عمردرخواست عضویت ایران درسازمان تجارت جهانی به اندازه تاریخچه WTO /درخواست عضویت برد-برد برای ایران

عمردرخواست عضویت ایران درسازمان تجارت جهانی به اندازه تاریخچه WTO /درخواست عضویت برد-برد برای ایران

اقتصاد > اقتصاد سیاسی - نعمت زاده در دهمین اجلاس کشورهای عضو WTO گفت: به عنوان بزرگترین اقتصاد خارج از WTO ، عضویت کامل ما رویکردی برد-برد برای همه و گامی مهم برای ایجاد یک سازمان جهانی به معنای واقعی کلمه خواهد بود.

وزیر صنعت معدن تجارت در جمع وزرای تجارت و صنعت  کشورهای عضو WTO اظهار داشت: نهایی کردن عضویت ایران در WTO اولویت جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی تجارت جهانی ایران، محمدرضا نعمت زاده پیش از ظهر امروز پنج شنبه  در دهمین اجلاس وزرای تجارت و صنعت کشورهای عضو WTO با تبریک پذیرش جمهوری لیبریا و جمهوری اسلامی افغانستان برای تکمیل فرایند طولانی مدت الحاق و عضویت کامل در WTO گفت: موفقیت در مراحل پسا-الحاق برای این دو کشور را آرزو می کنم.

وی افزود:من همراه با پیام مهمی اینجا هستم. سرانجام پس از چندین سال مذکرات فشرده تمام ابهامات از برنامه ی هسته ای ایران زدوده شده است و ما گام بعدی را در جهت همراهی عمیق تر با اقتصاد جهانی بر می داریم. برای این امر رژیم تجاری و سرمایه گذاری خود را ارائه داده و همکاری دوجانبه و منطقه ای با شرکای تجاری خود را دنبال می کنیم . با این وجود ، ما بر این باوریم که منطقه گرایی مکمل سیستم تجاری چندجانبه است ونه جایگزین آن.در این راستا نهایی کردن عضویت ما در WTO اولویت جمهوری اسلامی ایران است.
نعمت زاده اظهارداشت: به عنوان بزرگترین اقتصاد خارج از WTO ، عضویت کامل ما رویکردی برد-برد برای همه و گامی مهم برای ایجاد یک سازمان جهانی به معنای واقعی کلمه خواهد بود.
او با اشاره به اینکه تاریخچه درخواست ایران(برای عضویت) برابر عمر WTO است،یادآور شد: ما اینجانیستم تا در گذشته سیر کنیم. ما باید روی آینده تمرکز کنیم. لذا، من خوشحالم که اعلام کنم که گزارش رژیم تجارت خارجی ایران که در سال ۲۰۰۹ ارائه گردید به کلی مورد بازبینی و به روز رسانی قرار گرفته و (این رژیم) منعکس کننده ی تمام قوانین و قواعد لازم الاجرای چند سال پیش است.

وزیر صنعت معدن تجارت  کشورمان با بیان اینکه ایران آماده است تا این گزارش را در جلسه کارگروه الحاق ایران دراختیار دبیرخانه قرار دهیم، گفت: این جلسه به دلیل عدم تصمیم گیری برای انتصاب رئیس کارگروه معلق مانده است. بدین وسیله حمایت کلیه اعضا را برای تسهیل فرایند تشکیل هرچه سریع تر کارگروه ایران خواستارم.
 او افزود: ما همچنین آماده ایم فهرست پیشنهادی کالا و خدمات خود را در صورت تمایل اعضا برای وارد شدن به مذاکرات دوجانبه ی دسترسی به بازار ارائه دهیم.
نعمت زاده یادآور شد: به عنوان کشوری که پروسه الحاق را طی می کند ، ما حقیقتاً براین باوریم که تجارت باید منطبق با اهداف "توسعه" ، بویژه اهداف توسعه پایدار باشد.
 او در پایان گفت: از آنجا که کنفرانس وزرا برای اولین بار در آفریقا برگزار می شود، امیدوارم که نه تنها نایروبی به (عنوان) جهشی برای رسیدن به اهداف دور دوحه به یاد آورده شود، بلکه حرکتی روبه جلو برای (دستیابی) به اهداف WTO بعنوان سازمانى باز، فراگير و جهانشمول باشد.

353545

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا