صعود هشت پله ای شاخص توسعه فناوری اطلاعات / کدام استان بیشترین استفاده از اینترنت را دارد؟

صعود هشت پله ای شاخص توسعه فناوری اطلاعات / کدام استان بیشترین استفاده از اینترنت را دارد؟

اقتصاد > صنعت - ایرنا گزارش داد: افزایش میزان دسترسی مردم ایران به اینترنت در دولت تدبیر و امید، صعود هشت پله ای شاخص جهانی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را به همراه داشته است.

افزایش برخورداری مردم ایران از فناوری های نوین ارتباطی در دولت یازدهم که از سال 1392 با شعار «تدبیر و امید» روی کار آمده، سبب شده است اکنون ضریب نفوذ اینترنت در کشور به 82.12 درصد برسد.

 

این آمار را سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت اعلام کرده است و نشان از آن دارد که اینترنت بیشتر در اختیار مردم قرار گرفته است.

همچنین رشد روزافزون مراجعه افراد کشور به اینترنت با هدف های مختلف، عمق نفوذ نوین ترین وسیله ارتباطی هزاره سوم به ابعاد مختلف زندگی افراد جامعه را نشان می دهد.

اینترنت (Internet) بزرگ ترین سامانه طراحی، مهندسی و اجرا شده به دست انسان تاکنون است.

اینترنت یکی از بانفوذترین فناوری های نوین ارتباطی است که همه ابعاد زندگی انسان را زیر تاثیر خود قرار داده و به نوعی همه ابعاد حیات فردی و جمعی را متاثر کرده است.

دسترسی ساده تر ایرانیان به اینترنت

به گفته «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، فناوری های نوین ارتباطی چنان با زندگی انسان عجین شده است که زندگی بدون وجود آن غیرممکن به نظر می رسد.

شماری از کارشناسان معتقدند هرچه ضریب نفوذ اینترنت در کشوری افزایش یابد، از توسعه یافتگی آن کشور نشان دارد زیرا با تقویت شرکت های دانش بنیان و سودآوری آنها روند توسعه کشورها شتاب بیشتری خواهد گرفت.

بر همین پایه دولت تدبیر و امید، تلاش گسترده برای شتاب دادن به رشد اینترنت در کشور را در دستور کار خود قرار داد؛ به گونه ای که اکنون و با گذشت دو سال از آغاز به کار این دولت میزان دسترسی مردم به اینترنت آسان تر از هر زمان دیگری شده است.

«داود زارعیان» مدیرکل مخابرات ایران، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد دولت تدبیر و امید تلاش زیادی برای توسعه فناوری های نوین در کشور داشته است.

زارعیان گفت: در نتیجه این تلاش ها، مصرف کننده بخش اینترنت پرسرعت ADSL از سه میلیون و 500 هزار نفر در آغاز سال 1392 اکنون به نزدیک به هشت میلیون نفر رسیده است.

به گفته او، روند واگذاری اینترنت پرسرعت افزایش بسیارخوبی یافته است؛ به گونه ای که در دولت های نهم و دهم کمی بیش از یک میلیون پورت به مردم واگذار شده بود و این میزان اکنون به بیش از سه میلیون پورت رسیده است.

زارعیان یادآوری کرد بسیاری از شرکت های «پپ» (PAP) نیز نسبت به واگذاری اینترنت پرسرعت به مردم اقدام کرده اند.
PAP مخفف عبارت Private Access Provider به معنی تامین کننده ارتباطات خصوصی است و یک شرکت PAP وظیفه ارائه سرویس اینترنت پرسرعت ADSL را بر عهده دارد.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران راه اندازی شبکه های نسل سوم و چهارم (3جی و 4جی) در یک سال گذشته را از دیگر تلاش های دولت تدبیر و امید برای تسهیل دسترسی مردم به فناوری های نوین ارزیابی و تاکید کرد این امر سبب رشد چشمگیر آمار دسترسی مردم به اینترنت شده است.

وی اضافه کرد: در 2 سال گذشته 10 میلیون نفر به آمار کاربران اینترنت کشور افزوده شده است.

رشد آمارهای عرصه فناوری اطلاعات

بر پایه آخرین آمارهای ارائه شده از بخش اتصالات در کشور، ضریب نفوذ اینترنت با احتساب 61 میلیون و 709 هزار و 929 کاربر به دست آمده است و شمار مشترکان اینترنت بر مبنای جمعیت 75 میلیون و 149 هزار نفر در ایران، 43 میلیون و 26 هزار و 279 نفر اعلام شده است.

همچنین ضریب نفوذ اینترنت در کشور به 82.12 درصد رسیده است؛ درحالی که پیش از این ضریب نفوذ اینترنت در ایران، 73 درصد بود.

بیشترین اتصالات کاربران به اینترنت از طریق موبایل است و اینترنت موبایل با توسعه 3G در کشور به 38.67 رسیده که نشانه اهمیت این نسل از ارتباطات است.

اینترنت ADSL در رتبه بعدی قرار دارد و بیشترین کاربر را در کشور پس از اتصالات موبایلی به خود اختصاص داده است.

در این آمار، ضریب نفوذ اینترنت ADSL در کشور به 22.07 درصد رسیده است و شمار کاربران این فناوری، 16 میلیون و 582 هزار و 53 کاربر و تعداد مشترکان آن 6 میلیون و 632 هزار و 821 مشترک اعلام شده است.

در شاخص اتصال اینترنت از طریق فناوری فیبر نوری نیز 6 میلیون و 106 هزار کاربر در ایران وجود دارد و ضریب نفوذ این فناوری با احتساب دو میلیون و 656 هزار کاربر، 8.13 درصد برآورد می شود.

شاید عجیب به نظر برسد اما همچنان 6 میلیون و 934 هزار و 760 نفر در ایران از طریق دایل آپ به اینترنت متصل می شوند و ضریب نفوذ این فناوری قدیمی با احتساب سه میلیون و 467 هزار و 380 مشترک، 9.23 درصد است.

اینترنت وایمکس ضریب نفوذ 4.03 درصدی دارد و سه میلیون و 28 هزار و 398 نفر از طریق این فناوری به شبکه اینترنت متصل می شوند.

شمار مشترکان اینترنت وایمکس نیز یک میلیون و 211 هزار و 359 مشترک اعلام شده است.

استان های تهران، مازندران، قم، اصفهان و خوزستان دارای بیشترین ضریب نفوذ اینترنت در کشورند و تهران با 14 میلیون و 392هزار کاربر دارای ضریب نفوذ 118.13 درصدی است و 11 میلیون و 85 هزار مشترک دارد.

استان مازندران نیز با سه میلیون و 360 هزار و 472 کاربر و یک میلیون و 919 هزار مشترک، ضریب نفوذ 109 درصدی اینترنت را به خود اختصاص داده است.

بر پایه این شاخص ها، خراسان شمالی دارای کمترین ضریب نفوذ اینترنت (41 درصد) در کشور است.

فرجام سخن

اقدام های صورت گرفته برای استفاده همگانی از فناوری های نوین ارتباطی در چند سال گذشته در شرایطی صورت گرفته است که طرح آمارگیری از کاربران اینترنت در سال 1389 نشان می دهد در دوره مورد نظر از 74 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت کشور، 11 میلیون نفر کاربر اینترنت بودند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این گفته بود در هشت سال پیش از دولت یازدهم، شبکه اینترنت کشور هیچ توسعه ای نداشت.

واعظی افزود: در آغاز دولت (یازدهم) فقط سه میلیون و 200 هزار کاربر ADSL در کشور وجود داشت اما اکنون بیش از 12 میلیون نفر از این فناوری استفاده می کنند.

وی ادامه داد: اکنون بیش از 20 میلیون نفر از طریق موبایل به اینترنت وصل می شوند.

به گفته او، اکنون فضای مجازی نقش مهمی در اطلاع رسانی به مردم ایفا می کند؛ به گونه ای که پهنای باند داخل کشور در دو سال گذشته نسبت به سال های پیش از آن، چهار برابر شده است.

آنگونه که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره برنامه های این وزارتخانه برای گسترش ظرفیت پهنای باند اینترنت داخلی اعلام کرد ظرفیت پهنای باند اینترنت داخلی با چهار برابر رشد به 2400 گیگابیت بر ثانیه رسیده است و پیش بینی می شود این ظرفیت به چهار هزار گیگابیت افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد شبکه های اجتماعی داخلی می توانند از ظرفیت ایجاد شده استفاده کنند.

از آنچه در آمارها ثبت شده است، چنین بر می آید که در چهار سال گذشته در کشور ایران ضریب نفوذ اینترنت رشد صعودی داشته و عاملی شده است تا شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات جهانی در ایران هشت پله رشد پیدا کند.

برنامه های دولت یازدهم بر توسعه هر چه بیشتر فضای ارتباطی با بهره گیری از فناوری های نوین امیدهای بیشتری برای حرکت ایران به سوی هدف هایی مانند توسعه پایدار بر پایه دولت الکترونیک، ساماندهی فضای اداری، افزایش ضریب آگاهی جامعه و اطلاع رسانی، شهروند الکترونیک، کاهش هزینه های جاری در بسیاری از امور روزمره و... را رقم زده است.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا