مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار:

نباید مدت‌زمان ورود به بازار کار را طولانی‌تر کنیم

نباید مدت‌زمان ورود به بازار کار را طولانی‌تر کنیم

مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با اشاره به تبصره 33 برنامه ششم، گفت: فردی که قرار است با 75 درصد حداقل مزد وارد بازار کار رسمی شود، دیگر خود را برای کسب مهارتهای شغلی به دردسر نمی‌اندازد.

"علی خدایی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: تبصره 33 برنامه ششم توسعه بیش از هر چیز تعجب برانگیز است و کم‌کم به ظهور چنین ایده‌ها و پیشنهاداتی عادت می‌کنیم. اینکه گروهی از کارگران را از لحاظ سنی استثنا کنیم یا بعضا بین کارگران مجرد و متاهل تفاوت قائل شویم به این بهانه که اشتغالزایی کنیم، قابل توجیه نیست.

وی با بیان اینکه "اشتغال به یک‌سری ملزومات نیاز دارد که در تبصره 33 برنامه ششم، دیده نمی‌شود"، گفت: در شرایطی که یک ظرف اشتغال ثابت داریم که روزانه از مقدار آن کم و زیاد می‌شود و دولت مقدار آن را تحت عنوان آمار اشتغال اعلام می‌کند، ظرف اشتغال کشور با این تبصره پیشنهادی چگونه بزرگ خواهد شد؟

مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، تصریح کرد: وقتی کارگران زیر 29 سال را از شمول قانون کار معاف می کنیم یعنی در بهترین حالت برای این رده سنی باید مزیت استخدامی به وجود آوریم لذا دولت باید کاری کند که کارفرما در انتخاب کارگر بین کارگر مجرد 29 ساله و کارگر متاهل 34 ساله اولی را انتخاب کند تا بازار کار رونق بگیرد.

خدایی تاکید کرد: آیا با مزیتی که برای استخدام و ورود فرد 29 ساله به بازار کار با شرط معافیت از قانون کار در نظر می‌گیریم، گرهی از مشکل اشتغال کشور گشوده می‌شود؟

او درباره پیش‌بینی پرداخت 75 درصد حداقل مزد به شاغلان زیر 29 سال،‌ گفت: در حال حاضر شغل‌های زیادی وجود دارد که افراد برای ورود به آنها به کسب مهارت و تخصص‌های کوچک نیاز دارند اما به دلیل پایین بودن دستمزد رغبتی به انجام آنها در خود نمی بینند بنابر این وقتی دستمزد پایین باشد فردی که قرار است با 75 درصد حداقل مزد وارد بازار کار رسمی شود، دیگر خود را برای کسب مهارت یا مزایای شغلی آن به دردسر نمی‌اندازد.

به گفته مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، چنین پیشنهادی به جای آنکه افراد زیر 29 سال را وارد بازار کار کند، دست کارفرمایان به ویژه بخش‌های خدماتی را برای به کارگیری نیروهای جدید باز می‌گذارد و در مشاغلی که به تخصص کمتری نیاز است این مجوز را به کارفرما می‌دهد که با ایجاد رقابت، کارگران بالای 29 سال و کم تخصص به حقوق کمتر از 75 درصد حداقل مزد رضایت بدهند.

وی در پایان با بیان اینکه جامعه کارگری چنین طرح‌ها و پیشنهادات غیر کارشناسی را پس می زند، گفت: نباید هزینه تمام مشکلات دولت از جیب قشر محروم و مستضعف جامعه پرداخت شود و به این دلیل که در بودجه پرداخت بازنشستگی کم آورده‌ایم مدت زمان ورود به بازار کار و اشتغال را طولانی‌تر کنیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا