پایان امپراطوری مرکز آمار

انحصار اعلام آمار شکست

انحصار اعلام آمار شکست

با وجود تمامی پافشاری ها و رایزنی های انجام شده برای انتشار آمار اقتصادی تنها از سوی مرکز آمار،لایحه برنامه ششم توسعه پایان دهنده امپراطوری مرکز آمار در انتشار و اعلام آمار است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، گرچه در ماده (54) برنامه پنجم توسعه، مرکز آمار ایران به عنوان مرجع رسمی آمار اعلام شده است ولی در این چند سال بانک مرکزی به عنوان یکی از نهادهای رسمی و معتبر بین المللی نیز کار محاسبه و اعلام آمار را در کنار مرکز آمار انجام داد. البته این موضوع در حدود یکسال اخیر بیش از گذشته به چالشی بین دو نهاد تبدیل و بارها عادل آذر- رییس مرکز آمار - نسبت به انتشار آمار از سوی نهادی غیر از بانک مرکزی انتقادات خود را مطرح و خواستار اعلام آمار اقتصادی تنها از سوی مرکز آمار شد. موضوعی که به تصویب شورای عالی آمار هم رسید ولی بازتاب چندان مناسبی از سوی کارشناسان و بانک مرکزی به همراه نداشت.

به هر حال در شرایطی لایحه برنامه ششم در حال تدوین بوده و به زودی به مجلس ارائه می شود که در صورت تصویب پیشنهادات مطرح شده، بانک مرکزی نیز به مراجه رسمی اعلام آمار در کنار مرکز آمار اضافه خواهد شد.

آنطور که مهدی اسلام پناه - مدیر کل امور مجلس بانک مرکزی- در این باره اعلام کرده است بحث انتشار آمار های اقتصادی توسط بانک مرکزی در برنامه ششم توسعه دیده نشده بود اما با توضیحاتی که کارشناسان بانک مرکزی به کمیسیون مشترک مجلس ارائه کردند و با تعامل مناسب بین بانک مرکزی با نمایندگان مجلس در نهایت نظر بانک مرکزی پذیرفته شد.

به گفته وی بر اساس برنامه ششم مقرر شد تا علاوه بر انتشار آمار های اقتصادی توسط مرکز آمار، بانک مرکزی در مدت اجرای برنامه ششم توسعه هم به صورت مجزا گزارش های اقتصادی از جمله رشد اقتصادی و تورم را به صورت عمومی منتشر کند.

مدیر کل امور مجلس بانک مرکزی با بیان اینکه این تصمیم در متن لایحه برنامه ششم توسعه تصریح می شود یادآور شد که انتشار آمار از سوی دو نهاد، موازی کاری نیست بلکه می تواند مکمل هم باشد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا