رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خبر داد

صدور گواهی کشف چند معدن طلا/ تولید سالانه 5 تن طلا در کشور

صدور گواهی کشف چند معدن طلا/ تولید سالانه 5 تن طلا در کشور

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن از صدور گواهی کشف چند معدن طلا خبر داد و گفت:‌ در حال حاضر سالانه پنج تن طلا در کشور تولید می‌شود که رضایت‌بخش نیست.

به گزارش خبرنگار ایسنا در آذربایجان‌ شرقی، نادعلی اسماعیلی در نشستی خبری اظهار کرد: باید از موهبت‌های طبیعی که سراسر کشور را فرا گرفته است، به نحو احسن بهره برداری کنیم.

وی افزود: در چارچوب اهداف تعیین شده برای فعالیت سازمان نظام مهندسی، سفرهای استانی را برای بررسی وضعیت معادن استان‌ها از سر گرفته‌ایم.

اسماعیلی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم تحقق اقتصاد مقاومتی در تمام بخش‌ها خصوصا در بخش‌های معدنی و ارتقای جایگاه معدن در کشور تاکید کرد: فعالیت‌های معدنی عین اقتصاد مقاومتی است؛ چرا که در طول هشت سال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، این بخش‌های مواد معدنی بودند که خواسته مقام معظم رهبری را تمام و کمال اجرایی کردند.

وی با بیان اینکه در هشت سال گذشته بخش معدن بسیاری از نیازهای کشور را برطرف کرد، اظهار کرد: کنسرسیوم ماده معدنی ید در حال حاضر تحت سیطره آمریکایی هاست و در دوران تحریم هم قصد داشتند فشارهای زیادی از این جهت به ایران وارد کنند که ناکام ماندند و کشور ما علاوه بر اینکه از این نظر کاملا خودکفا به تولید ید مورد نیاز خود پرداخت و در سال‌های گذشته به کشور ایتالیا نیز صادرات ید داشته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به اینکه فعالیت‌های معدنی به خودی خود در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و خودکفایی است، گفت: به دنبال اکتشاف مواد معدنی به عنوان چشمه جوشان صنعت هستیم و این هدف عین اقتصاد مقاومتی است. لزوم حرکت به سمت کشف و بهره برداری از مواد معدنی استراتژیک در کشور است.

وی بر لزوم حرکت به سمت کشف و بهره برداری از مواد معدنی استراتژیک در کشور تاکید کرد و گفت: کشور ما در صنایع معدنی بین 10 کشور برتر جهان قرار دارد و حتی در هشت سال تحریم های ظالمانه نیز معادن کشور به خوبی امتحان خود را پس دادند و تولید خوبی را برای کشور به ارمغان آوردند.

اسماعیلی افزود: متوسط اکتشاف معادن در ایران حدود 100 متر عمق است اما هنوز هم مکان های زیادی برای اکتشاف بکر محسوب می شوند که در برنامه داریم تا ذخایر اکتشافی خود را با بهره برداری از این مکان ها بالاتر ببریم.

او با بیان اینکه در کل کشور 7000 معدن داریم، تاکید کرد: در میان این 7000 معدن بخشی از آن ها به دلیل افت قیمت مواد معدنی، تقریبا به حالت راکد در آمده اند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن، آذربایجان شرقی را دارای پتانسیل بسیار بالایی در بخش معادن طلا دانست و گفت: اگر سرمایه گذاری خوبی در این بخش انجام شود، کمک بسیار زیادی برای اقتصاد کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه گواهی کشف معدن طلا برای چند مورد در آذربایجان‌شرقی صادر شده است، افزود: تولید طلای معدنی حدود پنج تن در کشور است که آمار رضایت بخشی نیست؛ چرا که ما با این پتانسیل بالا می توانیم در پنج سال آینده تولید طلای خود را به 20 تن برسانیم به شرطی که دولت نیز مساعدت های مالی لازم را ارائه دهد.

اسماعیلی با اشاره به اهداف تشکیل سازمان نظام مهندسی معدن گفت: حفظ و افزایش بهره وری منابع معدنی، تامین موجبات رشد و اعتلای مهندسی معدن در کشور، ترویج اصول فنی و مهندسی معدن در فعالیت‌های معدنی و ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه‌ها در بخش معدن از اهم وظایف و اهداف سازمان نظام مهندسی است.

دلایل تعطیلی فاز سوم ذوب مس آذربایجان شرقی قانع کننده نیست

فریدون جعفری - رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان‌شرقی - نیز در این نشست گفت: دلایل اعلام شده توسط شرکت مس ایران به هیچ وجه قابل قبول نبود اما به دلیل فشارهای وارده مجبور به تعطیلی فاز سوم واحد ذوب در استان شدیم؛ واحدی که بالای 200 میلیارد تومان برای احداث آن هزینه شده بود.

وی در خصوص دلیل نبود واحد ذوب مس سونگون در استان تاکید کرد: بحث تشکیل واحد ذوب در استان مدت‌های طولانی مطرح بوده است تا اینکه در سال 1386 با فشار مسئولان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی شرکت مس ایران علی رغم میل باطنی واحد ذوب را در استان ایجاد کرد.

او افزود: به دلیل نارضایتی شرکت مس ایران از این موضوع، پیشرفت چندانی در کار مشاهده نشد تا اینکه متاسفانه در سال گذشته گزارشی از شرکت صنایع مس کشور به استان آمد.

جعفری با اشاره به جزئیات این گزارش گفت: در این گزارش بهانه های مختلفی اعم از اقتصادی نبودن این مقدار ذوب مطرح و گفته شد که فعالیت واحد ذوب در استان آذربایجان شرقی توجیه ندارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: آن ها مطرح کردند که باید 600 هزار تن مس در این واحد ذوب شود تا توجیه داشته باشد و گرنه با این مقدار نمی توان واحد ذوب را سر پا نگه داشت و در این گزارش خواستار تعطیلی فاز سوم ذوب در استان شده بودند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا