منابع هندی خبر دادند

قرارداد توسعه بندر چابهار تا ماه آینده نهایی می‌شود

قرارداد توسعه بندر چابهار تا ماه آینده نهایی می‌شود

پایگاه اینترنتی اکونومیک تایمز در گزارشی نوشت: با گذشت بیش از شش ماه از امضای یادداشت تفاهم توسعه بندر چابهار میان نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل، کشتیرانی و بزرگراه‌های هند و مقامات ایرانی، دو کشور تلاش می‌کنند این قرارداد را تا ماه ژانویه نهایی کنند.

به گزارش ایسنا، مقامات دو طرف سرگرم مذاکره درباره شرایط قرارداد هستند و امیدوارند تا ماه آینده برای سرمایه گذاری 8.5 میلیون دلاری هند در ساخت دو لنگرگاه بندر چابهار، این سند را نهایی کنند.

یادداشت تفاهم برای سرمایه گذاری در توسعه بندر چابهار در سفر ماه مه نیتین گادکاری به تهران که چند هفته پیش از امضای توافق هسته ای تاریخی میان ایران و قدرتهای بزرگ جهان انجام گرفت، به امضا رسیده بود.

بر اساس این گزارش، یک گروه هندی هفته جاری برای مذاکره درباره قرارداد این پروژه به تهران سفر می‌کنند.

کارشناسان امور ایران اظهار می‌کنند مذاکرات با ایران چندان آسان نیست و بند به بند قرارداد چابهار مورد مذاکره قرار گرفته است.

ایران به هند اعلام کرده است مایل است بخشی از بدهی‌های نفتی باقیمانده دهلی نو را برای تامین مالی پروژه‌های سرمایه گذاری مشترک از جمله پروژه گسترش بندر چابهار استفاده کند و قصد ندارد همه بدهی نفتی خود را پس بگیرد.

زمینه سرمایه گذاری هند در بندر چابهار و بخشهای دیگر ایران با گزارش روز سه شنبه آژانس بین المللی انرژی اتمی که به تحقیقات 12 ساله از برنامه هسته ای تهران پایان داد، فراهم شده است. اقدام آژانس گام مهمی در برداشته شدن تحریمهای سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران به شمار می‌رود.

برداشته شدن تحریمها که در توافق هسته ای ماه ژوییه مورد موافقت قرار گرفته بود، به یافته‌های آژانس درباره فعالیت هسته ای ایران و غیرنظامی بودن آن مشروط شده بود.

طرف ایرانی از هند می‌خواهد به تعهد سرمایه گذاری در بندر چابهار عمل کند و این موضوع در نشستهای دو جانبه رده بالای متعددی مطرح شده است.

از کل 100 میلیون دلار تعهد سرمایه گذاری برای این پروژه که در جنوب شرقی ایران واقع است، 15 میلیون دلار باقیمانده در بخشهای دیگری از مجتمع بندر چابهار سرمایه گذاری خواهد شد. دهلی نو در مراحل بعدی، سرمایه گذاری در پروژه راه آهن برای متصل کردن چابهار به شبکه ریلی ایران را در نظر دارد.

چابهار همچنین می‌تواند از طریق ریلی از زاهدان به جاده زرنج-دلارام که توسط هند در افغانستان ساخته شده است- متصل شود. یک جاده در حال حاضر نقطه مرزی ایران و افغانستان را به چابهار وصل می‌کند. جاده 218 کیلومتری از زرنج در مرز ایران و افغانستان به دلارام در ولایت نیمروز به بزرگراه گارلند افغانستان متصل می‌شود.

برنامه استراتژیک بزرگ هند اتصال چابهار از طریق زاهدان به افغانستان و از طرف دیگر داشتن یک خط کشتیرانی به بنادر هندی مهم واقع در سواحل غربی هند است.

دهلی نو و تهران در حال حل جزییات مربوط به مشارکت هند برای ساخت راه ریلی میان زاهدان و مرز ایران و افغانستان هستند که به جاده زرنج-دلارام متصل می‌شود.

هند همچنین مایل به سرمایه گذاری در منطقه اقتصادی ویژه چابهار و بررسی احتمال برقراری خط کشتیرانی سه طرفه میان هند-عمان و ایران است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا