نعمت زاده در نایروبی:

عضویت در سازمان تجارت جهانی اولویت دولت ایران است

عضویت در سازمان تجارت جهانی اولویت دولت ایران است

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران از آمادگی کشورش برای آغاز مذاکره در مورد پیوستن به سازمان تجارت جهانی خبر داد و گفت: عضویت در سازمان تجارت جهانی اولویت دولت ایران است.

به نقل از رویترز، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران روز پنجشنبه گفت، ایران آماده است تا در مورد مسیر خود به سمت پیوستن به سازمان تجارت جهانی مذاکره کند.

نعمت زاده در نشست دو سالانه سازمان تجارت جهانی در نایروبی به وزرای 162 کشور عضو گفت: «من با یک پیام مهم به اینجا آمده ام.»

«اکنون که سال ها مذاکرات فشرده در نهایت تمام سوء تفاهمات در مورد فعالیت های هسته ای ایران را رفع کرده، ما در حال برداشتن گام بعدی به سوی پیوستن عمیق تر به اقتصاد جهانی هستیم.»

پیوستن به سازمان تجارت جهانی مستلزم انجام مذاکرات طولانی و دشوار است، اما نعمت زاده گفت، ایران در حال گشایش فعالیت های تجاری و رژیم سرمایه گذاری خود است و پیوند دوجانبه و منطقه ای با شرکای تجاری اش را دنبال می کند.»

وی افزود، اما منطقه گرایی جایگزینی برای سیستم جهانی نیست.

«نهایی شدن عضویت در سازمان تجارت جهانی اولویت دولت ایران است. به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان که هنوز عضو سازمان تجارت جهانی نیست، عضویت ما برای همه یک بازی برد برد خواهد بود و گامی مهم به سمت ایجاد یک سازمان حقیقتا جهانی محسوب خواهد شد.»

رشد اقتصادی ایران به رغم دارا بودن برخی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان به دلیل تحریم ها، قیمت پایین انرژی و نرخ بالای بهره کند بوده است.

این کشور اولین بار در جولای 1996 برای عضویت در سازمان تجارت جهانی درخواست داد، اما این درخواست پیشرفت چندانی نداشته است. سازمان تجارت جهانی در سال 2005 شروع به بررسی درخواست ایران کرد و ایران 4 سال بعد پرونده ای حاوی جزئیات مقررات مرتبط خود را به سازمان ارائه داد.

نعمت زاده افزود، ایران این پرونده را به روز رسانی کرده و آماده ارائه به سازمان است و برای اولین بار آماده ورود به مذاکرات در مورد پایین آوردن تعرفه ها و سایر موانع تجاری در زمینه کالا و خدمات است.

از دیگر اقتصادهای بزرگی که هنوز به عضویت سازمان تجارت جهانی در نیامده اند می توان به اتیوپی، بلاروس، الجزایر، ازبکستان و عراق اشاره کرد.

انتهای پیام//71
 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا