایش سرمایه به شرح جدول زیر به این مبلغ رسیده است : (ارقام به میلیارد ریال)

سهام داران شرکت

آخرین ترکیب سهام داران شرکت در پایان دوره منتهی به 31/6/94 به شرح جدول زیر می باشد:

چشم انداز بازار خودرو در سال 94

 
بازار خودرو و صنعت خودروسازی ایران سال پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. اما در مجموع این صنعت ، به شکل چشم گیری خود را از وضعیت رکود خارج کرد و با آمادگی کامل به استقبال سال جدید رفته است.

در خصوص قیمت ؛ هر زمان برای خرید کالایی تقاضا افزایش یابد به همان اندازه قیمت هم افزایش می­یابد.البته فاکتورهای اقتصادی از جمله نرخ تورم، افزایش هزینه های جاری و نرخ مالیات هم بر افزایش یا کاهش قیمت ها تاثیرگذار هستند. در سال 90 تا 91 با افزایش 3 برابری نرخ ارز قیمت خودروهای تولید داخل و البته وارداتی تا چند برابر افزایش داشتند که افزایش تقاضا هم در این افزایش قیمت تاثیر گذار بود. این در شرایطی بود که صنعت خودرو در کشورمان به انحصار 2 شرکت خودروساز درآمده است و شرکت های خودروسازی بدون رقیب در بازار پیش می روند؛ بازاری یک طرفه که در هر شرایطی ناچار به تقاضا است. کارشناسان معتقدند تا زمانی که شرکت های خودروسازی رقیب نداشته باشند، بهره وری و کارایی موثر هم نخواهند داشت و همواره برای تامین هزینه های خود دست به دامن افزایش قیمت محصول و تامین هزینه ها از سوی مصرف کننده ی نهایی می شوند.

بر اساس سند توسعه­ی صنعت خودروسازی، تولید خودروی سواری در کشورمان باید به 3 میلیون دستگاه در سال برسد و بخشی از آن هم باید صادر شود. بنابراین اگر بخواهیم به این هدف برسیم باید در بازار رقابت ایجاد شود و اگر بازار رقابتی شود هم در قیمت و هم در کیفیت ساخت تاثیر گذار خواهد بود.

با افزایش نرخ دستمزد، افزایش نرخ بیمه و افزایش قیمت قطعات، افزایش قیمت دلار در بودجه و افزایش هزینه های توسعه ای در مجموع انتظار افزایش قیمت خودروهای تولید داخل در سال آینده را محتمل و قطعی است. البته اینکه چند درصد افزایش قیمت را شاهد خواهیم بود، به تحولات سال آینده اقتصاد کشور و نحوه افزایش هزینه های بخش تولید از جمله خودروسازان بستگی مستقیم دارد.

البته قابل ذکر است که با به نتیجه رسیدن گفت و گوهای هسته­ای، قیمت دلار کاهش می­یابد و به تبع آن قیمت تمام کالاهای مصرفی و خدماتی کاهش می­یابد

 ترکیب فروش محصولات


ترکیب فروش محصولات براساس مبلغ فروش بودجه 94 در نمودار زیر نشان داده شده است :

میزان تولید و فروش شرکت

مجموع تولیدات شرکت در بودجه 94 نسبت به سال قبل حدود 47 درصد رشد داشته است. از مهمترین این عوامل می توان به تولید مینی بوس شیلر اشاره کرد که در سال 93 تعداد 5 دستگاه تولید شده ؛ اما در بودجه 94 تولید 150 دستگاه پیش بینی شده است. تولید کامیونت شیلر 6 تن نسبت به سال قبل حدود 7 برابر شده، مینی بوس مکسوس حدود 7 برابر، کامیون FVR حدودا 2 برابر و تولید مینی بوس ایسوزو هم حدودا 2 برابر شده است. در مجموع میزان تولید شرکت از 3،754 دستگاه در سال 93 به 5،514 دستگاه در بودجه 94 رسیده است.در جدول زیر مقدار تولید پیش بینی شده برای سال 94 درمقایسه با سال های 91 تا 93 نشان داده شده است : (ارقام به دستگاه)

هم چنین در نمودار زیر مقدار تولید محصولات شرکت طی سال های 91 تا 93 و هم چنین بودجه 94 آورده شده است : (ارقام به دستگاه) ترکیب تولید محصولات در بودجه سال 94 با تغییراتی همراه شده است.

مقدار پیش بینی شده فروش محصولات در بودجه 94 نسبت به سال 93 حدودا 50 درصد افزایش یافته است و از 3،673 دستگاه در سال 93 به 5،514 دستگاه در بودجه 94 رسیده است. از مهمترین عوامل این نغییر افزایش 10 برابری فروش کامیونت شیلر 6 تن، افزایش 7 برابری مینی بوس مکسوس، افزایش 2 برابری کامیون FVR و افزایش حدودا 2 برابری مینی بوس ایسوزو می باشد.در جدول زیر مقدار فروش پیش بینی شده برای سال 94 درمقایسه با سال های 91 تا 93 نشان داده شده است : ( ارقام به دستگاه)

 

در نمودار زیر نیز مقدار و ترکیب فروش محصولات شرکت در بودجه 94 نسبت به سال های قبل از آن نشان داده شده است : ( ارقام به دستگاه)

 

بهای تمام شده کالای فروش رفته

حدود 88 درصد از بهای تمام شده در بودجه 94 متعلق به مواد مستقیم مصرفی می باشد که نسبت به سال 93 بیش از 66 درصد افزایش داشته است. از مهمترین این عوامل افزایش قابل توجه مقدار تولید شرکت می باشد. حدود 80 درصد از مبلغ مواد اولیه مستقیم مصرفی وارداتی و به صورت CKD از کشور ژاپن می باشد و حدود 20 درصد هم داخلی هستند. واردات CKD نسبت به سال مالی قبل 51 درصد افزایش یافته است. در بودجه 94 نرخ CKD حدود 3 درصد افزایش و حجم آن 47 درصد افزایش یافته است. مواد مصرفی داخلی 26 درصد افزایش و حجم آن نیز 118 درصد افزوده شده است. هزینه سربار حدودا 3 درصد از کل بهای تمام شده را تشکیل می دهد و نسبت به سال مالی قبل 41 درصد افزایش یافته است. از دلایل این رشد افزایش 75 درصدی هزینه استهلاک و هم چنین افزایش 20 درصدی هزینه حقوق و دستمزد و مزایا می باشد. دستمزد مستقیم نیز 1 درصد از کل می¬باشد و حدود 15 درصد افزایش یافته است. در مجموع بهای تمام شده نسبت به سال مالی قبل 66 درصد رشد داشته است.ترکیب بهای تمام شده در بودجه در نمودار زیر نشان داده شده است :

گفتنی است که حاشیه سود ناخالص در بودجه 94 به میزان 22 درصد محاسبه شده ؛ درحالیکه در سال 93 این نسبت برابر با 35 درصد بوده است.در نمودار زیر حاشیه سود ناخالص پیش بینی شده برای سال 94 درمقایسه با 3 سال قبل از آن نشان داده شده است : (ارقام به درصد)

ترازنامه شرکت
ترازنامه شرکت در پایان دوره 6 ماهه سال 94 در مقایسه با پایان دوره 12 ماهه سال 93 در جدول زیر نمایش داده شده است : (ارقام به میلیون ریال)

حسابها و اسناد دریافتنی تجاری شرکت در 6 ماهه 94 نسبت به سال مالی قبل 41 درصد افزایش یافته است و به حدود 945 میلیارد ریال رسیده ؛ که عمده آن مربوط به شرکت توسعه صنعت پترو کاردان، بهمن لیزینگ، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و شرکت مواد غذایی صفا پخش می باشد. موجودی مواد و کالا در 6 ماهه 94 نسبت به 12 ماهه سال مالی قبل 56 درصد افزایش را نشان می دهد و به 2،409 میلیارد ریال رسیده است. موجودی مواد و کالا 58 درصد از دارایی های جاری را تشکیل می دهد. پیش پرداخت ها هم با افزایش 64 درصدی به 97 میلیارد ریال در 6 ماهه 94 رسیده است که بخش اصلی آن بابت خرید مواد اولیه می باشد.
سایر حسابها و اسناد پرداختنی تجاری با 61 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 398 میلیارد ریال رسیده است. حساب ها و اسناد پرداختنی تجاری هم با 95 درصد افزایش به 344 میلیارد ریال رسیده است.  که عمدتا مربوط به تقسیط مالیات عملکرد سال 93 و همچنین بابت ذخیره هزینه های معوق می باشد.
تسهیلات مالی دریافتی نیز در 6 ماهه 94 با 64 درصد افزایش به 667 میلیارد ریال رسیده است. بخش زیادی از آن از بانک های صادرات، پارسیان و ملت و با نر خ 23 تا 28 درصد دریافت شده است که عمدتا در سال 94 تسویه خواهد شد.
صورت سود و زیان شرکت
صورت سود و زیان شرکت در بودجه 94 و هم چنین محقق شده شش ماهه 94 و 12 ماهه سال های 93 و 92 در جدول زیر نمایش داده شده است : (ارقام به میلیون ریال)
صورت سود و زیان شرکت با توجه به صورت سود و زیان، فروش محصولات شرکت در سال 92 نسبت به سال مالی قبل کاهش را نشان می دهد که دلیل این امر را می توان در تشدید تحریم ها و به تبع آن کمبود مواد اولیه دانست. از سال 92 با بهبود شرایط، وضعیت فروش و سودآوری شرکت رشد مطلوبی را تجربه کرده است به طوریکه از 1،940 میلیارد ریال در سال 92 به 6،220 میلیارد ریال در بودجه 94 رسیده است که این نشان دهنده رشد و توسعه این شرکت نوپا می باشد.

هزینه های عمومی و اداری و فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 42 درصد افزایش یافته است که عمده آن به خاطر افزایش هزینه حقوق و دستمزد و مزایا می باشد.
هزینه مالی شرکت حدودا 64 درصد نسبت به شش ماهه سال قبل رشد داشته که عمده دلیل آن افزایش تیراژ تولید در مقایسه با سال قبل و به تبع آن افزایش واردات CKD که منجر به افزایش هزینه مالی شده است به طوریکه سود و کارمزد تسهیلات مالی از 52 میلیارد ریال به 84 میلیارد ریال رسیده است.
خالص سایر درآمدها و هزینه های غیر عملیاتی 54 درصد کاهش یافته است که از مهمترین موارد آن می توان به کاهش 177 درصدی سایر موارد اشاره کرد که عمدتا به ذخیره هزینه بیمه، مالیات تکلیفی و حقوق سال 92 مربوط می شود. البته سود سپرده بانکی، اوراق مشارکت و اوراق بانک مسکن بخش اصلی سایر درآمدها و هزینه های غیر عملیاتی را در شش ماهه 94 تشکیل می دهد و 58 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته اشاره کرد.
سود انباشته شرکت در گزارش 6 ماهه 94 حدود 805 میلیارد ریال است که به ازای هر سهم مبلغی در حدود 805 ریال می باشد.

نسبتهای مالی

حاشیه سود خالص شرکت در این سال ها با افزایش مواجه بوده است و طبق انتظارات این روند ادامه خواهد داشت. نسبت جاری شرکت هم مطلوب می باشد و ریسک عدم بازپرداخت بدهی شرکت را تهدید نخواهد کرد.
در نمودار زیر مقایسه تطبیقی میزان فروش، بهای تمام شده و سود خالص شرکت در چند سال اخیر آورده شده است.

 

 

تحلیل کارشناسی

مفروضات تحلیل
•    مقدار فروش با توجه به روند فروش در سال های قبل و میزان پوشش شش ماهه در آن سال ها در نظر گرفته شده است و در مورد بعضی از محصولات نیز مقدار بودجه لحاظ شده است. نرخ های فروش برای شش ماهه دوم سال هم به مانند شش ماهه اول سال در نظر گرفته شده است.
•    بهای تمام شده کالای فروش نیز بر طبق حاشیه سود ناخالص شش ماهه نخست سال لحاظ شده است.

نکته مهم

· با توجه به اینکه میزان مصارف ارزی شرکت بالغ بر 12 میلیارد ین ژاپن می باشد و در صورت های مالی نیز نرخ ارز آزاد در نظر گرفته شده است. البته اگر طبق صحبت های مدیر عامل شرکت در جلسه معارفه، نرخ ارز مبادله ای در نظر گرفته شود به سود شرکت افزوده خواهد شد.

·   با در نظر گرفتن نسبت p/e به مقدار 5 و با توجه به پیش بینی سود هر سهم سال 94 به مبلغ 692 ریال قیمت هر سهم 3460 ریال محاسبه می گردد.

 
 تهیه و تنطیم توسط واحد تحلیل شرکت کارگزاری آبان

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا