گزارش از الکامپی که قرار بود تولدی دوباره باشد...

گزارش از الکامپی که قرار بود تولدی دوباره باشد...

با احتمال ادغام نمایشگاه های الکامپ و تلکام از سال دیگر، بیست و یکمین نمایشگاه الکامپ به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هفته ای که گذشت با برگزاری نمایشگاه الکامپ همراه بود و بر این اساس فعالان عرصه اینترنت کشور با حضور در این رویداد سعی کردند به معرفی توانمندی های خود پرداخته و فعالیت های خود را تشریح کنند اما این بار هم همچون سال‌های قبل آنچه در عمل اتفاق افتاد در بسیاری موارد مواجهه با بازدیدکنندگانی بود که در نهایت بیشتر به سمت اپراتورهای تلفن همراه و انواع قرعه کشی های آنها کشش داشتند.

البته بازار شرکت های ارائه کنندگان اینترنت هم در این مدت به نسبت گرم بود اما در سایر موارد غرفه داران اتفاق چندان ویژه ای را حداقل در خصوص بازدیدکنندگان عام نمایشگاه تجربه نکردند.

طی روزهای برگزاری این نمایشگاه که اتفاقا با برودت هوا و حتی در برخی روزها بارش برف هم همراه بود عده ای مشقات مختلف را به جان خریده و راهی این نمایشگاه شدند. اگرچه طبق اظهارنظرهای شرکت کنندگان امسال کمی تنور این نمایشگاه سرد و بی جان بود اما با این حال در فاصله میان سالن های نمایشگاه شرکت های اینترنتی مختلف تیم هایی را مشغول تبلیغ کرده بودند و برهمین اساس در حین طی مسیر بارها و بارها با جملاتی مانند واگذاری مودم رایگان یا اشتراک سالانه با 15 هزار تومان شنیده می شد.

اما در بخش عملکرد دستگاه ها و بخش دولتی هم الکامپ امسال مانند سال های قبل محلی برای برگزاری نشست های خبری مختلف شد و بر خلاف تلکام بازدید کننده کمتری از میان مسئولان کشوری داشت.حتی مراسم افتتاحیه این رویداد که پیشتر اعلام شده بود امید می رود با حضور رئیس جمهور یا معاون اول او برگزار شود به دلیل سفر رئیس جمهور ناکام مانده و در نهایت با حضور معاون وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار شد.

نکته دیگر آنکه در روز افتتاحیه این رویداد ناصرعلی سعادت - رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور - الکامپ 21 را به نوعی شروعی مجدد برای این نمایشگاه دانست و از ایجاد دبیرخانه دائمی الکامپ خبر داد.این اتفاق در شرایطی رخ داد که معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات طی روزهای برگزاری این نمایشگاه چندین بار از انجام پیگیری های متعدد برای برگزاری همزمان نمایشگاه های الکامپ و تلکام خبر داد.

در این میان با وجوداینکه به دلیل ارائه گسترده اینترنت 3G و 4G امسال انتظار می رفت مدیران عامل اپراتورهای موبایلی حضور پررنگ تری دراین رویداد داشته باشند اما جای خالی مدیران اپراتورهای موبایل دراین رویداد حس می شد و شاید به نوعی در کنار مدیر عامل شرکت زیرساخت مدیران عامل اپراتورهای اول و دوم کشور را بتوان از غایبان بزرگ این نمایشگاه دانست.

وزیر ارتباطات نیز در مدت برگزاری این نمایشگاه به دلیل حضور در کنفرانس جهانی اینترنت میهمان چین بود و بر همین اساس او را هم می توان از دیگر غایبان اصلی این نمایشگاه دانست.

همان طور که اشاره شد روزهای برگزاری این نمایشگاه فرصتی شد تا مسئولان بخش های مختلف دولتی نیز به برگزاری نشست های خبری پرداخته و درقالب این نشست ها توضیحات مختلفی ارائه کنند.

شبکه ملی اطلاعات از دیروز تا فردا...

در اولین روز از برگزاری نمایشگاه الکامپ استارت نشست های خبری با کنفرانس نصرالله جهانگرد –رئیس سازمان فناوری اطلاعات- زده شد و بدین ترتیب معاون وزیر ارتباطات حدود یک ساعت پذیرای خبرنگاران شد تا بدون هیچ توضیح اضافه ای پاسخگوی سئوالات آنها باشد.

وی در بخشی از صحبت‌های خود هم به ارائه‌ توضیحاتی درباره شبکه ملی اطلاعات پرداخت و گفت: به زودی گزارش‌های کتبی که دراین خصوص وجود دارد اعلام می‌شود، اما باید در نظر داشت که شبکه ملی اطلاعات دارای روندی تکاملی است.

اکنون در فاز اول که مربوط به دسترسی به این شبکه می‌شود تمهیداتی اندیشیده شده تا مردم در نقاط مختلف به اینترنت دسترسی داشته باشند، اما درگام‌های بعدی موضوعاتی مانند ظرفیت دسترسی، سرعت، امنیت، قیمت و مواردی از این دست مورد توجه قرار خواهد گرفت، چراکه در این زمینه یک برنامه جامع تهیه کرده‌ایم و بر اساس آن گام به گام این طرح را پیش خواهیم برد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات همچنین اظهار امیدواری کردکه تا اواسط سال آینده در خصوص شبکه ملی اطلاعات به شرایط مطلوب نزدیک شویم.

بار دیگر افزایش تعرفه های پستی

مدیرعامل شرکت پست هم از دیگر مدیرانی بود که با حضور در نمایشگاه الکامپ به توضیح مشروح فعالیت های شرکت خود پرداخت.

اما حسین مهری در ادامه در پاسخ به سئوال ایسنا مبنی بر اینکه چرا با وجود تاکید مدیران شرکت پست و وزارت ارتباطات بر عدم افزایش تعرفه‌های پستی،این تعرفه‌ها ازآبان‌ ماه دچار تغییرشده است، توضیح داد: بنا به تاکید وزیر ارتباطات ما نباید هزینه‌های سوء مدیریت را بر مردم تحمیل کنیم و با افزایش بهره‌وری مجموعه قصد ارسال خدمات متنوع به شهروندان را داریم؛ بنابراین تا آبان سال جاری هیچ افزایش نرخ تعرفه نداشتیم اما از 14 آبان با هماهنگی سازمان حمایت و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه‌ها 5.5 درصد افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه با مشارکت بخش خصوصی می‌خواهیم به مردم سرویس‌های متنوعی ارائه داده و از افزایش تعرفه جلوگیری کنیم، اظهار کرد: ما حدود 15 درصد افزایش حقوق پرسنل داشتیم و یعنی سعی کردیم با حداقل افزایش در نرخ تعرفه مجموعه را بگذرانیم.

سرمایه گذاری MTN ایرانسل در پروژه فیبر نوری

همچنین در این نمایشگاه مدیرعامل اپراتور چهارم فیبر نوری در نشستی خبری با حضور تعدادی از خبرنگاران به ارائه توضیحاتی در خصوص دسترسی مردم به شبکه فیبر نوری کشور پرداخت و با اشاره به تمدید دوره انحصار اپراتور چهارم بدون بردن نام از موافقت با سرمایه گذاری یک شرکت خارجی در این خصوص یاد کرد که البته براساس اخباری که از قبل منتشر شده بود و همچنین توضیحات محسن باقری چناری مشخص بود که این شرکت خارجی شرکت MTN خواهد بود که اکنون هم 49 درصد از سهم اپراتور دوم یعنی ایرانسل را در اختیار دارد. http://isna.ir/fa/news/94092413968

ADSL مخابرات و وعده حل سریع اختلالات

علیرضا صیدی-مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران-از دیگر مدیرانی بود که طی ایام برگزاری نمایشگاه الکامپ با برگزاری نشستی خبری به همراه معاونانش،به پاسخگویی به سئوالات خبرنگاران پرداخت.

اما این بار هم طبق روال همیشگی بحث اختلالات و کیفیت اینترنت مخابرات یکی از سئوالات اصلی خبرنگاران بود که دراین باره اعلام شد: متاسفانه 75 درصد از مشترکان ما مشترک اینترنت نامحدود هستند که در این زمینه مشترکان از حجم اینترنت به شکل نامحدود استفاده می‌کنند و طبیعی است در زمینه‌ سرعت ممکن است در زمان اوج ترافیک دشواری‌هایی پیش‌روی آنها قرار داشته باشد.

در مورد اختلالات اخیر اینترنت مخابرات هم دراین نشست اظهار شد: این مشکلات قطعا تا پایان هفته جاری برطرف خواهد شد و مدت زمان زیادی از بروز آنها نمی‌گذرد. همچنین باید توجه داشت که این مساله مربوط به تمام شهر نشده و تنها در برخی مناطق محدود شاهد چنین مشکلی هستیم.

الکامپ و جسارت دولت

رضا باقری اصل - معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات - هم در مراسم اختتامیه این نمایشگاه که با حضور سورنا ستاری –معاون علمی رئیس جمهور - برگزار شده بود، متذکر شد: الکامپ 22 زمانی می‌تواند پررونق‌تر باشد که دولت جسارت کافی را برای واگذاری سرویس‌ها به بخش خصوصی داشته باشد.

وی افزود: سهم آی سی تی در اقتصاد ملی ناچیز بوده و چیزی حدود دو درصد است و تا پایان برنامه ششم توسعه این رقم باید به 19.5 درصد افزایش یابد. بنابراین با وضعیت کنونی تحقق این رقم امکانپذیر نخواهد بود مگر اینکه شاهد تحولی در این حوزه باشیم.

بدین ترتیب الکامپ 21 هم طبق اعلام مسئولان برگزار کننده آن با حضور بیش از 450 شرکت داخلی و 50 شرکت خارجی به کار خود پایان داد و سال آینده گذر زمان مشخص خواهد کرد که آیا همچنان برگزاری این نمایشگاه به طور مستقل دنبال میشود یا ادغام آن با نمایشگاه تلکام شرایط دیگری را برای آن رقم خواهد زد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا