یک روزنامه آلمانی گزارش داد

خشم اروپا از پروژه توسعه خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان

خشم اروپا از پروژه توسعه خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان

یک روزنامه آلمانی از انتقاد شدید بسیاری کشورها و مقامات اروپایی به تصمیمات آلمان برای گسترش خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان موسوم به نورد استریم۲ خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "فرانکفورتر روند شای"، خطوط لوله جدید انتقال گاز از دریای بالتیک موسوم به نورد استریم2 ظرفیت انتقال گاز از روسیه به آلمان را دو برابر می کند.

ظاهرا در اتحادیه اروپا مخالفت شدیدی با گسترش برنامه ریزی شده خط لوله انتقال گاز نورد استریم ( جریان شمال) از روسیه به آلمان به وجود آمده است.
بعد از نشست اتحادیه اروپا در بروکسل "دونالد توسک"، رئیس شورای اروپایی انتقاد شدیدی به این پروژه گازی وارد کرد. البته صدر اعظم آلمان مانع موضع گیری شفاف اتحادیه اروپا علیه پروژه گازی نورد استریم 2 شد.

"دونالد توسک" این انتقاد را وارد کرد که نورد استریم 2 وابستگی به روسیه را افزایش می دهد و هشتاد درصد تحویل گاز را روی یک خط جمع می کند. به نظر من این پروژه کمکی به طرح تنوع تامین انرژی اروپا نمی کند. این پروژه گازی بر خلاف سیاست انرژی اتحادیه اروپا است. ما باید از قوانین اروپایی دفاع کنیم.
پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم 2 همچنین از این نظر در اروپا اختلاف برانگیز شده که اوکراین نگران است از طریق این انحراف انتقال گاز موضع کی یف در برابر مسکو تضعیف شود.

مرکل گفته است که باید راه هایی پیدا شود که در آن اوکراین به عنوان یک کشور ترانزیتی کاملا اهمیت خود را از دست ندهد. به گفته وی نورد استریم 2 یک پروژه اقتصادی با سرمایه گذاران خصوصی است.

مجارستان نیز انتقاد شدیدی به این پروژه گازی وار کرد

در کنار مجارستان همچنین بسیاری از کشورهای شرق اروپا و اروپای میانه نیز به این تصمیم آلمان انتقاد وارد کردند. استدلال آن ها این است که این خط لوله انتقال گاز وابستگی به تحویل گاز از روسیه را نه تنها کاهش نمی دهد بلکه آن را تقویت می کند. بخصوص مثلا کشور اسلواکی باید انتظار کاهش درآمدهای ترانزیتی را داشته باشد چرا که گاز روسیه دیگر نه از این کشور بلکه از طریق دریای بالتیک به اروپای غربی پمپ می شود.

همچنین برخی نمایندگان بلند پایه پارلمان آلمان نیز به این پروژه گازی انتقاد شدیدی وارد کردند.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان در این باره اظهار داشته است که نورد استریم 2 اهداف سیاست انرژی متحد اروپایی را خنثی می کند. در سایه این پروژه خطر جدایی اروپا ایجاد می شود. امنیت اروپا نباید در معرض خطر قرار گیرد، بلکه باید منافع اقتصادی مجددا تنظیم شود.
در پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم 2 در کنار روسیه دو شرکت آلمانی و یک شرکت هلندی-انگلیسی، یک شرکت اتریشی و همچنین گروه انرژی فرانسه مشارکت دارند.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا